سرانجام دومین ایرباس نو یا به قول معروف صفر کیلومتر تحویل ایران شد تا مسیر نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور برای ایمنی مسافران وارد مرحله‌ای جدید شود.

به گزارش خبرآنلاین، ایرباس 330 که پس از طی مراحل آزمایشی در شهر تولوز فرانسه با شماره پرواز IRA330 به ایران رسیده  از نوع هواپیماهای پهن‌پیکر بزرگ است که توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر دارد.

 ایرباس این هواپیما را به عنوان «مدرن‌ترین، پردسودترین و قابل اعتمادترین» عضو ایرباس برای سفرهای خانوادگی معرفی کرده است.

کاربرد آن بیشتر در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است. این ایرباس تحویلی به ایران مدل A330-243 است که موتوری از کارخانه رولز رویس به نام Rolls-Royce Trent 772B/C-60 دارد. قرار است تا چند روز دیگر یک فروند ایرباس ۳۳۰ دیگر هم به کشور برسد تا به تدریج تعداد هواپیماها نو و مدرن کشور افزایش پیدا کند. بر اساس قرارداد نهايي شده شرکت ایرباس، چهار مدل هواپیمای ای- ۳۲۰، ۳۲۱، ۳۳۰ و ۳۵۰ را به ایران تحویل می‌دهد. دو مدل اول میان برد و دو مدل دیگر دوربرد هستند.

از مجموع ۱۰۰ ایرباس خریداری شده ۳۸ فروند از خانواده A۳۳۰ هستند. ساخت ایرباس آ-۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و نخستین بار در ۲ نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز درآمد. طراحی و ساخت این هواپیما همزمان با ایرباس آ-۳۴۰ انجام شد و گمان می‌رود در آینده، هواپیمای ایرباس آ-۳۵۰ جای آن را بگیرد. ایرباس آ-۳۳۰ در دو مدل ۲۰۰ و ۳۰۰ ارائه می‌شود. مدل ۲۰۰ که کوتاهتر است برای پرواز در بردهای کوتاه تا بلند طراحی شده است. این مدل قابلیت حمل ۲۵۳ نفر در ۲ کلاس را برای مسیرهای طولانی با کابین بسیار بی صدا و راحت فراهم کرده است. این مدل قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد. در مدل ۳۰۰ که مدل کشیده تر  به حساب می‌آید قابلیت حمل ۳۰۰ مسافر در ۲کلاس برای برد ۵۴۵۰ ناتیکال مایل (۱۰۰۹۳ کیلومتر) را در یک کابین بسیار مرفه دارد.  خلبان‌های مدل آ۳۳۰ چه ۲۰۰ چه ۳۰۰ قادر به پرواز با ایرباس آ-۳۴۰ که ۴ موتوره است هستند. «صرف اقتصادی» در هزینه‌های عملیاتی از دیگر ویژگی‌های هواپیماهای این خانواده است.


خانواده A۳۳۰ پنج عضو اصلی و دو عضو فرعی دارد که مهمترین آنها A۳۳۰ -۲۰۰ ، A۳۳۰-۳۰۰ هستند. هواپیماهای این خانواده قابلیت حمل ۲۰۰ تا ۴۴۰ مسافر را دارند.

مشخصات فنی:

ایرباس آ-۳۳۰ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.

فاصله نوک دو بال: ۶۰٫۳ متر
طول: ۶۳٫۷۵ متر
ارتفاع: ۱۶٫۸ متر
ظرفیت مسافر: ۴۴۰ نفر
بیشینه سرعت: ۰/۸۶ ماخ (۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۱۰۴۰۰ کیلومتر

ادامه تحویل هواپیماهای مدرن در سال جدید

در دی‌ماه امسال با فرود اولین ایرباس A321 نو در فرودگاه مهرآباد  نخستین قدم عملی و مهم برای بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل کشورمان پس از لغو تحریم‌ها در آستانه سالگرد اجرایی شدن برجام برداشته شد. تا پایان امسال تعداد ایرباس‌های تحویلی به ایران به ۳ فروند می‌رسد. اما این روند در سال آینده هم چنان ادامه خواهد داشت. از مجموع ۱۰۰ هواپیمای خریداری شده از ایرباس  چهل و شش فروند از خانواده A320  است که برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.  ۳۸ فروند از خانواده A۳۳۰ خریداری شده‌اند و  خرید ۱۶ فروند هم از خانواده A350 صورت گرفته است. در سال جدید احتمالا ایرباس A350 هم تحویل ایران می‌شود که  به دلیل تکنولوژی "صرفه‌جویی در سوخت" که در آن به کار رفته این خانواده را "هواپیمای نسل آینده" نامگذاری کرده است.

ایرباس آ-۳۵۰ یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر و دو موتوره است که برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ طراحی شد و نخستین نمونه آن در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد. ده سال قبل زمانی که نخستین زمزمه های برنامه بوئینگ 787 به رسانه‌ها رسید، ایرباس برای جا نماندن از رقیب خود،طرح ایرباس 350 را رونمایی کرد.هواپیمای آ-۳۵۰ نخستین هواپیمای ایرباس است که در ساخت بدنهٔ آن بجای آلیاژهای آلومینیوم سبک رایج در صعنت هواپیمایی، از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده است.

این هواپیما را در سایت‌های هوانوردی در ترازوی مقایسه با بوئینگ ۷۸۷ می‌گذارند. ایرباس اما می‌گوید که مصرف سوخت و هزینه عملیاتی آن بسیار کمتر از بوئینگ ۷۸۷ است.

مدل A350-1000 که ایران از آن خریداری کرده است دارای ظرفیت ۳۵۰ نفر برای مسیرهای بیش از ۸۰۰۰ ناتیکال مایل (۱۴۸۱۶ کیلومتر) طراحی شده است.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    35 11
    امیدوارم این هواپیماهای مدرن در مسیرهای داخلی به فنا نرن. اینها باید در مسیرهای خارجی استفاده بشه تا برو و اعتبار برای کشور به ارمغان بیاره
  • رضا A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    41 2
    سکوت رسانه های دلواپسان
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    7 43
    خوب مبارک باشه.فقط یه سوال:چند نفر تو کشور میتونن ازش استفاده کنن؟
  • محمد A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    30 1
    احسنت
  • بهرام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    26 1
    مبارک باشه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    28 5
    آخوندی مچکریم.
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    26 2
    اتوبوس های تهرانو نو کنید که همه آلت قتاله متحرک هستند و در حال کشتار وسیع شهروندان با دودشون
  • erfun A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    31 3
    جان من این دفعه کسی ندید پدید بازی درنیاره...
  • فروهر RO ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    3 0
    سرویس حمل و نقل هوایی کشور ترکیه که قبل از انقلاب ده ها سال عقب تر از ایران بود الان سالهاست که همرده کشورهای اروپایی هست و دین در حالیست که ما 100 ها کشته دادیم تا دولت بفکر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور بیافتد حال ما باید خوشحال باشیم؟