گتوند تأثیری در شوری کارون ندارد/ اجرای کامل اقتصاد مقاومتی در بخش نیرو

مدیرعامل شرکت آب نیرو می‌گوید: مدعیان شوری آب در هر زمان می‌توانند با حضور در پایین‌دست سد گتوند (در محل تلاقی رودخانه‌های دز و کارون) میزان و کیفیت آب از شاخه دز به رودخانه کارون بزرگ را با کیفیت آب از شاخه گتوند مقایسه کرده و با یکدیگر بسنجند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سیدمحمدرضا رضازاده، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران صبح امروز در نشست خبری گفت: شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در سال 1395 علیرغم اینکه به لحاظ اعتبارات منابع عمومی طرح‌های عمرانی سال سختی داشت اما توفیقات خوبی در اجرای طرح‌های خود کسب کرد.

رضازاده میزان اعتبارات هزینه شده شرکت در سال 95 تاکنون را سه هزار و 908 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سهم منابع مختلف در سال‌های گذشته در بودجه شرکت تغییرات جدی داشته به‌طوری‌که درگذشته سهم عمده اعتبارات ما از منابع عمومی بود اما امسال این سهم به هفت درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه عمده منابع مالی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از محل صندوق توسعه ملی به میزان 3600 میلیارد تومان بوده ، یادآور شد: اعتبارات منابع داخلی (که از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو مانند توانیر برای تولید برق نیروگاه‌ها پرداخت می‌شود) به میزان 225 میلیارد تومان بوده است.

ضمن اینکه از محل اسناد خزانه و اوراق مشارکت تاکنون 21 میلیارد تومان به پیمانکاران و مشاوران پرداخت‌شده که با پیگیری‌های صورت گرفته، امیدواریم این رقم تا پایان امسال به حدود 200 میلیارد تومان افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران میزان اعتبارات دریافتی از محل منابع عمومی را 45 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: تکالیفی که در خصوص اقتصاد مقاومتی بر عهده شرکت آب نیرو بود، ازجمله آبگیری سدهای رودبار لرستان، داریان، سردشت و همچنین عملیات اجرایی سد قوچم به اتمام رسیده است. ضمن اینکه اجرای نیروگاه‌های برق‌آبی رودبار لرستان (2 واحد با ظرفیت هریک به میزان 225 مگاوات) و داریان (3 واحد با ظرفیت هریک به میزان 70 مگاوات) هم‌اکنون از برنامه عملیاتی جلوتر هستند و قبل از پیک مصرف برق در تابستان امیدواریم دو واحد رودبار لرستان و دو واحد از 3 واحد داریان، وارد مدار می‌شوند.

وی سپس به اجرای شبکه آبیاری و زهکشی در طرح گرمسیری اشاره کرد و گفت: در قطعه اول این طرح، عملیات اجرائی سد خاکی ازگله با ارتفاع 65 متر و مخزنی به حجم 30 میلیون مترمکعب به اتمام رسیده و آماده آبگیری است. از سوی دیگر از هفت دشت موجود در قطعه اول طرح گرمسیری اجرای خطوط لوله شبکه‌های یک و دو در 5 دشت تکمیل‌شده و نقطه اتصال به شبکه های فرعی به وزارت جهاد کشاورزی آماده تحویل است.

رضازاده مجموعه دشت‌های تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی طرح گرمسیری در قطعه اول را حدود 10 هزار هکتار عنوان داشت.

وی سپس افزود: در کنار این قبیل طرح‌ها، پروژه‌های دیگری مانند سد سرنی که از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی (87 میلیون یورو) تأمین اعتبار می‌شود، نیز سرعت خوبی در اجرا دارند.

وی با بیان اینکه طرح سرنی علاوه بر آب شرب منطقه موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود، یادآور شد: در کنار عملیات اجرائی این سد، خط انتقالی به طول 38 کیلومتر و تصفیه‌خانه‌ای در کنار شهر میناب، ساخته می‌شود. وی اعتبار منابع داخلی طرح سرنی را معادل 21 میلیون یورو اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح سد و نیروگاه بختیاری که مشخصات آن مورد بازنگری قرارگرفته اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس تصمیم وزارت نیرو این طرح بزرگ از طریق خط فاینانس اجرا خواهد شد و در این راستا مذاکرات دوجانبه برای اجرایی شدن اولین پروژه بهره‌مند از اعتبارات خارجی (که جهت اجرایی شدن آن به 7/1 میلیارد دلار اعتبار نیاز است)، با شرکت های کره ای انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب نیرو خاطرنشان کرد: قبلاً دو طرح رودبار لرستان و چمشیر نیز از طریق فاینانس خط اعتباری مشابهی (از کشور چین) به ترتیب به میزان 320 میلیون یورو و 290 میلیون یورو، تأمین مالی شده‌اند.

تأکید بر لزوم استفاده از مخازن ذخیره مانند سدها در مهار آب‌ها به‌ویژه با توجه به اثرات تغییر اقلیم و کاهش بارندگی از یکسو و وقوع بارش‌های سیل‌آسا در مدت‌زمان کوتاه (که کشور اخیراً شاهد آن بوده است) بخش دیگری از سخنان مهندس رضازاده در این نشست بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث استفاده از شیوه‌های جدید استفاده از آب دریا در نوار ساحلی جنوب کشور و زمین‌های شور در قالب طرح شور ورزی پرداخت و گفت: فعالیت‌های مشابهی در کشورهای دارای اقلیم و شرایط مشابه انجام‌ شده و بر این اساس هم‌اکنون در 13 نقطه در طول سواحل جنوب از خوزستان تا سیستان و بلوچستان، مزارعی را به‌صورت آزمایشی برای تولید جلبک (با کاربری‌های مختلفی مانند خوراک دام، سوخت، داروهای پزشکی) آماده کرده‌ایم. در این راستا با نهادهای ذی‌ربط نیز مذاکره شده و در صورت موفقیت مزارع آزمایشی، از این روش برای توسعه سواحل جنوبی کشور با جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد اشتغال پایدار و ... استفاده خواهد شد.

رضازاده در بخش دیگری از اظهارات خود به اهمیت تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی اشاره کرد و گفت: نیروگاه‌های برق‌آبی در مواقع پیک مصرف و بر اساس نیاز شبکه برق اقدام به تولید انرژی می‌نمایند و در سال گذشته سهم نیروگاههای برق آبی از تولید برق کشور به میزان 12 درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب نیرو در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه نیز یادآور شد: هم‌اکنون دو دستگاه TBM در دو جبهه کاری مشغول حفاری تونل 32 کیلومتری این طرح هستند که هم‌اکنون حفاری هفت کیلومتر آن به پایان رسیده و از سوی دیگر عملیات اجرایی بدنه سد کانی سیب نیز آغازشده است.

بحث سد گتوند و حاشیه‌های مربوط به آن سؤال دیگر خبرنگاران بود که رضازاده با اشاره به گذشت 2053 روز از زمان آبگیری این سد، اظهار داشت: خوشبختانه شاهد ثبت رکوردهای جدید در تولید محصولات حساس به شوری آب (مانند نیشکر) در استان خوزستان طی این سالها هستیم.

وی به‌صراحت، بحث شوری آب رودخانه کارون توسط سد گتوند را تکذیب کرد و گفت: مدعیان شوری آب در هر زمان می‌توانند با حضور در پایین‌دست سد گتوند (در محل تلاقی رودخانه‌های دز و کارون) میزان و کیفیت آب از شاخه دز به رودخانه کارون بزرگ را با کیفیت آب از شاخه گتوند مقایسه کرده و با یکدیگر بسنجند.

وی خاطرنشان کرد: این امر نشان می‌دهد که آلودگی آب رودخانه کارون به دلیل ورود پساب‌های ناشی از کشت نیشکر، فاضلاب شهری و فعالیت‌های صنعتی افزایش می یابد و باید برای علاج آن فکری بشود.

در بخش دیگری از این نشست، بحث انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه سوژه خبرنگاران بود که مدیرعامل شرکت آب نیرو با اشاره به لزوم داشتن اطلاعات کامل قبل از عملیات اجرائی، یادآور شد: به جهت ضعف وجود آمار و اطلاعات در مورد دریاچه ارومیه که ناشی از بی توجهی مسوولین دستگاههای ذیربط مثل محیط زیست در سالهای گذشته می باشد، ابتدا دستگاه‌های مخصوص پایش و اندازه‌گیری پارامترهای مختلف کیفی آب، خریداری و در دریاچه نصب‌ شد تا با تکیه‌ بر داده‌های آن‌ها بتوان جهت تکمیل مطالعات طرح به نتایج قابل اتکائی، دست‌یافت.

علاوه بر مسائل فوق، مهندس رضازاده به تصمیم بر اجرای سد کارون2 با روش BOT نیز اشاره کرد و اظهار امیدواری نمود تا با تمهیدات لازم این طرح عملیاتی شود. در خاتمه این نشست خبری از دومین کتاب جامع صنعت سد، آب و نیروگاه‌های برق‌آبی و نیز گواهینامه‌های چهارگانه ثبت اختراع نیروگاه‌های آبی میکرو، رونمایی شد.

 

39223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =