سفیر ایران در روسیه تاکید کرد موفقیت مشارکت نه چندان درازمدت تهران و مسکو در عرصه مبارزه با داعش در سوریه، چنان نتایج موثری داشته که اقدامات سایرین طی سالها نتوانسته بود به چنین موفقیتی دست یابد.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "مهدی سنائی" سفیر ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد که تهران و مسکو در خصوص مسائل منطقه‌ای، بخصوص در مورد سوریه و افغانستان موضع گیری مشترکی دارند.

سفیر ایران در جریان میزگرد ویدئویی تحت عنوان «روابط روسیه-ایران در حال حاضر و دورنمای آینده» از شبکه تلویزیونی «راشا تودی» گفت: «در رابطه با دستورکار منطقه‌ای در روابط روسیه و ایران باید بگویم که هر دو کشور در حال مقابله با بی ثباتی در منطقه قفقاز و اورآسیا هستند و مواضع ما در قبال مسائل سوریه و افغانستان کاملا یکسان است و این واقعیت مورد توجه کشورهای زیادی قرار گرفته است که تلاش‌های مشترک روسیه و ایران در سوریه موفقیت آمیز بوده و در طول مدت کوتاهی که از آن می گذرد، چنان نتایجی در پی داشته که اقدامات دیگران طی سالها نتوانسته به آن دست یابد و همانطور که همه می دانند این مشارکت در عرصه مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه است.»

سنائی یادآور شد: «در مجموع ایران و روسیه در این جهت گیری تلاش می کنند تا نظامی در جهان ایجاد شود که دیگر جایی برای برخوردهای یکجانبه نباشد و رد نظریه سلطه گری و اقدامات یکجانبه گویای آن است که هر دو طرف دیدگاه واحدی نسبت به آینده دارند.»

سفیر ایران همچنین ابراز امیدواری نمود که بزودی توافقنامه مربوط به ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و سازمان همکارهای اقتصادی اورآسیایی منعقد شود، برای اینکه این اقدام حجم قابل توجه کنونی مبادلات بازرگانی بین دو کشور را حفظ خواهد کرد.

وی توضیح داد: «روابط اقتصادی بین روسیه و ایران در حال توسعه است و امضای توافقنامه های چارچوبی زمینه برای رسیدن به این هدف را فراهم کرده است. رشد 80 درصدی حجم مبادلات بازرگانی در سال گذشته هم دقیقا گویای این مسئله است. من بعنوان نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در روسیه بسیار امیدوارم که این آهنگ رشد طی سالهای آینده نیز همچنان حفظ شود و امضای توافقنامه مربوط به ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و سازمان همکاری‌های اقتصادی اورآسیا، راه را برای گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی-تجاری بین مسکو و تهران هموار سازد.»

سفیر ایران در روسیه همچنین بعید ندانست که طی دو سه سال آینده میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور به 10 میلیارد دلار برسد. سنائی گفت: «روابط تجاری ایران با هیچیک از کشورهای جهان مانند روسیه توسعه پیدا نکرده است. به عقیده من اگر روند کنونی ادامه پیدا کند، ظرف دو الی سه سال آینده ما خواهیم توانست حجم مبادلات بازرگانی خود را حتی به 10 میلیارد دلار برسانیم.»

سفیر جمهوری اسلامی در پایان یادآور شد که در جریان سفر "حسن روحانی" رئیس جمهوی ایران به روسیه که در اواخر ماه مارس انجام خواهد گرفت، بیش از 10 سند همکاری و توافقنامه امضاء خواهد شد. وی افزود: «ما در حال آماده سازی بیش از 10 سند همکاری مختلف برای امضای روسای جمهوری روسیه و ایران در جریان این سفر هستیم.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =