رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب "را چتری دانست که تمام ذینفعان این حوضه ی آبریز باید زیر آن بایستند، و گفت: این ستاد با الگو برداری از ستاد نجات دریاچه ارومیه و با 20 درصد از بودجه ی این دریاچه می تواند حیات دائمی را به حوضه ی آبریز زاینده رود برگرداند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،حمیدرضا قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی استان اصفهان در آخرین جلسه ی این کمیسیون در سال 95 اظهار داشت: مدرنیته، آلودگی های زیست محیطی، مواد شیمیایی و  غیره انسان را بیش از پیش نیازمند آرامش و سلامت جان نموده است که این نیاز بدون وجود طبیعت محقق نمی شود.

وی با بیان اینکه درخت و سبزینه در پیشنه ی مذهبی و ملی ما اهمیت خاصی داشته است، افزود: درخت جلوه ی کمال و جمال خداوند ، نشانه ی وقار زمین و یادآور معاد است که همه ی این مفاهیم در سوره ی های مختلف قرآن کریم نیز ذکر شده است .

رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی استان اصفهان بیان داشت: تعامل با رئیس خانه ی کشاورز استان اصفهان و مسئولین خانه ی کشاورز ایران نقطه ی عطفی در فعالیت های کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان است و به خاطر کمک این نهاد مردمی است که ما امروز می توانیم از " ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب " در سطح ملی سخن بگوییم .

وی  ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب "را چتری دانست که تمام ذینفعان این حوضه ی آبریز باید زیر آن بایستند، و تصریح کرد :این ستاد با الگو برداری از ستاد نجات دریاچه ارومیه و با 20 درصد از بودجه ی این دریاچه می تواند حیات دائمی را به حوضه ی آبریز زاینده رود برگرداند البته در این راه لازم است تمام کشاورزان و ذینفعانبا هم همراه باشند .

 قلمکاری فضای حاکم بر جلسات این کمیسیون را فضای تعامل و هم افزایی توصیف  و اضافه کرد: با مطرح کردن دوباره ی انتقادات و سوالات به حق و تکراری گذشته نمی توانیم مشکلی را از میان برداریم بر همین اساس لازم است تا اکنون که مشکلات حوضه ی آبریز زاینده رود و همچنین شرایط موجود و راهکارهای رسیدن به شرایط مطلوب در " ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب " دیده شده است همه برای تحقق آن تلاش کنیم .

وی  افزود: ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب  پس از تدوین در کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با کمک خانه ی کشاورز به علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و پس از بررسی در این کمیسیون به معاون اول رئیس جمهور و اکنون به وزیر نیرو جهت انجام اقدامات لازم ارجاع داده شده است .

 میزان حضور چشم گیر اعضای کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست را باید در تاریخ اتاق ثبت کنیم

سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به حضور چشم گیر اعضای کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست گفت : باید این حضور را در تاریخ اتاق ثبت کنیم و بی شک موفقیت های این کمیسیون مرهون حضور صاحب نظران حاضر در جلسه است .

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست را یکی از فعالترین کمیسیون های اتاق بازرگانی دانست و ادامه داد : تشکیل کمیته ی ویژه ی آب و تعامل با خانه ی کشاورز ایران ازجمله ویژه گی های بارز این کمیسیون است .

سهل آبادی خرید 32 درصد از سهام شرکت نمایشگاه های اصفهان ، خرید 1700 متر زمین در مجاورت سالن اجلاس سران برای ساخت بیزینس سنتر ، درنظر گرفتن زمین برای ساخت خانه ی تشکل های اتاق و ایجاد مجمع قضایی فعالان اقتصادی را از جمله اقدامات اتاق عنوان و ادامه داد : آنچه در توان داشته ام برای ارتقاء جایگاه اتاق استفاده و در طول دوسال گذشته نیز در تمامی جلساتی که با حضور مسئولین برگزار شده بود از حق بخش خصوصی دفاع کرده ام .

گزارش کار اجمالی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در سال 95

مهندس بزرگی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان پیرامون فعالیت های دوساله گذشته ای این کمیسیون گفت : از ابتدای دوره ی هشتم اتاق بازرگانی تا پایان بهمن سال نود و پنج 106 جلسه ی کمیته و 166 جلسه ی کارگروه برگزار شده است که در مجموع 5650 نفر ساعت از بهترین متخصصین در آن شرکت داشته اند .

وی همچنین از برگزاری 11 سمینار و 13 جلسه ی کمیسیون در طول دوسال گذشته خبر داد و اضافه کرد : برگزاری جلسات با آیت الله مظاهری ، استاندار اصفهان ، رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ، هیئت رئیسه ی خانه ی کشاورز، اساتید برجسته ی دانشگاهی ، مجمع نمایندگان استان ، شهردار اصفهان و ... از دیگر فعالیت های این کمیسیون در این مدت بوده است

وی همچنین تدوین ده برنامه ی تحقیقاتی و علمی نظیر " ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب " و "تولید کربوهیدارت های گیاهی" را جزء مهمترین فعالیت های کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی دانست و ادامه داد : این برنامه ها هم اکنون یا در مراحل پایانی تحقیقات است و یا وارد فاز اجرایی شده اند .

 دولت خود را ارباب کشاورزان می داند

 عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه ی کشاورز ایران گفت : در بررسی کمیسیون های اتاق های بازرگانی ایران ، کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان پرکارترین کمیسیون شناخته شده است و امیدوارم هرچه زودتر برنامه های این کمیسیون از حرف به عمل تبدیل شود

وی با بیان اینکه آب ودیعه ای است که گذشتگان در اختیار ما گذاشته اند و ما نیز باید آن را به آیندگان بسپاریم افزود : بخش تحقیقات وزارت کشاورزی از صنعت کشاورزی دنیا عقب مانده است و ما باید در این زمینه تجدید نظر کنیم .

قائم مقام خانه ی کشاورز ایران با اشاره به این نکته که دولت خود را ارباب کشاورزان می داند اظهار داشت : در حالی که 99 درصد کارها در صنعت کشاورزی توسط کشاورزان انجام می شود؛ 97 درصد تصمیمات بر عهده ی دولت است و به همین خاطر در طول سال های گذشته کشاورزان از این وضعیت ضربه ی زیادی دیده اند .

وی  با اشاره به بی برنامه بودن وزارت جهاد در واردات انواع محصولات کشاورزی گفت : در حالی که محصولات کشاورزی وارداتی با قیمتی ارزان وارد کشور می شود با چندین برابر قیمت وارد بازار می شود و این مساله که سود مابه التفاوت این فروش در جیب چه کسانی سرازیر می گردد جای تامل دارد .

قائم مقام خانه ی کشاورز ایران با بیان اینکه برای تولید یک کیلو فولاد 300 لیتر آب مصرف می شود اظهار داشت : در برنامه ی ششم توسعه به بخش کشاورزی توجه ای نشده است و ما بارها نسبت به این موضوع انتقاد کرده ایم .

 بیابانی بخش کشاورزی را نیازمند سرمایه گذاری و تدوین برنامه ای متناسب با شرایط موجود دانست و ادامه داد : ما نیز در خانه ی کشاورز مصرانه و در کمال آرامش و به صورت منطقی به دنبال "ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب هستیم.

مثلث بخش خصوصی، دانشگاه و بخش اجرایی باید تشکیل شود

 معصومی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با بیان اینکه روابط این دانشگاه در سال های اخیر با کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان افزایش چشمگیری داشته است گفت : امید است این تعاملات در آینده ی نزدیک به تعاملات عملی منجر شود

وی مهمترین چالش کشاورزی را فرار سرمایه گذاری دانست و ادامه داد : رکود و معضلات آب نیز این فرار سرمایه را تشدید نموده بنابراین باید به دنبال کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصولات باشیم و این امر بدون تشکیل مثلث بخش خصوصی ، دانشگاه و بخش اجرایی میسر نیست .

وی با اشاره به اینکه خروجی دانشگاه دانشجویان و تحقیقاتی است که انجام می شود گفت : اگر این مثلث شکل نگیرد و این ارتباطات تقویت نشود تحقیقات دانشگاهی در بایگانی ها فراموش می شوند و دانشجویان نیز آن گونه که شایسته است تربیت نخواهند شد .

رئیس دانشکده ی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان امضاء تفاهمنامه با کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی را تقویت ارتباط دانشگاه و بخش خصوص عنوان و ادامه داد : هم اکنون نیز بسیاری از اساتید این دانشگاه با این کمیسیون ارتباط تنگاتنگ دارند .

 خواستار امضاء تفاهم نامه با کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق هستیم

محمد حسین شاملی مدیر اداره ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در این جلسه ضمن اشاره به فعالیت های این اداره گفت: در استان اصفهان 6 میلیون و300 هزار هکتار مرتع وجود دارد که توسط 41 هزار بهره بردار و از طریق مجوز های قانونی مورد استفاده قرار می گیرد .

وی با بیان اینکه علاوه بر کشاورزان و دامداران استان 5 هزار عشایر قشقایی و 4 هزار عشایر بختیاری از مراتع استان برای پرورش دام استفاده می کنند اظهار داشت : اگر به مراتع ها و جنگل های موجود در استان توجه نداشته باشیم این مناطق نیز می تواند مورد فرسایش بادی قرار بگیرند .

 محمد حسین شاملی با اشاره به اینکه اداره ی کل منابع طبیعی و آبخیز داری در تامین حریم شهرها و روستاها ، تامین زمین برای صنعت و معدن ، بهره برداری از مراتع طبیعی و ... نقش اساسی ایفا می کند گفت : بین این ادراه و کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی زمینه های مشترک زیادی وجود دارد که می تواند روابط این دو نهاد را تقویت کند .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از تمایل این اداره برای عقد تفاهم نامه با کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی خبر داد و اضافه کرد : این تفاهم نامه می تواند منشاء خیر و برکت برای تمام مردم اصفهان باشد

مشکل زاینده رودبایددر طراز ملی و فراملی مورد بررسی و احیا قرار بگیرد

 سید رسول رنجبران رئیس کمیته  آب اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت : در طول دوسال گذشته تلاش کردیم تا صحبت تمام افرادی که در خصوص آب و زاینده رود حرفی را برای گفتن داشتند بشنویم تا دیگر کسی نتواند بگوید من برای احیای زاینده رود برنامه ای داشتم ولی کسی برای آن اهمیتی قائل نشد .

وی افزود : وضعیت زاینده رود و راهکارهای برون رفت از وضعیت اسف بار کنونی را به سمع و نظر تمامی مسئولین و شخصیت های استانی نظیر : آیت الله مظاهری ، استاندار اصفهان ، شهردار ، مدیران کل ادارات ذی ربط رسانده ایم و کسی نمانده که در این خصوص با او صحبت نکرده باشیم .

رنجبران با اشاره به گفته ی یکی از مسئولین مبنی بر این که اگر شما به جز مصوبات 9 ماده ای راه دیگری می شناسید اعلام کنید گفت : در کمیته ی آب پس از بررسی علل خشکی زاینده رود و تببین وضعیت موجود سه بند به مصوبات 9 ماده ای اضافه کردیم و راهکارهای برون رفت از این وضعیت را نیز به صورت یک کتاب تهیه و آن را در اختیار همه ی مسئولین قرار دادیم .

وی با تاکید بر اینکه امروز وضعیت موجود زاینده رود بررسی و راهکارهای حل مشکلات آن نیز تدوین شده است اظهار داشت : امروز وقت آن است که همه به دنبال این باشیم که این راهکارها را اجرایی و حیات را به زاینده رود باز گردانیم .

رئیس کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان  با انتقاد از بی تفاوتی مسئولین کشوری و برخی از مسئولین استانی بیان داشت : مشکل زاینده رود نه تنها در طراز ملی بلکه باید در طراز فراملی مورد بررسی و احیا قرار بگیرد اما متاسفانه ی گویا مسئولین به خواب خرگوشی فرو رفته اند.

در پایان این جلسه نیز از زحمات دکتر رسول رنجبران ریاست کمیته ی آب تقدیرو دکتر یوسفی از اعضای این کمیته و از اساتید دانشگاه به عنوان رئیس جدید کمیته ی آب معرفی گردید .

گفتنی است  ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب ، گزارش عملکرد یک ساله، تقویت ارتباط بخش خصوصی و دانشگاه، وضعیت مراتع و حوضه های آبریز استان و سیاست های دولت در بخش کشاورزی در هشتمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =