ماجرای نجومی‌ها که پای شهرداری را برای تحقیق و تفحص به مجلس باز کرده بود، صبح امروز با کسب 132 رأی موافق، 90 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر پس از ماه‌ها اما و اگر از دستور کار خارج شد تا به ماجرای املاک نجومی شهرداری خاتمه دهد.

زهرا داستانی: بحث واگذاری املاک نجومی موضوعی بود که نام شهرداری را بر سر زبان‌ها انداخت و برخی نمایندگان مجلس را برآن داشت تا طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را در خانه ملت کلید بزنند. پیشنهاد ورود مجلس شورای اسلامی به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را اولین بار محمد سالاری نائب رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران مطرح کرد. پیشنهادی که پس از طرح آن با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو شد.

با این حال با پیگیری نمایندگان تهران در مجلس قرار شد طرح تحقیق و تفحص از ماجرای واگذاری املاک در کمیسیون عمران بررسی شود. حتی این طرح باعث شد تا طرح دو فوریتی اعضای شورای شهر درباره تحقیق و تفحص تحت‌الشعاع قرار گیرد و مهدی چمران رئیس شورای شهر نیازی به تحقیق و تفحص دوباره از سوی شورای شهر نبیند.

از اواخر شهریورماه زمزمه‌های تحقیق و تفحص در مجلس شنیده می‌شد که سرانجام در مهرماه به نتیجه رسید و طرح به کمیسیون عمران ارسال شد.

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران اولین کسی بود که در ۱۴ مهر ماه از رسمیت یافتن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در آبان ماه و آغاز فاز مقدماتی این تفحص در مجلس خبر داد و گفت: در حال حاضر طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به کمیسیون عمران واگذار شده است. این کمیسیون باید اطلاعات لازم درباره تحقیق و تفحص را از دستگاه‌های ذی‌ربط بگیرد و به متقاضیان تحقیق و تفحص ارائه دهد. به گفته او، تکلیف کمیسیون این است که از بالا‌ترین مقام دستگاه (شهردار تهران) دعوت کند تا جلسه استماع برگزار شود.

به دنبال آن صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مورخ 7 مهر با 21 امضاء در کمیسیون عمران خبر داد و گفت که از این تاریخ شهرداری تهران 15 روز فرصت دارد تا اسناد، مدارک و مستنداتش را جهت بررسی به کمیسیون بفرستد، مکاتبه این کار انجام شده است. با این حال اما استارت این طرح همزمان با بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس زده و باعث به تاخیر افتادن این طرح در مجلس شد تا اینکه در اوایل آذرماه در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا با اخطار اصل ۷۶ قانون اساسی و تذکر آیین‌نامه‌ای مصطفی کواکبیان مبنی بر سکوت مجلس پس از حضور شهردار تهران در کمیسیون عمران برای ارائه گزارش از پلاسکو، به دستور مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، مساله تحقیق و تفحص از املاک شهرداری تهران در هیات رئیسه مطرح و دوباره به جریان افتاد.

۱۰بهمن ماه محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران از در دستور قرار داشتن تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران خبر داد و گفت که این تقاضا نیز سه‌شنبه هفته جاری با حضور شهردار تهران بررسی می‌شود و آخرین توضیحات و دفاعیات قالیباف استماع شده و نظر نهایی کمیسیون مبنی بر رد یا تصویب تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به هیأت رئیسه مجلس اعلام می‌شود.

به دنبال به جریان افتادن این طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای در ۱۳ بهمن ماه سال جاری اجازه تحقیق و تفحص در هر یک از امور مربوط به وظایف شهرداری‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته را به اعضای شوراهای اسلامی شهر دادند.

کمی بعد در ۲۶ بهمن ماه محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس از ارسال مصادیق و ابهامات نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص برای شهردار تهران خبر داد و گفت: شهردار تهران تا اسفندماه فرصت دارد تکلیف ابهامات نمایندگان را روشن کند. او در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه «مجلس به اطلاعات شهرداری تهران دسترسی ندارد» گفته بود که در جلسه مشترک با 21 نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پیشنهاد داده است که ابهامات‌شان در خصوص املاک و زمین‌های واگذار شده، تغییر کاربری‌ها، پروانه‌های ساختمانی و پروژه‌های مشارکتی را در 12 محور به صورت مصداقی خطاب به کمیسیون مکتوب کنند تا بنده از جایگاه ریاست از شهردار تهران توضیح بخواهد و جواب بگیرد. اگر جواب‌های قالیباف قانع کننده نیست یا اطلاعاتش به‌روز نیست، به متقاضیان تحقیق و تفحص کمک می‌کنند تا با دستگاه نظارتی و ابزار قوی‌تری تحقیق و تفحص را به سرانجام برسانند.

اما چند روز پس از انتشار این سخنان در رسانه‌ها صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از مخالفت کمیسیون متبوعش با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران سخن گفت و اعلام کرد که تصمیم‌گیری نهایی دراین‌باره به نظر صحن علنی مجلس شورای اسلامی موکول خواهد شد.

به گفته این نماینده مجلس ۱۶ عضو از ۲۱ عضو کمیسیون عمران با انجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران  مخالف بوده‌اند که توضیحات قابل قبول شهردار تهران و گزارش شهرداری تهران در رابطه با املاک نجومی توانسته آنها را قانع کند. قانع شدن این ۱۶ نماینده در کمیسیون عمران سبب شد تا علیرغم جنجال‌ها و حواشی بسیاری که این املاک به وجود آورده بود، صبح روز سه شنبه ۲۴ اسفندماه در آخرین جلسات مجلس در سال ۹۵ طرح تحقیق و تفحص از شهرداری با رای اکثریت آرا در مجلس از دستور کار خارج شود.

جالب اینکه برای رد این طرح هیچ موافقی در مجلس حرف نزد و تنها محمود صادقی گزارشی داد. هرچند که پس از رای‌گیری و اعتراض‌های فراوان، واکنش‌ها تازه شروع شد.

با این حال اما رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفان بسیاری داشته که بخشی از اظهارات این افراد را در جدول زیر می‌خوانید.

عنوان

موضع

اظهارات

عبدالکریم حسین‌زاده، عضو فراکسیون امید

مخالف رد طرح

اگر شهرداری تهران از خود اطمینان دارد، اجازه دهد این حقانیت در جریان تحقیق و تفحص مجلس، اثبات شود و به اطلاع مردم برسد؛ نه اینکه با شکایت از سردبیر معماری‌نیوز پیام‌هایی دیگر به جامعه مخابره کنند. طبق پاسخ هیئت رئیسه مجلس به استعلام کمیسیون عمران ورود و رسیدگی به مواردی که قوه قضاییه به آن وارد نشده یا ماهیت قضایی ندارد بلامانع است.

محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران

مخالف رد طرح

این مساله ربطی به بحث های انتخاباتی و پایان سال و تعطیلات ندارد و مجلس می خواهد کار کند و تعطیلات و انتخابات هم برای این که کاری انجام نشود مساله ای نیست. کمیسیون عمران نظرش را داده باید در صحن علنی مجلس تصمیم گیری شود.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران

مخالف رد طرح

تغییر کاربری‌ها از طرح جامع و نقشه تفصیلی شهر تهران با هدف تامین منابع مالی موردنیاز پایتخت صورت گرفته است. سیستم فسادزای هولوگرام در شهرداری تهران وجود دارد. هولوگرام اوراق انتشار یافته از سوی شهرداری بر خلاف اوراق بهادر است که در راستای پرداخت بدهی‌های شهرداری ارائه می‌شود. هولوگرام نوعی اجازه تهاتر است به نوعی که به طلبکار به میزان طلبی که داشته تراکم داده می‌شودکه این تراکم نیز بر دو نوع معین و سیار است.

واکنش غیر متعارف و لابی شهرداری از ابتدای طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران عزم نمایندگان را برای پیگیری این موضوع راسخ‌تر کرده است. شهرداری از ابتدای این طرح تحقیق و تفحص واکنش غیر متعارفی از خود نشان داد و لابی ها و مذاکراتی را با همکاران آغاز کرد که همین امر، عزم ما را برای دنبال کردن تحقیق و تفحص راسخ تر کرد زیرا اگر مساله ای وجود نداشت شهرداری باید از این شفافیت استقبال می کرد. ما به علت وکالتی که از مردم تهران داریم بر خود وظیفه دانستیم عملکرد شهرداری را شفاف سازی کنیم همچنان که در موضوع واگذاری املاک، شاهد انکار شهرداری بودیم و بعد از تهدید قوه قضائیه و دادستانی شهرداری بر اکثر موارد آن صحه گذاشت.

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران

مخالف رد طرح

بحث املاک، مانند بحث حقوق های نجومی، از روز اول احساس کردم دارد یک حالت مقابله به مثل صورت می گیرد، من در داستان تحقق و تفحص از شهرداری وارد نشدم و بحث کمیته ای هم که برای املاک ایجاد شده بود، آنجا هم وارد نشدم، ضمن اینکه به آقای قالیباف سفارش کردم که خودتان داوطلبانه این داستان را مشخص کنید، در شهرداری یک اتفاقی افتاده شما نمی‌توانید از زیر آن فرار کنید، اتفاقاتی افتاده است، امکان دارد در فضای مجاز یا در بیرون این یک کلاغ چهل کلاغ شود، خودتان پیشتاز شوید، داستان را جمع کنید و شورا خودش محترمانه نه با فحشو تهدید، نه با ادبیات خشن بتواند این کار را جمع کند.

علی مطهری، نایب رییس مجلس

به هر حال هرچه که بوده یا نبوده، این طرح در مجلس رای نیاورد و به تصویب نرسید و نمی‌توان آنچنان با استناد به احتمالات اظهارنظر کرد. شورای شهر می‌تواند کار خود را ادامه دهد.

طبیعتا کمیسیون اصل نود مجلس نیز می‌تواند به این مسائل رسیدگی کند.

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران

مخالف رد طرح

آقای لاریجانی امروز می‌خواست من را تحقیر کند، چون علیرغم اینکه نام بنده به عنوان یکی از متقاضیان تفحص بود، هرچه فریاد کشیدم اجازه نداد صحبت کنم چون نمی‌خواست تفحص از شهرداری تهران رأی آورد. اخطار اصل 78 قانون اساسی تحقیق و تفحص را حق قانونی مجلس است. در خبرگزاری‌ها مطلب به گونه ای مطرح شده که فراکسیون امید درباره تفحص شکست خورده است در حالی که طرح تحقیق و تفحص مربوط به نمایندگان تهران بود و ربطی به فراکسیون نداشت و اگر هم کسی شکست خورده، مجلس بوده که در مورد املاک نجومی کوتاه آمده است.

ان‌شاء‌الله بعد از عید در یک نشست خبری اطلاعات بیشتری درباره املاک نجومی در اختیار دوستان خواهم گذاشت. آقای لاریجانی با این کار حمایت خود را از شهرداری اعلام کرد. مجلس سه ماه پیش می‌توانست در مورد املاک شهرداری رای گیری کند. یک تخفیف در یک ملک نجومی رقمش به اندازه یک فیش نجومی است، اما موضوع فیش‌های نجومی بسیار بزرگنمایی شد. در مورد شهرداری هم ابتدا گفتند چون پرونده قضایی دارد مجلس نباید ورود کند و چند بار رفت و آمد داشت تا نهایتا دوستان فکر کردند در وضعیت این چنینی بهتر می‌توانند نتیجه بگیرند که موفق هم شدند.

رحمت اله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر

مخالف رد طرح

برای مجلس که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را رد کرده متاسفم و به عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم. رد کردن این موضوع مهم که مطالبه مردم بوده است، لکه سیاهی بر کارنامه مجلس این دوره خواهد بود. وقتی برادر عضو کمیسیون عمران مجلس 10 میلیارد تومان تراکم از شهرداری می‌گیرد انتظار بیشتری نباید داشته باشیم. این رد تحقیق و تفحص نشان می‌دهد که لابی‌های شهرداری در این مدت برای رد این تحقیق و تفحص اثرگذار و موفق بوده است. این اتفاق جای تعجب دارد و باید نمایندگان مجلس در خصوص این موضوع پاسخگوی افکار عمومی باشند. 

وضوع واگذاری املاک موضوعی است که وجود تخلف در آن اثبات شده و آقای توکلی، متولی سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هم صراحتا در گزارش خود وقوع تخلف را اعلام می‌کند اما ولی وقتی موضوع در مجلس مطرح می‌شود لابی‌هایی را از نمایندگان مجلس می‌شنویم که بسیار جدی است و جای تعجب و تاسف دارد. این موضوع نمونه نقض همزمان دارد، مگر صندوق ذخیره فرهنگیان همزمان در قوه قضائیه و مجلس مورد بررسی قرار نگرفت؟ پس چرا در مجلس بررسی شد. اینها سوالاتی است که نمایندگان مجلس باید پاسخ بدهند؛ این رفتارهای دو گانه قابل قبول نیست.

فاطمه سعیدی، نماینده مردم تهران

مخالف رد طرح

انتخاب زمان نامناسب (آخرین سه شنبه سال) برای قراردادن این موضوع در دستور کار، افزایش فشار سنگین حامیان و اطرافیان شهردار تهران طی هفته های گذشته و لابی های عجیب با نمایندگان، غیبت ده ها نماینده در جلسه و عدم پایبندی برخی نمایندگان به نگاه غیرسیاسی به فساد چهار عامل اصلی رای منفی امروز مجلس است.

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس

موافق رد طرح

آقای صادقی تهمتی را به کمیسیون عمران زدند که اگر گفته ایشان درست است باید مدارک و مستندات خود را به هیات رئیسه ارائه کنند. این قابل قبول نیست که اگر فردی تصمیم یک کمیسیون را خلاف میل خود ببیند با چنین ادبیاتی صحبت کند. آقای صادقی یا باید مدارک ارائه کند یا از این تریبون از نمایندگان عذرخواهی کند، چرا که کمیسیون عمران بدون توجه به حاشیه سازی های جانبی موضوع تحقیق و تفحص را با نگاه کارشناسی بررسی کرد و گزارش خود را ارائه کرد، اما اگر تصمیم کمیسیون به نفع آقای صادقی بود ایشان باز هم این ادبیات را استفاده می کرد؟ از هیات رئیسه مجلس می خواهم مدارک و مستندات اظهارت محمود صادقی علیه کمیسیون عمران را از وی مطالبه کند. 

محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس

موافق رد طرح

هر نوع لابی‌گری شهرداری تهران، بده بستان و وزن کشی سیاسی بین مجلس، دولت و شهرداری تهران در موضوع رای اعتماد مجدد مجلس به وزیر راه و شهرسازی و رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را تکذیب می کنم. هرگونه سند یا مدرکی که توسط متقاضیان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران یا اعضای شورای شهر مبنی بر تبانی یا تخلف وجود دارد می‌تواند به این دو مرجع دستگاه قضائی و کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی ارائه شود. تاکید می کنم ۱۶ عضو کمیسیون عمران براساس مدارک،‌ مستندات و نامه‌نگاری‌هایی که کمیسیون به نمایندگی از متقاضیان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران انجام داد به این نتیجه رسیدند که انجام تحقیق و تفحص ضرورتی ندارد؛ بنابراین نمی‌توان به نمایندگان مردم تهمت زد که رای خود را بنا بر لابی‌گری قوی قالیباف یا تیم وی داده‌اند.

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نيما IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    19 1
    يعني از شهرداري تهران تفحص نميشه؟
    • بی نام A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      32 1
      به این نتیجه رسیدند که انجام تحقیق و تفحص ضرورتی نداردحیرت اوره نمیدونم دیگه چه اتفاقی باید می افتاد و حجم فساد چقدذ میبود که انجام تحقیق و تفحص ضروری باشه
    • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      29 1
      خیر عزیزم قضيه ماست مالی شد رفت پی کارش
    • بی نام US ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
      3 3
      شد مثل حقوقهای نجومی و صندوق ذخیره فرهنگیان
  • بی نام A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    23 0
    خوب مجلسی داریم،خوببببببببب
  • مختلص غیرنجومی املاک DE ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    27 2
    یعنی جوک تاریخیم ما ماه ها وقت مجلس و نماینده های محترم صرف این میشه که فساد کاملا آشکاری که خود شهردار هم تقریبا بصورت علنی بهش اعتراف کرده درموردش تحقیق و تفحص انجام بشه یا نه ؟و جالبه که به این نتیجه رسیدن که انجام نشه.عدالت تو تمامی ارکان این مملکت موج میزنه همون روز اول به گروه رو میذاشتن که در این مورد تحقیق کنه نهایتا تو کمتر از 10 روز مشخص میشد که چه گندکاریهای میلیاردی صورت گرفته. البته که تصمیمات کاملا غیرمغرضانه نماینده های کاملا مردمی و بینهایت کاملا جسور کاملا محترمه.
  • بدون نام ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    16 0
    شصتا نماينده غايبند خوب اينا ميتونند سرنوشت يك راي گيري رو عوض كنند،
  • بدون نام ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    15 1
    وقتي اقاي توكلي به عنوان يه اصولگرا و از طريق فقط ديده بان شفافيت به پرونده شهرداري ورود كرد و اعلام كرد كه تخلف صورت گرفته پس قطعا ورود مجلس موضوعات بيشتري را روشن ميكرد و معلومه كه طرح كاملا سياسي رد شده لطفا و خواهشا مردم عزيز ايران با ديد باز راي بديد كه نماينده هامون تو مجلس اين جوري حقمون رو ضايع نكنن
  • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    18 0
    نماینده هایی که مدام به فکر استیضاح وزرا هستند نباید هم وقتی برای تحقیق و تفحص داشته باشند ..نماینده هایی که خودشان از گوشه و کنار سفره وسیع شهرداری سهمی برده اند چطور می توانند به فکر بازخواست از دوستان و رفقا باشند...هر بار صحبت از تخلف در شهرداری می شود ناخودآگاه دلم برای کرباسچی می سوزد با آن بنده خدا چه کردند با تخلفات صوری حالا چه می کنند با تخلفات آشکار و واقعی
    • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
      9 1
      فکرشو بکن این مجلس ضروري دانست عباس آخوندی را به خاطر حادثه پلاسکو استيضاح بکنه اما تفحص از شهرداری امکان نداره
  • بی نام A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    16 1
    مهم اينه كه مردم تهران مي دونند در شهر شان تو اين ده سال چه فجايع و تخلفاتي از سوي شهرداري تهران اتفاق افتاده و بدترين شهردار تاريخ تهران ، از ياد مردم تهران تخواهد رفت
    • بی نام US ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
      0 5
      ار کرباسچی و الویری بدتر نبوده
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    8 1
    اميدوارم نمايندگاني كه با تحقيق از شهرداري مخالفت كردند حرفي براي روز حساب در قيامت داشته باشند. اونجا ديگه از لابي كردن خبري نيست
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    8 1
    حیف ارای که مردم به شما دادن .در پیشگاه خداوند اقای شهردار چه می کنی انجا به پشت گرمی چه کسانی دل خوشی ؟
  • بی نام US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    0 2
    اینم رفت کنار پرونده حقوقهای نجومی.راستی از دستمزد کارگران برای 96 چه خبر؟
  • بی نام US ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    0 4
    صادقی و حافظی اسناد خود را رو کنند وگرنه تهمت زده اند
  • بی نام IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    1 0
    انشاا...مردم تهران با رای به امید شهرداری و اکثریت اصولگرای شورای شهر و مجلس را استیضاح میکنند