ایسنا نوشت: یک روان‌شناس گفت: شاهد پدیده‌ای هستیم که برخی زوجین از یکدیگر طلاق می‌گیرند اما با هم زندگی می‌کنند، این مسئله یک بحران جدی و اساس زندگی را مورد تهدید قرار داده است.

مهدی بیاتی گفت: عده‌ای این طلاق‌ها را ناشی از عدم شناخت می‌دانند، اما وقتی با این زوج‌ها صحبت‌ می‌کنیم، متوجه می‌شویم بعد از طلاق به خوبی زندگی خود را ادامه می‌دهند. این افراد مفهوم زندگی و با هم بودن و مسوولیت پذیری را به درستی درک نکرده‌اند و رسانه ملی به عنوان یک دانشگاه سراسری باید این مسائل را آسیب‌شناسی کند و در جهت آموزش درست مفاهیم زندگی گام بردارد در غیر این صورت در حق مردم ظلم کرده است.

وی هم‌چنین با اشاره به اینکه مسئله ازدواج یک زنجیره است و محدود به یک و دو مسئول نمی‌شود، گفت: برخی از مسئولان چرا نگران آن هستند که مسائل نقد شوند؟ چرا از ارائه آمار می‌ترسند؟ امروزه در تهران از هر سه مورد ازدواج، یکی به طلاق می‌انجامد؛ به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ هزار ازدواج، ۳۰ هزار طلاق رخ می‌دهد.

این روان‌شناس همچنین با بیان اینکه مسائل جنسی همچون بسیاری از نیازهای دیگر زندگی است، افزود: چرا باید این موضوع در جامعه پنهان شود؟ امروزه ۶۰ درصد از طلاق‌ها از مسائل زناشویی نشأت می‌گیرد که این آمارها برای طلاق‌های ثبت شده است و طلاق‌های عاطفی خود مسئله دیگری دارد.

بیاتی افزود: در برخی خانواده‌ها گفتمان عشق‌ورزی وجود ندارد که این امر نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه است.

وی هم‌چنین با اشاره به سایت‌های همسریابی، گفت: نکته قابل توجه اینجاست که گروهی از افراد مراجعه‌کننده به سایت‌های همسریابی، متاهلین هستند و این نشان‌دهنده آن است که مشکل در جای دیگری است.این روان‌شناس همچنین با بیان اینکه بیشترین آمار طلاق در دو سال و پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد،گفت: کسانی که بعد از پنج سال از هم طلاق می‌گیرند، کسانی هستند که در زمان ازدواج، هم کفو هم بوده‌اند و پس از پنج سال از هم کفو بودن، درآمده‌اند. به طور نمونه یکی از زوجین به تحصیل می‌پردازد و سطح اجتماعی‌اش ارتقاء پیدا می‌کند و احساس می‌کند دیگر هم کفو همسرش نیست و از او جدا می‌شود که برای حل این مشکل باید با تزریق مناسب دانش و فرهنگ به طور مساوی به زن و شوهر در طول زندگی، خانواده را آرام کرد تا فرزندان نیز از ازدواج بیزار نشوند.

بیاتی هم‌چنین با بیان اینکه عده‌ای از جوانان بر این باورند که ازدواج سنتی به طلاق نمی‌انجامد، گفت: در بسیاری از ازدواج‌های سنتی، خانواده‌ها یکدیگر را تحمل می‌کنند و دچار طلاق عاطفی هستند. مادری که پس از ۵۰ سال به فرزندش می‌گوید «فقط به خاطر تو من این زندگی را ادامه داده‌ام»، طبیعی است آن جوان از ازدواج بیزار شود.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    واقعا تکان دهنده انسانهای با وجدان است از روزی که مادیات و زیبایی بسیار مهم شد و دختران و خانمهای زیبا و بدحجاب در خیابانها بیشتر شد و داهای پسران و مردان را لرزاند و...طلاقهای واقعی و عاطفی بیشتر شد و...
    • فردوس توسی A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      29 91
      منظورتون از داها دلها بوده؟ با نظر شما موافقم
    • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      شما ها هنوز هستید؟
    • مجرد RU ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      30 8
      من یه پسر مجردم. قصد دارم توی سال 96 ازدواج کنم و سال 97 طلاق بگیرم. اینجوری شیک تره و کارم بهتر پیش میره. راهنمایی کنید
    • بی نام AT ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      70 7
      عقلتون که به هیچ جا قد نمیده میرید سراغ حجاب
  • یک هموطن US ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    134 4
    بزرگترین مشکلات ازدواج در ایران به نظر من بطور خلاصه عبارت است از اول مسائل اقتصادی و تأمین هزینه های یک زندگی متعارف از طریق تنها یک شغل. دوم فرهنگ غلط ازدواج از نظر انتخاب همسر براساس مسایل مادی و عدم رعایت فاصله سنی و فرهنگی متناسب، مهریه های سنگین خارج از توان پرداخت در لحظه ازدواج، جهیزیه کامل، خانه داشتن، انواع و اقسام شروط عجیب و غریب و برگزاری مراسم ازدواج مفصل و دخالت اطرافیان در این مراسم. سوم عدم آگاهی از مسایل جنسی و شناخت نیازهای جنسی و روانی زوجین از یکدیگر. چهارم عدم رعایت اخلاق و وفاداری به همسر و صبر و گذشت در زندگی. پنجم دخالت والدین و اطرافیان در زندگی زوجین. لطفا منتشر کنید تا مردم نظر بدن
    • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      15 38
      این خلاصه بود آنوقت؟
    • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      0 0
      اینم نظر مردم، از اندازه نوشتارتون ایراد می گیره، به قول اون جناب مسافر که به راننده می فرمودن اینجا همه خوابن شما برای کی رانندگی می کنین؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    93 45
    چه مشگلی هست به یه دلیل ناخواسته من و همسرم بعد طلاق داریم زندگی میکنیم از نظر شرع هیچ مشگلی نیست کلی مشکلاتمان حل شده کلی اختلافات بیخود بی جهت که بود دیگه نیست بیشتر از همیشه علاقهمندتر و متعهد به هم هستیم بیشتر دعواها و درگیریها به پشتیبانی تعهدات ازدواج منجمله مهریه است اینجوری فقط عشق پا در میانی کرده
    • حق گو A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      28 19
      برای جنابعالی متاسفم. اگر کمی عاقل تر بودید، هم مشکلات را حل می کردید و هم زندگی شیرین تری داشتید. مثلا برای مهریه هر اقدامی موقع طلاق انجام دادید، قبل از اون هم می تونستید انجام بدید. فکر میکنم با این نوع طرز فکر و مدیریت زندگی باید نگران نسل بعدی بود. فرزندان این نوع زندگی ها چگونه انسان هایی خواهند بود؟؟؟
    • بی نام RO ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      22 22
      كاملا درست مي فرماييد . اتفاقا دليل همه ي دعواها و درگيري ها تعهد هاي بيخودي مثل همين مهريه و نفقه و ... كه بيشتر هم به عهده مرد هست . اخه وقتي با يه حقوق طرف خرج خودشو نميتونه بده وتسه چي بايد تعهد بده كه خج زنشم بده . اين مصداق بارز دروغگويي . چرا زن و مرد در كنار هم كار نكنن و با هم خرج زندگي رو ندن . همش تعهد مسخرش روي دوش مرد افتاده
  • بی نام RO ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    امروز پسرا دنبال دخترایی که چن جور عمل کردن و رابطه حسنه با پسرا دارن میرن و در واقع دخترای نجیب از دو جنبه کلاه سرشون رفته هم خواستگاری سنتی از بین رفته و هم پسرا دخترای نجیبو نمیگیرن
    • سعيدپور A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      اتفاقا برعكس نظرجنابعالي اينروزا پسرا دوست دارن با دخترا دوست شده وهمه جورسواستفاده بكنند ولي موقع ازدواج دنبال نجيب ميگردندكه با توجه به روحيه فاسدي كه دارند همه رونانجيب ميبينند
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    44 5
    دنیا در حال تغییر است همه چیز هم در حال تغییر نمیتوان برگشت به گذشته بزرگترین کاری که میتوان انجام داد بچه های بدبخت وبی ارزش منظوراز نظر احترام توجه ومسئولیت والدین به کودک تولید نکرد
    • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      24 9
      تولید کودک؟ خانواده از نظر شما کارخونه جوجه کشیه؟ واقعا که. همین دید کوتاهه که الان کشور رو این شکلی کرده
  • یک دختر تنها A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    63 27
    من یک دختر تنها هستم با کسی ارتباط داشتم که متاهل بود هر طوری شد خودم رو از اون ارتباط خارج کردم.ولی نمیتونم کتمان کنم که اون رابطه طولانی هر چند که خیلی بد بود و اشتباه یک سری مسایل رو بهم یاد داد. 1 هیچوقت با مرد بحث نکنید 2 همیشه نقش یک معشوقه رو براش ایفا کنید 3 زیاد بهش تکیه نکنید در حالی که اگه تمکن مالی داشته باشه با ابزارهای زنانه میتونید ازش خیلی چیزها بگیرید 4 به مسایل جنسی خیلی توجه کنید حتی یک بار هم پسش نزنید با یک بار پس زدن انگار یک بار اون رو به سمت زن دیگه ای هل دادید.مسائل جنسی برای یک مرد اصلا شوخی نیست کاملا جدیه. 5 باهاش مقابله نکنید چون بازنده در نهایت خودتونید. 6 نصیحتش نکنید بالا منبر نرید خدای نکرده. 7 در نهایت با خودتون صادق باشید.
    • مردمتاهل تنها A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      22 20
      کاش شعور و عقل ودرایت شمارو خیلی از خانم های متاهل داشتند ؛ تنها چیزی که باعث شده خیلی از مردا خانم های بد اخلاق رو تحمل کنند و یواشکی دنبال رابطه پنهانی برند یا حداقل بهش فکر بکنند نداشتن همچین شعور و درایته ومحاسبه مهریه خانما به نزخ روز هستش اگر مهریه به سال عقد محاسبه بشه وبر اساس تعهد زوجه بهش اطلاق بشه این همه مشکل تو ازدواج و ترس از ازدواج پیش نمی اومد نه مردا تنها می موندند نه خانمها
    • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      21 5
      خوب واردی ها من متاهلم اما جرات و علاقه به خیانت و بودن با خانم دیگه ندارم هرچند زیبا جوان ووسوسه انگیز باشه
    • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      21 10
      خوبه . به عنوان یک مرد این تایید میکنم منتها باید توجه کنید مردا کیف پول نیستن
    • بی نام DE ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      52 7
      فكر كنم شما پسر تنها باشيد نه دختر تنها
    • ali A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      38 2
      ظاهرا طبق درس های بزرگی که گرفتی همه جوره در خدمتش بودی... علت حجم بالای این طلاق ها به خاطر رابطه های پنهانی جوان های ماست که درس های بزرگی رو به اونها یاد می ده اما زندگی آیندشون رو تباه می کنه و همین بی اعتمادی هاست که موجب عدم آرامش زوجین می شه و نهایتا از هم جدا می شن
    • یک دختر تنها A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      11 11
      در جواب علی اقا من حداکثر بیست درصد یک رابطه رو در طی هفت سال با این مرد داشتم.که پنج سالش رو نمیدونستم متاهله.ولی آدم وقتی به خودش و دیگران دروغ نگه میتونه خیلی از مسائل رو عمیق تر بفهمه.اون چیزی که مملکت رو تابود کرده در تمام زمینه ها فقط و فقط دروغه.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      32 8
      بسیار آماتور هستی .به سادگی میشه فهمید که این متن را یک مرد نوشته
    • الهام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      37 2
      فکر نمیکنید با این نظرات، زن نقش خودش رو به عنوان یک انسان کاملا از دست میده شما از نقشتون به عنوان معشوقه یک مرد متاهل خوب بر اومدید. ولی بدونید که موقعیکه دارید با یک مرد به عنوان همسرش زندگی می کنید، باید یه حق انسانیت برای خودتون قائل باشید. تو دنیای امروز مردا از زن ها انتظار کار کردن و درآمد یکسان دارند، پس بهتره به بقیه مسائل تساوی حقوق هم واقف باشند. من بارها حس رابطه رو نداشتم و منطقی به همسرم گفتم. اون هم پذیرفت شرایطمو و تا صبح منو بغل کرد و منم سعی کردم تو رابطه بعدی براش جبران کنم. فکر نکنم باعث شده باشم به کس دیگه ای فکر کنه. بارها هم باهم بحث کردیم و به نتیجه رسیدیم. نتیجشو دارم تو زندگیم میبینم. من فکر میکنم باید قبل از اینکه همسر یک فرد بود، دوست اون بود.
    • بی نام RO ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      7 12
      كاملا موافقم . بسيار زيبا روش رفتار خانم ها با شوهرانشون رو توضيح داديد . اگر خانم ها همينطور رفتار كنن خواهند ديد كه چقدر زندگي خوب و شادي دارند و چقدر شوهرشون دوستشون داره
    • meysam azizian A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      44 16
      خبرآنلاین عزیز، لطفا با انتشار دادن پیام های اینطوری قبح گناه رو از بین نبرید. همین مونده بود که یک خانمی که رابطه غیر موجه با یک آقای متاهل داشته بیاد درس همسرداری بده.
    • یه دختر دیگه A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      37 0
      سوال اینجاست که اصلا چرا باید بخوای با همچین مردی که توصیف کردی در ارتباط باشی و خودتو به زحمت بندازی؟ منظورم به اون مرد خاصی که ادعا میکنی باهاش دوست بودی نیست، در کل مردایی رو میگم که توصیف کردی و روش ارتباط باهاشون تجویز کردی. این مردهایی که مد نظر شما هست به نظرمیرسه یک سری موجودات دیکتاتور هستن که اصلا نمیشه باهاشون حرف زد و بحث کرد، باید فقط بهشون گفت چشم و همیشه هم در خدمتشون بود. همچین کسی چه چیزی میتونه بهت اضافه کنه؟ چه دلگرمی میتونه برات داشته باشه؟ چون گفتی اگه یه بار بهش بگی نه، سمت زنهای دیگه کشیده میشه و بهش اعتمادی نیست. در مقابل این مردایی که تو ذهن شما هستند، نباید خودت باشی و فقط باید نقش بازی کنی. فکر نکنم خود مردها هم از اینکه نقش بازی کنی و الکی ادا دربیاری خوششون بیاد.
    • یه دختر دیگه A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      19 2
      ادامه از کامنت قبل.... نمیدونم شما واقعا خانم هستی یا آقا. اما اینو مطمئنم هنر گفتگو کردن و ابراز درست و اصولی انتقاد یا بیان نظر مخالف رو بلد نیستی. آدم میتونه به طرف مقابل احترام بذاره ولی در عین حال نظر متفاوت خودش رو به صورت محترمانه و منطقی ابراز کنه. آدم میتونه خودش باشه و فیلم بازی نکنه اما به موقعش هم به طرف مقابل توجه نشون بده.
    • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
      1 23
      کاش مجرد بودم اونوقت میشد ب ازدواج با شما فکر کنم کاش خانواده ای پولدار یا پدر یا پدر خانم پولدار و ...داشتم
    • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
      7 1
      شرم آور است که فرد خیانتکاری مثل تو بخواهد توصیه های همسرداری کند. شما بیشتر توصیه هاتون در حد معشوقه داری است چون هیچ وقت متعهد و متاهل نبوده و شبانه روز با یک فرد زندگی نکرده اید. شرایط معشوقه ها چه در قالب دوست دختر برای مردها یا دوست پسر برای زنها، چون حکم سرگرمی را دارند، با شرایط همسر واقعی بسیار متفاوت است.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    34 8
    تازه داریم می رسیم به اروپای 200 سال پیش
    • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      6 16
      خوب که چی؟ توی اروپا هم دیگه این اتفاق نمی افته.
  • مقیمی RO ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    19 6
    توقعات زندگی ما وارد قرن بیست و یکم شد ولی تفکرات ما توی قرن بیستم موند. ما تکنولوژی و مدرنیته قرن جدید را می خواهیم ولی عشق و فداکاری را در پس خود جا گذاشتیم . فکر می کنیم خیلی عاقلتر از قبل شده ایم ولی و در نهایت متو جه میشیم همه چیز را باخته ایم . زندگی الان مثل راه رفتن توی میدان مینه شاید عقل و هوش ما بکار بیاد ولی نه لزوماً همیشه
  • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    11 7
    حرامه نیست؟
  • الهام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    22 1
    ادامه نظر قبل همینکه همسر کم حرف من در آغاز ازدواج، الان از ریز مسائل پیش اومده براش باهام حرف میزنه و من هم همینطور، یعنی ما در وهله اول دوستای خوبی هستیم. لازم نیس معشوقه خوبی براش باشم که خودبخود انقد عشقم بهش زیاده که شدم، نکنه مهم بهترین دوست همدیگه شدن هست. من از بحثایی که کردم پشیمون نیستم چون بجا بوده. من از زمان هایی که حس واقعیم رو نشون دادم پیشمون نیستم چون ادا درنیاوردم. من هم مثل طرف مقابلم نیاز به آرامش دارم. درک کردن متقابل و گذشت مهمترین مسئله تو زندگی مشترکه.
    • یک دختر تنها A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      2 16
      به الهام. اقایون خیلی پیچیده اند باهاشون ساده برخورد نکن با خودشونم زیاد دوست نیستن توی جامعه به خاطر شرایط و مسئولیت ها خوددار و تودار هستند.من آخرای رابطه ام دیگه با این اقا رابطه روحیم پیدا کرده بودم طوری که متوجه میشدم کی داره به من فکر میکنه من از زندگیش اومدم بیرون ولی تاسف خوردم به حال اون زندگی که مطمئنم هیچ وقت توش خیانت متوقف نمیشه.رابطه با اقایون کاملا جدیه و شوخی و خنده نیست.با این حال ارزو میکنم همه خانمها از وفاداریه شوهرشون بهره مند باشند و روزهای پر از شادی و نشاطی رو در کنار خانوادشون بگذرونند.در ضمن به خوانندگان خبر انلاین من مرد نیستم چقدر با اعتماد به نفس یک حرف اشتباهی رو میزنید.
    • شهريار IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      12 9
      متأسفانه بعضي از خانم هاي متأهل به جاي صحبت كردن با همسرشون و حل كردن مشكلات زناشويي شون ،، اقدام به دوستي با جوان مجرد و بازي با احساسات پاك يك مجرد ميكنن ولي درنهايت خيلي راحت همه چيز رو فراموش و به زندگي سابق با همسرشون برميگردن و اصلا به اين فكر نميكنن كه ممكنه چه ضربه جبران ناپذيري به زندگي خودشون و آينده اون مجرد بدبخت بزنن.
    • شهريار IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
      3 2
      ادامه نظر قبلي من اين هست كه همسر كم حرف شما ممكنه باعث بشه شما به مرد ديگه اي فكر كنيد و باعث ارتباط شما با يه مرد مجرد بشه و اون مرد مجرد تا آخر عمرش به سركار خانم به عنوان يه عشق اولين و واقعي نگاه كنه و حتي بعد از قطع رابطه اجباري ديگه نتونه با هيچ زني در آينده طعم عشق رو بچشه...خواهشا در انتخاب هاتون دقت كنيد تا هم زندگي خودتون تباه نشه هم آينده عاطفي آدم هايي كه ممكنه بازيچه كمبودهاي عاطفي خانمها بشن.
  • شهريار IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    7 2
    الهام خانم شما هميشه كارت درست بوده.