در جدیدترین رنکینگ یکی از بزرگترین موسسات مشاوره و تحقیقات در جهان درباره شاخص‌های کیفیت زندگی شهرهای بزرگ، تهران در رتبه ۱۹۹ جهانی قرار گرفته که واکنش‌های منفی بسیاری به همراه داشته است.

صنم بیاناتی: هر ساله موسسه "مرکر" یکی از بزرگترین موسسات مشاوره و تحقیقات در جهان شاخص‌های کیفیت زندگی را با مرور بر بهترین‌ها و البته لیست کردن شهرها بر اساس رتبه‌بندی که با در نظر گرفتن شاخص‌ها محاسبه شده است،‌منتشر می‌کند.

این رنکینگ که یکی از جامع‌ترین‌ها در نوع خود محسوب می‌شود به شرکت‌های چند ملیتی و کارفرمایان کمک می‌کند تا با احتساب شرایط کاری موجود بین‌المللی (ماموریت برای کارمندان در شهر‌های دیگر ) حقوق و مزایای منصفانه‌ای را بر اساس رتبه بندی مرکر به آنها اختصاص بدهند.

شاید یکی از نکات جالب توجه در این گزارش فاصله دو شهر "لندن" و "نیویورک" به عنوان دو پایتخت تاثیر گذار دنیا از جمع شهرهایی ابتدایی این لیست باشد؛ هیچکدام از این دو شهر در بین 30 شهر برگزیده ابتدایی قرار ندارند. لندن در رتبه 40 و نیویورک در رده 44 نشسته‌اند. در عین حال بر اساس گزارش منتشر شده در بیزنس اینسایدر هیچکدام از شهرهای امریکا در جمع 23 شهر برتر به لحاظ بهره‌مندی از بهترین کیفیت زندگی قرار ندارند.

در این رنکینگ اما "تهران" در رده 199 قرار گرفته است که به نسبت برخی دیگر از شهرهای آسیایی مطرح و شناخته شده ، جایگاه پایین‌تری را به دست آورده.

مرکر با مرور 450 شهر در دنیا لیستی از رتبه بندی 231 شهر ارائه داده است که البته نام شهر‌های برخی کشورها اصلا در این لیست به چشم نمی‌خورد که از جمله آنها کشور افغانستان است که هیچکدام از شهرهایش جایگاهی در این لیست به دست نیاورده‌اند.

این رنکینگ اما بر اساس شاخص‌های متعددی بررسی و تدوین شده است. شاخص‌هایی که به عنوان میزان کیفیت زندگی در شهرهای مختلف دنیا ملاک قرار گرفته‌اند به این ترتیب هستند؛

- وضعیت اجتماعی و اقتصادی (میزان جرم و جنایت، اجرای قانون، حاکمیت قانون و...)

- وضعیت اقتصادی (مقررات تبادلات ارزی، خدمات بانکی )

- وضعیت اجتماعی،‌ فرهنگی (رسانه‌ها، محدودیت‌های آزادی فردی)

- خدمات پزشکی و بهداشتی (تجهیزات پزشکی و خدمات، درمانگاه و بیمارستان، میزان شیوع بیماری‌های عفونی، فاضلاب،‌ دفع زباله و آلودگی هوا)

- تحصیل و آموزش (استاندارها و دسترسی به مدارس بین‌المللی)

- خدمات حمل و نقل عمومی (برق، آب، حمل و نقل شهری و ترافیک)

- مراکز تفریحی (رستوران‌ها، تئاتر‌ها، سینماها و مراکز ورزشی)

- کالاهای مصرفی (دسترسی به مواد غذایی، مصارف روزانه و خودرو)

- مسکن (اجاره خانه، لوازم خانگی، اثاثیه خانه، خدمات نگهداری و تعمیرات)

- طبیعت (آب و هوا، رکورد بلایای طبیعی)

در بین کشورهای آسیایی چین 11 شهر خود را در این لیست می‌بیند و این در حالیست که از ژاپن فقط 5 شهر در رنکینگ مرکر قرار دارند. هند به عنوان دیگر کشور آسیایی از 7 شهر در این لیست برخوردار است در حالیکه امارات با دو شهر و ایران با یک شهر به لیست مرکر راه یافته‌اند.

يكي ديگر از نكات جالب توجه اين ليست قرار گرفتن سنگاپور به عنوان شهري آسيايي در رده اي بالاتر از پايتخت هاي سرشناس اروپایی و آمریکایی مانند پاريس، لندن و نيويورك است كه به ترتيب در رتبه هاي ٣٨ ، ٤٠ و ٤٤ قرار دارند.

در حالی‌که مرکر 231 کشور را در این لیست قرار داده است،‌ بیزنس اینسایدر 23 کشور ابتدایی را به عنوان بهترین‌ها با توضیحاتی مختصر بر اساس گزارش مرکر معرفی می‌کند:

ردیف شهر کشور توضیح
23
مونترآل کانادا این شهر پنجمین شهر کاناداست که در این رنکینگ قرار می‌گیرد. این شهر که زبان رایج اهالی آن فرانسویست به مرکز تجارت ،‌ اقتصادی و تکنولوژی تبدیل شده است.
22 پرت استرالیا استرالیا از جمله کشورهایی است که شهرهایش از بالاترین میزان کیفیت زندگی در دنیا بهره‌مند هستند. این شهر غربی در کشور استرالیا از زیباترین سواحل دنیا برخوردار است.
21
لوکزامبورگ لوکزامبورگ این کشور کوچک اروپایی که هم مرز با بلژیک ، فرانسه و آلمان است ،‌کشوری بسیار ثروتمند با آمار میزان جرم و جنایت پایین است.برخی از ثروتمندترین افراد در بانک جهانی در این کشور زیبا اقامت دارند.
20 استکهلم سوئد پایتخت کشور سوئد به عنوان یکی از بهترین شهرها به لحاظ کیفیت زندگی شناخته شده است که این عنوان بابت تعادل در شرایط کاری، زندگی، امنیت و محیط زیست به دست آمده.
19
هامبورگ آلمان این شهر واقع شده در شمال آلمان دومین شهر بزرگ بندری این کشور محسوب می‌شود.هامبورگ به مرکز رسانه و صنعت تبدیل شده و محل استقرار دومین بانک قدیمی دنیا یعنی بانک برنبرگ است.
18
اوتاوا کانادا اوتاوا به عنوان تحصیل‌کرده‌ترین شهر کانادا شناخته می‌شود که این ثروت خود را مدیون تحصیلات پس از دوران دبیرستان ، تحقیقات و نهادهای فرهنگی‌اش است.میزان پایین نرخ بیکاری در این شهر از دیگر ویژگی‌های آن است ضمن اینکه اوتاوا به عنوان میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است.
16 (مشترک) تورنتو کانادا محل اقامت برج نمادین CN است.تورنتو به عنوان مرکز اقتصادی کانادا شناخته می‌شود.این شهر همچنین بزرگترین بانک‌های کشور کانادا را در خود جای داده است.فضای تفریحی در تورنتو در حال رشد است ، ضمن اینکه فستیوال‌ فیلم تورنتو که به طور سالیانه برگزار می‌شود این شهر را بیش از پیش ویژه می‌کند.

16 (مشترک)

ملبورن استرالیا این پایتخت ساحلی به عنوان یکی از بهترین شهرهای دنیا برای تحصیل ، خدمات بهداشتی ،‌تحقیقات و توسعه شناخته می‌شود.رونق صنعت توریسم و فضای تفریحی همچنین فاکتورهایی هستند که این شهر را ثروتمند نگه داشته‌اند.
15
ولینگتون نیوزلند شهر کیوی در نیوزلند از شرایط آب و هوایی فوق‌العاده خوبی بهره می‌برد. ولینگتون پایتخت سیاسی نیوزلند و همچنین دومین شهر محبوب این کشور محسوب می‌شود.
14 برن سوئیس بنابر رنکینگ مرکر این شهر دومین شهر امن جهان لقب گرفته است. برن ،‌غنی در کشاورزی و همچنین صنعت سنتی است ضمن اینکه میزان بیکاری بسیار پایین در این شهر یکی دیگر از جاذبه‌های آن محسوب می‌شود. پیشرفت در بخش تکنولوژی ، خبر از شکوفایی استعداد جدید در برن می‌دهد.
13
برلین آلمان پایتخت آلمان به ترکیبی از فاکتورهای کیفیت زندگی بالا مشهور است. فرصت‌های مناسب شغلی ، استاندارد بالای مسکن، امنیت مناسب فردی و مجموعه‌ای از فعالیت‌های تفریحی ، برلین را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است.
12
آمستردام هلند آمستردام به عنوان مرکز اقتصادی اروپا شناخته می‌شود ضمن اینکه از استاندارهای بالایی برای کیفیت زندگی برخوردار است. آمستردام برای کمپانی‌های بزرگ دنیا بعد از Brexir (اصطلاحی برای خروج بالقوه یا فرضی انگلستان از اتحادیه اروپا) محل دلخواه و مناسبی تشخیص داده شده است. در این شهر ترکیبی از زندگی مدرن و شهری با نگرشی مطلوب به فعالیت‌های تفریحی وجود دارد.
10 (مشترک) سیدنی استرالیا نمایندگی 7 درصد از فعالیت‌های اقتصادی این کشور مختص سیدنی است که به دلیل خدمات مالی و اقتصادی و بهره‌مندی از بیشترین میزان صاحبان مشاغل با برخورداری از 22 درصد از کارمندان در کل مجموعه کشور محقق شده.طبیعت ، آب و هوا و رشد فضای فرهنگی ، سیدنی را در جمع بهترین‌ها قرار داده است.
10 (مشترک) بازل سوئیس

این شهر کوچک با جمعیت 165 هزار نفری‌اش در مثلث مرزی بین آلمان و فرانسه با سوئیس قرار گرفته است. زیبایی‌ها این شهر به همراه اقتصاد قدرتمندش ، بازل را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده.

9 کپنهاگ دانمارک این شهر اخیرا به عنوان شادترین شهر روی کره زمین معرفی شد و خب خیلی سخت نیست تا دلیل این عنوان را دریابید. کپنهاک از یک دهکده ماهیگیری به مکانی با توسعه قدرتمند شهری و فرهنگی رشد کرده است که اینروزها بابت تعادل بین زندگی و کار مشهور است.
8 ژنو سوئیس ژنو به عنوان مرکز دیپلماسی جهانی و همچنین شهر ثروتمندترین مردمان دنیا شناخته می‌شود. این شهر به شکل فوق‌العاده‌ای از امنیت برخوردار است و اهالی آن از تحصیلات عالیه برخوردارند.
7 فرانکفورت آلمان این شهر تجارت محور، مرکز بسیاری از معروف‌ترین نمایشگاه‌های تجاری در دنیاست که از جمله آنها می‌توان به نمایشگاه موتور فرانکفورت اشاره کرد. این نمایشگاه‌ها همچنین به عنوان موقعیتی برای فرصت‌های شغلی و حرفه‌ای شناخته می‌شود.
6 دوسلدورف آلمان این شهر غربی آلمان به صنعت مد و استایل و صحنه هنرش معروف است با امتیاز تعادل مناسب در بین 10 کشور برتر در رنکینگ مرکر قرار گرفته است.
5 ونکوور کانادا این شهر در بین متراکم‌ترین شهرهای کانادا از بیشترین تنوع قومی برخوردار است که 52 درصد از جمعیت آن از زبان اول و مشترکی بهره‌ می‌برند که البته زبان انگلیسی نیست.
4 مونیخ آلمان یکی از قدرتمندترین شهرهای آلمان است که همواره در رنکینگ مرکر به واسطه بهره‌مندی از کیفیت بسیار بالای زندگی در رده بهترین‌ها قرار داشته.
3 آکلند نیوزیلند این شهر که در اطراف دو بندر بزرگ قرار گرفته است ، با تعادل اقتصادی مناسب ، شرایط محیط زیستی روستایی و سطح بالایی از امنیت فردی دوباره در نزدیکی صدر این لیست قرار گرفته است.
2 زوریخ سوئیس این شهر به عنوان قطب اقتصادی و فرهنگی سوئیس شناخته می‌شود که نه تنها همواره در صدر لیست مرکر بلکه در بالاترین رده سایر لیست‌های مشابه قرار گرفته و به عنوان یکی از بهترین‌ شهرها برای زندگی معرفی شده است.
1 وین اتریش وین برای هفتمین بار متوالی در راس این لیست جا خوش کرده است.واقع شده در شرق رودخانه دانوب ، هفتمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا به لحاظ جمعیتی است که یکی از شهرت‌هایش در غنی بودن از فرهنگ خلاصه می‌شود.

تهران در رتبه 199

در این رنکینگ که بزرگترین و مشهورترین شهرهای دنیا در بین صدرنشینان آن جایی ندارند ، پایتخت نشینان ایران ، شهر خود را در رتبه 199 می‌بینند. این در حالیست که طبق لیست منتشر شده از سوی موسسه مرکر در سال 2017 در بین شهر‌های آسیایی نام آشنا سنگاپور رتبه 25 را مال خود کرده تا بین آسیایی‌ها صدر نشین باشد. توکیو ژاپن رتبه 47 را به دست آورده است.

البته ژاپنی‌ها در این لیست شهرهای دیگر هم دارند که به عنوان نمونه می‌توان به کوبه در رتبه 50 و اوساکا در رده 60 اشاره کرد. همچنین ناگویا باز هم از ژاپن در پله 63 نشسته است. هنگ کونگ اما رده 71 را به خود اختصاص داده. و سه پله پایین‌تر شهر دوبی در رتبه 74 نشسته است. سئول کره جنوبی هفتاد و ششم است و دومین شهر امارات متحده یعنی ابوظبی در رتبه 79 قرار دارد. شهر تایپه از کشور تایوان روی پله 85 قرار دارد و درست پشت سر آن کوالامپور از مالزی هشتاد و ششم است. بوسان کره جنوبی در رده 92 قرار گرفته و شانگهای چین در رتبه 102.

مسقط در عمان رده 106 را دارد و دوحه قطر دو پله پایین‌تر از آن یعنی در رتبه 108 قرار گرفته است. پکن اما به عنوان پایتخت چین در پله 119 نشسته. شهر کویت هم در این لیست رتبه 126 را به دست آورده.

بانکوک تایلند و استانبول ترکیه به ترتیب در رده‌های 131 و 133 قرار دارند. جاکارتا در اندونزی، حیدرآباد در هند رده‌های 143 و 144 را از آن خود کرده‌اند. همچنین بمبئی از هند در رتبه 154 قرار دارد و دهلی نو هم صد و شصت و یکم است. جده در عربستان سعودی هم روی پله 169 قرار گرفته.

اسلام آباد پاکستان همچنین رده 194 را به دست آورده و باکو در آذربایجان هم 196. به همین ترتیب تهران روی پله 199 نشسته و این در حالیست که شهرهایی مانند لاهور و کراچی در پاکستان و تاشکند ازبکستان به ترتیب در رده‌های 202 ، 204 و 205 قرار دارند. دوشنبه از تاجیکستان هم رتبه 215 را به خود اخصاص داده. در نهایت بغداد به عنوان آخرین کشور در این لیست در رده 231 قرار گرفته.

نکته جالب توجه درباره این رنکینگ قرار گرفتن مسکو از روسیه در رده 168 است.

شهرهای آسیایی سرشناس در جدیدترین لیست مرکر؛

نام شهر کشور رتبه
سنگاپور سنگاپور 25
توکیو 
ژاپن 47
کوبه 
ژاپن 50
اوزاکا 
ژاپن 60
هنگ کنگ 
هنگ کنگ 
71
دوبی 
امارات متحده عربی 74
سئول 
کره جنوبی 76
ابوظبی 
امارات متحده عربی 79
تایپه 
تایپه 
85
کوالالامپور 
مالزی 86
بوسان 
کره جنوبی 92
شانگهای 
چین 102
مسقط 
عمان 106
دوحه 
قطر 108
پکن چین 119
کویت کویت 126
بانکوک تایلند 131
استانبول ترکیه 133
جاکارتا 
اندونزی 143
بمبئی 
هند 154
جده 
عربستان 169
اسلام آباد 
پاکستان 194
باکو 
آذربایجان 196
تهران 
ایران 199
لاهور پاکستان 202
کراچی پاکستان 204
تاشکند ازبکستان 205
دوشنبه تاجیکستان 215
بغداد عراق 231

البته رتبه ۱۹۹ تهران در این لیست، با واکنش منفی در فضای مجازی همراه شده است؛ چه اینکه به نظر می‌رسد زیرساخت‌های تهران و همچنین امکاناتی که در پایتخت ایران وجود دارد، از بسیاری شهرهایی که رتبه بالاتری دارند، بهتر باشد.


منابع: بیزنس اینسایدر، آی مرکر

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • a.a IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    35 5
    اولا که پایتخت آمریکا نیویورک نیست، ثانیا استانبول رو نمیشه در ردیف شهرهای آسیایی طبقه بندی کرد
  • نیما A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    18 1
    البته لازم به ذکر است که نیویورک پایتخت آمریکا نیست مجید جان، دو جای مقاله این اشتباه را انجام داده اید، با تشکر
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    20 7
    اسلام آباد. باکو. تهران؟؟؟
    • بی نام A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
      34 9
      آقایی که میگی باکو، جدیداً باکو رفتی؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    چرت گفته. لابد چون خانوما حجاب دارن و همجنس بازا حقوقی ندارن رتبه رو دادن 199. به درک. اصلا بده 19900000. اگه بخوایم شهرهای جهان رو با معیار اسلام بسنجیم همونایی که اول شدن آخر میشن.
    • بی نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
      51 4
      دلت خوشه ها ... چه حجابی ؟
    • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      24 1
      فساد اجتماعی و اخلاقی رو یادت رفت دوست عزیز. با این فرمون تا چند سال دیگه آزمایش دی ان ای مثل فیلمهای فخیم ترکیه یک چیز عادی میشه.
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    30 5
    یعنی تو کل دنیا فقط 198 تا شهر هست که هواش از تهران تمیز تره، امنیتش بیشتره . ترافیکش کمتره؟؟ فقط همین 3 تا فاکتور.. اصلا با بقیه عوامل کاری ندارم مگه میشه.. تهران در بهترین هم حالت جزو هزار شهر اول نیست...
  • sara A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    21 35
    شهر فقط شیراز ، بقیه اش بهانست
    • بچه تهرون A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      19 3
      آره سابق اینور بود ولی الان به خاطر مسایل باستانگرایی نسخش پیچیده شده از خیلی از کلانشهرها مثل اصفهان و مشهد و تبریز عقبتر افتاده متاسفانه
  • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    5 35
    خیالی نیست،قاطی نکنید.از این آمارها صبح تا شب میدن بیرون.
  • بی نام A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    8 16
    شهرهای وطنم زیباست وطنم پاره تنم دوستت دارم
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
      5 1
      وطن زیباست ولی شهرها و وضعیت زندگی و معیشتی وطن خیر. وطن پرستی دلیل بر رضایت بر وضعیت نمیشه.
  • ممدامین IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    16 6
    تو هر شهری پول داشته باشی بهترین جا برای زندگی همونجاست‌
  • سوسن A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    19 1
    من موندم شهرهایی مثل اراک ، ارومیه ، اهواز یا کرمانشاه با این ساختار شهری و قاراش میش بودنشون کجای جدول قرار میگیرن؟ با هر معیاری که سنجیده باشن نتیجه اینه که اوضاع خیلی خرابه. هر چی باشی ، مسلمان یا غیر مسلمان بالاخره دارم تو این دوره زندگی میکنم و حقمه از استانداردهای ابتدایی این دوره بهره مند باشم. واقعا با این همه ثروتی که در این کشور هست ، این حقم نیست. نیست. بنده دوست دارم در کشورم که جزو ثروتمندترینهاست یک زندگی کمی خوبتر داشته باشم. تهران که بهترین شهر ایران از نظر امکانات تفریحی و بهداشتی و فرهنگی هست شده 199. وااسفا
  • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    6 33
    با سلام , وقتی اسلام آباد پاکستان با اون فقر و جرم و جنایت و یا بمبئی بدون نظم و قانون با اون هوای آلودش از تهران بالاتره بدون این رتبه بندی الکی و کاملا سیاسیه
  • مریم A1 ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
    0 2
    اگر تمام شاخصهای زندگی در شهرهای بزرگ رو هم داشته باشیم، همین آلودگی هوا به تنهایی کافیه که تهران رو به شهری غیر قابل سکونت تبدیل کنه. به نظر من مهمترین و ابتدایی ترین پارامتر هیت
  • hadi A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    2 0
    تبریز چنده حتما رتبش از تهران بهتره
  • آرتین A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    1 1
    درود بر دوستان لطفا از رو تعصب حرف نزنید برین عکسهای هوایی کلان شهرهای اروپایی و آمریکا رو ببینین یا چرا راه دور همین بغل خودمون دبی و استانبول رو نگاه کنین تا ببینین که کلان شهرهای تهران و شیراز و اصفهان چه چه فاجعه ای هیتن خضوا تهران که بد قواره ترینه
  • ساناز A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    2 1
    سلام به نظر من شهرهای بزرگ ایران یعنی تهران و شیراز و اصفهان و مشهد کلان شهر نیستن و داهاتهای خیلی بزرگ هستن و اینا فقط اسم کلان شهر رو یدک میکشن و هنوز تا شهر شدن و رسیدن به استانداردهای جهانی مثل اروپا و آمریکا خیلی خیلی فاصله دارن..... اون وقت تو همین شهرها که حد اقل استانداردهای جهانی رو هم ندارن قیمت خونه سرسام آوره و مردم گیج همیشه در صحنه هم میرن میخرن به قیمت خون باباشون در نهایت امیدوارم که شهرهای ایران هم به این استانداردها برسه چون مردم ایران استحقاقشون خیلی بیشتر از این حرفاست.
  • ساناز A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    1 1
    سلام اگر نظر مردم براتون مهمه پس چرا نظر منو نمیزارین ؟؟با این کارتون به مخاطبتون توهین میکنین من که فحش و دری وری ننوشتم وبه کسی هم توهین نکردم