پاسخ قدیر نصری تحلیلگر مسائل بین الملل به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود ارزیابی شما از سیاست خارجی دولت یازدهم چیست؟

تا جایی که من می دانم دولت یازدهم بنا به چهار دلیل و چندین قرینه سیاست خارجی موفقی پشت سر نهاده است:

اولا اگر سیاست خارجی، دفع حرکت های مخرب علیه ارزش های حیاتی یک کشور است، تیم سیاست خارجی دولت کوشیده است اجماع جهانی علیه ایران را پر هزینه کند.

ثانیا اگر سیاست خارجی جلب فرصت های موثر برای منافع ملی کشور است تیم سیاست خارجی دولت موفق شده است تمهیدات دیپلماتیک را برای صاحبان سرمایه و اندیشه را فراهم آورد.

ثالثا اگر سیاست خارجی، ارتقای قدرت نرم و ترمیم وجاهت ایرانیان در وجدان جهانیان است، مسولان دیپلماسی ایران، موفق شده اند عزت و وجاهت ایرانیان را بهبود ببخشند.

رابعا اگر سیاست خارجی شناسایی منطق و مناطق تراکم قدرت در جهان است، به نظرم تیم دیپلماسی ایران در این زمینه موفق عمل کرده است.

سخن ضروری این است که سیاست خارجی ایران، پر مشغله است یعنی تعداد و تنوع موضوعات پیش رو، بسیار زیاد و بسی پیچیده اند. به نحوی که می توان تعداد و تنوع موضوعات و مناقشات در سیاست خارجی ایران را به ایالات متحده ، حتی شوروی سابق مقایسه نمود. مباحثی مانند پروژه هسته ای، رویاروی با افراط گری مذهبی، مباحث مربوط به تروریسم و حقوق بشر، شاید 90 درصد انرژی سیاست خارجی را گرفته است.

ایران، از آنجا که قدرتی مدعی، الهام بخش و نوآیین در گفتمان جهانی است نمی تواند بسیاری از تحولات عادی و تحرکات عمدی، بیطرف و بی تفاوت باشد.

بالاخره اینکه سیاست خارجی ایران مختص وزارت امور خارجه نیست به فراخور پیچیدگی بافت نظام سیاسی، تصمیمات و تحرکات کشور در عرصه خارجی نیز پیچیده است. در مجموع ، بازگشت دیپلمات ها و گفتمان سیاست خارجی به ترم های سنجیده و اطمینان آفرین را تحولی مثبت می بینم. شخص دکتر ظریف  تیم کاری ایشان، هم از حیث کارکتر، هم از حیث مهارت ، مناسب هستند. آنچه تلاش این تیم را تحت الشعاع قرار می دهد، بزرگی و پیچیدگی موضوعات اختلافی (مانند برجام) است. فراموش نکنیم کار دیپلماسی کشور، تدارک آب و نان و شغل برای مردم نیست. دیپلمات ها، یک وظیفه حیاتی دارند و آن عبارت است از : تخمین خطر خارجی به اضافه ی تحکیم مراودات مفید.

49310

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
    0 0
    عالی