«خبرجنوب» نوشت: به دنبال خشکسالی های دهساله اخیر و برداشت های پی در پی آب های زیرزمینی که افت شدید منابع آب را به دنبال داشته است متاسفانه در موارد متعدد شاهد فرونشست زمین بوده ایم در حدی که استان فارس در رابطه با این معضل در سطح کشور رکورد دار است.

مديرعامل شركت آبفا استان فارس اين عارضه بزرگ را به نقل از زمين شناسان «مرگ آبخوان» عنوان كرد و گفت: اين پديده ناخوشايند بارها در نقاط مختلف فارس مشاهده شده به ويژه در مناطقي چون فسا و نقاط شرقي استان كه باعث فشرده شدن زمين و به وجود آمدن فروچاله ها شد.
محمدعلي قلندري افزود: در اين شرايط اگر بارش هاي خوبي هم نازل شود ديگر زمين توانايي جذب باران را نخواهد داشت تا به ذخيره آب در سطوح زيرين خاك اميدوار باشيم بلكه قسمت عمده بارش ها به صورت سيل جاري مي شود و همان طور كه در بارش هاي اخير شاهد بوديم سيلاب ها پس از تخريب و ايجاد خسارت هايي از دسترسمان خارج شدند.
وي ادامه داد: البته قسمتي از اين سيلاب در پشت سدهايي نظير سد سلمان فارسي ذخيره شد و در همين خصوص بر اساس نظر كارشناسان 620 ميليون متر مكعب آب ذخيره اين سد بوده كه در بارندگي اخير 300 ميليون مترمكعب به ذخيره اين سد افزوده شد.
قلندري با اشاره به خسارت ناشي از سيلاب هاي اخير اظهار داشت: بخشي از خسارات متوجه شهرهايي كه در مسير سيل قرار داشتند شد و علاوه بر تخريب جاده دسترسي و لوله هاي خط انتقال آب باعث قطعي خط انتقال آب گرديد، از جمله اين معضل گريبانگير خط انتقال آب از سد سلمان فارسي به شهرهاي جنوبي يعني 9 شهر فارس و 40 روستا شد. همچنين سه نقطه از خط انتقال آب به شهرهاي جهرم، قطب آباد، لامرد و مهر آسيب ديد كه سعي شد در كوتاه ترين زمان ممكن ترميم شود.
وي گفت: در جهرم سعي كرديم در ساعات انتهايي بارندگي با اجراي يك خط «باي پس» موقتاً جريان آب را وصل كنيم زيرا 30 درصد از شهر جهرم تحت تاثير اين قطعي قرار گرفته بود، ضمناً خطوط آسيب ديده و از ميان رفته در كنار پل ها قرار داشت كه باتوجه به تخريب هاي صورت گرفته مجدداً پل را احداث كرديم تا بتوانيم خطوط را برقرار سازيم.
قلندري افزود: در قطب آباد نيز از يك مسير توانستيم بلافاصله آب را به شهر برسانيم اما ترميم خطوط حدود 4 تا 5 روز به طول انجاميد. در خط سلمان فارسي چون احتمال داشت اين نقطه حادثه خيز شود، از قبل آمادگي لازم وجود داشت و بر همين اساس تمام مخازن آب را پر كرده و از طريق چاه هاي رزرو، آب اين شهر نيز در مدت كوتاهي در مدار قرار گرفت و اين اقدامات باعث شد مردم اين 9 شهر متوجه قطعي آب نشوند.
مديرعامل شركت آبفا استان فارس با تشريح عمليات دشواري كه در شرايط سخت آب و هوايي با به كارگيري ماشين آلات انجام شد، تصريح كرد كه اين اقدامات باعث شد كار ترميم خطوط و آبرساني به شهرهاي مزبور در مدت 5 روز به سرانجام برسد. اين در حالي بود كه مشابه اين معضل در عمليات مشابه چند سال قبل 45 روز به طول انجاميد.
وي هزينه اقدامات صورت گرفته براي ترميم خطوط و ساير عمليات انجام شده براي رساندن آبرساني به وضعيت عادي و طبيعي در اين مناطق را حدود 20 ميليارد ريال اعلام كرد.
قلندري در بخش ديگري از اين گفت و گو با اشاره به اينكه حدود 70 درصد بارش ها در اثر تابش خورشيد و گرمي هوا تبخير مي شود اظهار داشت: با وجود اين گونه كاهش ها ضروري است در مصرف بهينه آب صرفه جويي شود به عنوان مثال به هيچ وجه جايز نيست فضاي سبز شهرها با آب شرب آبياري شود.
وي گفت: در كشورهايي كه وضعيت بارندگي ايده آلي دارند و ميزان بارندگي هايشان حتي سه برابر بارندگي در كشور ماست و ميزان تبخير آب بسيار كمتر از ماست، زيرا با سيستم لوله گذاري، آب را مستقيماً به ريشه درختان تزريق مي كنند در حالی كه در شهرهاي ما چنين نيست و هنوز روش هاي غرقابي در آبياري ها متداول است. بنابراين ضروري است در سطح ملي هركس به سهم خود در مصرف آب صرفه جويي كند.
قلندري افزود: شايد يكي از علل هدرروي آب در ايران ناچيز بودن بهاي اين ماده حياتي است. اگر قيمت آب واقعي شود شايد بيشتر پي به اهميت وجود آب ببريم. زماني پي به ارزش آن خواهيم برد كه آبي براي رفع تشنگي وجود نداشته باشد. وي پيشنهاد كرد: آبياري درختان و فضاي سبز در شهرها در ساعات خنك شب انجام شود تا در گرماي روز اين ماده حياتي دستخوش تبخير نشود از سوي ديگر ضروري است در بخش كشاورزي از كاشت محصولاتي كه بسيار آب بر هستند خودداري گردد و درختان سازگار با منطقه كاشته شود، همچنين بايد به كشت هايي روي آورد كه به آب كمي نياز دارند و در عين حال از صرفه اقتصادي بيشتري برخوردارند.

4747
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =