ایسنا نوشت: یک وکیل دادگستری با بیان اینکه «نمی‌توان به دلیل شاغل بودن زن، از اجرت‌المثل که از حقوق زن محسوب می‌شود صرف‌نظر کرد» گفت: اجرت‌المثل بهایی است که به قصد عدم تبرع زن در منزل همسر در ازای اموری از قبیل آشپزی کردن، بزرگ کردن فرزندان و هر کاری که در عرف، زن در خانه انجام می‌دهد به زن تعلق می‌گیرد.

صدیقه حجت‌پناه به صورت اجمالی در تعریف اجرت‌المثل گفت: اجرت‌المثل در اصل بهای کاری است که زن به قصد عدم تبرع در منزل همسرش انجام داده است. به عبارت دیگر تمامی اعمالی که زوجه به قصد عدم تبرع در خانه زوج انجام داده است اجرت‌المثل نامیده می‌شود.

وی ادامه داد: اجرت‌المثل معمولا با تعیین نظر کارشناس و در بیشتر مواقع با درخواست زن به آن تعلق می‌گیرد، مگر اینکه مرد قصد جدا شدن از همسرش را داشته باشد و بخواهد حق و حقوق همسرش را پرداخت کند. از جمله حقوق زن که در اخلاق ذکر شده یا در شروط ضمن عقد آورده شده است، مهریه، اجرت‌المثل یا نحله است که در زمان مطالبه حقوق، یا نحله به زن تعلق می‌گیرد یا اجرت المثل.

این وکیل دادگستری گفت: میان حقوقدانان اختلاف نظری وجود دارد مبنی بر اینکه آیا نحله و اجرت‌المثل هر دو به زن تعلق می‌گیرد یا نه؟ بسیاری عقیده دارند که یک دِین را نمی‌توان دو بار مطالبه کرد. مثلا اگر من از شما 10000 تومان می‌خواهم نمی‌توانم در دو دادگاه جداگانه آن را مطالبه کنم.

وی در ادامه بیان کرد: اگر اجرت‌المثل توسط خود قاضی تعیین شود و تعیین آن به کارشناس داده نشود به آن نحله می‌گویند. در مقابل اجرت‌المثلی وجود دارد که کارشناسی آن به کارشناس داده می‌شود و به اجرت‌المثل متعارف معروف است. نحوه تعیین اجرت‌المثل بر اساس فرمول‌های عرفی است که جنبه قانونی زیادی ندارد، محکمه پسند نیست و همچنین تنها از نظر عرف به نرخ روز محاسبه می‌شود که به زن تعلق می‌گیرد و به آن اجرت‌المثل ایام زناشویی می‌گویند.

حجت‌پناه ادامه داد: این شیوه تعیین، یک قاعده کلی است. به تعبیر دیگر اجرت‌المثل بر اساس اجرةالمسمی تعیین می‌شود. مسمی به معنای مزنه است که در عرف به زن تعلق می‌گیرد و این اعتقاد وجود دارد که به زنی که دارای شأن بیشتر است، موقعیت بهتری دارد، زیباتر است، پیش از ازدواج در منزل پدرش کارگر داشته است در مقایسه با زنی که برخی از امتیازات را دارا نیست، اجرت المثل بیشتری تعلق می‌گیرد. البته کار کردن و شاغل بودن زن تاثیری در تعلق اجرت‌المثل به زن ندارد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه «نمی‌توان به دلیل شاغل بودن زن، از اجرت المثل که از حقوق زن محسوب می‌شود صرف‌نظر کرد» عنوان کرد: اجرت‌المثل بهایی است که به قصد عدم تبرع زن در منزل همسر در ازای اموری از قبیل آشپزی کردن، بزرگ کردن فرزندان و هر کاری که در عرف زن در خانه انجام می دهد، به زن تعلق می‌گیرد؛ البته ممکن است شاغل بودن زن روی نظر کارشناس تاثیر منفی داشته باشد از آن جهت که کار کردن زن در بیرون از منزل و شاغل بودن آن به معنای این است که وقت کمتری برای امور خانه داری صرف کرده است که در نهایت تعیین این معیارها به نظر کارشناس بستگی دارد.

وی در پایان گفت: اجرت‌المثل از حقوقی است که به موجب انعقاد عقد زوجیت از جمله حقوق زن تعریف می‌شود و برای مطالبه آن الزامی برای ثبت آن به عنوان شروط ضمن عقد وجود ندارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    7 0
    مگز زن كنيز خونه است كه پول بگيره . زندگي مشترك است گاهي زن كاز كي كنه مرد كارهاي خونه را ميكنه و گاهي برعكس . همه چيز را با پول بسنجيم وضع جامعه اين مي شود. اصلا مهريه بايد يك شاخه گل باشد تا زندگي با عشق شروع بشه نه با پول و تجارت .
  • هانیه IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    4 3
    بعد از 28سال زندگی مشترک و خانه دار بودن من رئیس دادگاه برای اجرت مثل شاهد خواسته درخانه من کسی نبوده عملا اجرت مثل بیخود است وحتی بعد از چندسال بعد از طلاق مهریه کم را نتوانستم بگیرم بدون مسکن و پول و...با چند فرزند جوان مانده ام وهمسر سابق با دارایی که با زحمات من بدست اورده زندگی جدیدی دارد بدون اینکه به فرزندانش رسیدگی کند زن در ایران این است
  • بی نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 2
    خواهشا برای توجیه اغراض فمنیستی دست به دامان شریعت مقدس نشید که همه میدونیم اصل و اساس تمامی ادیان ابراهیمی درست نقطه مقابل اومانیسم و فمنیسم است
  • بی نام RO ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
    0 0
    به نظر من ما همه مشکلاتمان بر می گردد به انتخاب غلطمان چطور برای رانندگی ما باید گواهینامه داشته باشیم باید بارای ازدواج هم تاییدهاز پزشک مشاوره داشته باشیم وگر نه مهریه وغیره همش الکی ویک کار بیهوده است امید وارم در این قانون باز نگری گردد