مهر نوشت: نخست وزیر چین از گسترش حضور نظامی پکن در دریای جنوبی-شرقی این کشور، خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، «لی کگیانگ» نخست وزیر چین گفت: پکن قصد دارد تا حضور نظامی خود در دریای جنوبی- شرقی این کشور را گسترش دهد.

علیرغم آنکه تحلیل گران تصمیم پکن برای گسترش حضور نظامی در دریای جنوبی-شرقی این کشور را سبب تشدید تنشها بین قدرتهای منطقه ای دانسته اند، نخست وزیر چین در کنگره ملی خلق این کشور، خواستار تقویت نظامیان خود در این منطقه شد.

لازم به ذکر است که مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک طی گزارشی از ساختمان سازی های گسترده پکن برای انبار کردن موشک در دو جزیره مورد مناقشه این کشور با ژاپن در دریای جنوبی چین، انتقاد کرده بود.

در همین راستا مقامات آمریکایی و به ویژه «رکس تیلرسون» وزیر خارجه این کشور نیز رفتارهای چین در دریای جنوبی این کشور را غیر قانونی و نگران کننده دانسته بود.

گفتنی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفته بود که بر اساس بند ۵ توافق امنیتی ۱۹۵۱ که بین واشنگتن و توکیو به امضاء رسیده است، ایالات متحده به صورت همه جانبه از ژاپن برای تملک دو جزیره مورد مناقشه با چین حمایت خواهد کرد.

باید یادآور شد که تا پایان جنگ جهانی دوم هیچ کس در دو جزیره مورد مناقشه واقع در دریای جنوبی چین زندگی نکرده بود. ولی پس از کشف ذخایر عظیم نفت و گاز در این منطقه بین کشورهای علاوه بر چین و ژاپن، بین چین و تایوان نیز مجادله بر سر تملک این جزایر شدت گرفته است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =