رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از عملیات سنگ فرش کردن سه چهارراه مرکز پایتخت که تحت عنوان طرح ارتقای کیفیت زندگی در حال اجراست گفت: در شرایطی که شهر، شهروندان و مدیریت شهری از نظر اقتصادی در محدودیت و مضیقه مالی قرار دارند، شهرداری کاری واجب تر از این ندارد که آسفالت سالم کف خیابان ها را بِکند و آنها را سنگ فرش کند؟‌!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ از ابتدای نوروز ۹۶ تاکنون، شهرداری تهران چهارراه‌های سیروس، سرچشمه، مخبرالدوله و میدان بهارستان را شخم زد تا آنها را سنگ‌فرش کند. قرار بود تا پایان هفته دوم فروردین ۹۶، این طرح به پایان برسد. اما هنوز این محدوده ممنوعیت‌های ترافیکی برقرار است. 

محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران که هفته گذشته از این طرح دیدن کرده بود، دراین باره به خبرآنلاین گفت: در شرایطی که شهرداری با انبوه مسائل و مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند و بدهی های فراوانی به پیمانکاران دارد، واقعاً اولویت شماره یک تهران، این است که کف چهارراه ها را بِکنیم و سنگ فرش کنیم؟

او در پاسخ به این پرسش که گفته می شود این طرح در راستای ارتقای کیفیت زندگی مردم اجرا می شود، گفت: سنگ فرش کردن کف چهارراه های پر تراکم و پر ترافیک منطقه 12 که با مسائل و مشکلات فراوانی برای اهالی و کسبه همراه بوده، واجب تر است یا این که چاره ای برای از بین بردن انبوه موش هایی که در انهار و جوی های این منطقه از سر و کول هم بالا می روند، بیندیشیم؟

چرا در طرحی که با پول مردم اجرا می کنید، نظر مردم را نمی پرسید؟

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: اعتقاد داریم هیچ اقدامی در ارتقای کیفیت زندگی مردم مؤثرتر از تجهیز ناوگان حمل و نقل شهری و توسعه زیرساخت های حمل و نقلی با محوریت تکمیل مترو نیست، گسترش حمل و نقل عمومی در محدوده مرکزی تهران و اجرای سیستم LRT در این منطقه بیشتر به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک می کند یا سنگ فرش کردن چهارراه ها؟

به گفته حقانی اهالی و کسبه این محدوده به میزان گسترده ای از این طرح ناراضی هستند: شهروندانی که مجبورند مسیر 5 دقیقه ای را در 45 دقیقه طی کنند، از اجرای طرحی که زندگی و کسب و کار آنها را تحت تأثیر قرار داده به شدت عصبانی هستند، الفبای حکمرانی در شهر و دمکراسی شهری و بِ بسم اللهِ مردم سالاری دینی حکم می کند، قبل از این که طرحی را در ناحیه ای اجرا کنیم، نسبت به ارزیابی محلی آن اقدام کرده و حداقل از مردم همان محله راجع به آن طرح نظرسنجی کنیم.

او گفت: بارها بر وجود پیوست های زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی در اجرای طرح های شهری تأکید کرده‌ایم، سؤالی که در این میان مطرح می شود، این است که واقعاً در این طرح و طرح های مشابه که با پول خود مردم اجرا می شود، چقدر نظر مردم را دخالت داده ایم و چه اندازه رضایت مردمی که در محل اجرای پروژه کار و زندگی می کنند، برای مجریان طرح اهمیت دارد و به آن توجه می کنند؟

چه چیز ناآرامی را می خواهید آرام کنید؟

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: اعتقاد دارم طرح سنگ فرش کردن تقاطع های منطقه 12 با هدف آرام سازی این منطقه، هدر دادن پول مردم و هزینه اضافی است، در منطقه ای که آنقدر درگیر ترافیک است که سرعت خودروها از چند کیلومتر در ساعت تجاوز نمی کند و خودروها در ترافیک سنگین چاره ای جز توقف طولانی مدت پشت راهبندان چهارراه ها را ندارند، آرام سازی چه معنا و مفهومی دارد و چه چیز نا آرامی را می خواهید در این منطقه آرام کنید؟

حقانی گفت: اگر شهرداری به آرامش مردم فکر می کند، به جای سنگ کردن محل عبور و مرور آنها، فکری به حال موش های شهر بکند که به ویژه مناطق مرکزی شهر به جولانگاه آنها تبدیل شده و بهداشت محیط و سلامت مردم این مناطق را مورد تهدید قرار داده اند، متأسفانه در اجرای پروژه های شهری، اولویت ها و ضرورت ها مورد غفلت قرار گرفته است.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: منطقه 12 در محدوده مرکزی شهر، شناسنامه شهر تهران و قطعه ای ارزشمند، شاخص و قیمتی از پازل تاریخ پایتخت است، پازلی که سایر قطعات آن متأسفانه به مرور زمان گم شده، محو شده یا تغییر شکل داده اند و این که هر روز بر اساس تصمیمات سلیقه ای، چهره این منطقه را تغییر دهیم، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاووسی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    یعنی به یکی پیله میکنید ول نمیکنیدها. هر کاری بکنی یکی اعتراض میکنه. میخواید برای یه سنگ فرش کردن ساده همه پرسی برگزار شه؟
    • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      اگر سوئیس بود، بله، برگزار میشد. ولی اینجا ایرانه
    • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      میدونید اسفالت زیر آفتاب شدید آلودگی شدید تولید میکنه و در روز کنار اینجور خیابان ها راه رفتن با هر نفس گاز سمی تنفس میکنیم؟ از ساعت 10 صبح تا 4 یعد از ظهر همینه در فصولی که افتاب و گرما شدیده و تقریبا 6 ماه درساله
  • محمد A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    واقعا همینطور آقای قالیباف برای جلب توجه و کسب آرای بیشتر،به دنبال سنگ فرش کردن چندتا چهار راه قدیمی هستن تا اینکه مردم رو از هجوم موش های سطح شهر نجات بدهند.یعنی طوری تعدادشون افزایش پیدا کرده که در سرمای زمستان هم در کف پیاده رو خیابانها رژه میرند و مردم در هراس و ترس به سر میبرند.
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    شهرداری به جای سنگ فرش کردن و ترافیک درست کردن آسفالتهای خیابانها و اتوبانها و کوچه ها رو درست کنه
  • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    سنگ فرش کردن کاری بسیار بجا وشایسته است،خواهشا"افراد از طرف مردم صحبت نکنند،نظر سنجی کنند تا معلوم شود
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    خوب مسئول محترم یعنی شما نمیدونی که شهرداری در مسیر انتخابات نیاز به حمایت مالی و معنوی و یارگیری داره بهترین راه برای تامین این حمایت که اگر به صورت مستقیم باشه باعث مشکل می شود دادن پروژه های شهری به حمایت کنندگان مالی و انتخاباتی تا لطف آنها در این مسیر جبران شود مگر کم مورد در این ضمینه داریم بزرگراه صدر ، زیر گذر کوی نصر گیشا ، سنگ فرش کردن خیابان ها و ....
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    ب ازاین که در سنگ فرش کردن برای بعضی از دوستان توش نان هست
  • هانیه RO ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    درزمان بارش باران اب لابه لای سنگفرش می رود اسفالت بهتراست
  • saeid ravansetan IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    خانه ی ما در منطقه دوازده است و واقعاً دمشون گرم که بلاخره یکنفر پیدا شده که داره یه کار درست برای این شهر انجام میده.درسته یکم ساکنین این منطقه سختی میکشن اما تموم میشه ولی بعدش این منطقه فرسوده یه سرو شکلی به خودش میگیره.بجای تخریب بهتره کمک کنید نه از روی منفعت خودتون نظر بدین.فرقی نمیکنه که افراد چه دینی چه قومی چه فکری و . . . دارن ،هرکسی که برای این آب و خاک قدمی درست برداره قابل احترامه به دور از گرایشات حضبی و سیاسیش. این مهمه. پس اینقدر جلوی پای هم سنگ نندازید بجاش دست همو بگیرین تا این کشورو برای فرزندان خودتون بسازین
    • بیکار A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      کاملا مشخصه از طرف شهرداری هستی من خونه ام توی سی تیر هست،هر روز ندیدم یک نفر نباشه لعنت نفرسته به سازنده و طراح این طرح،پدر ملت در اومد با این سنگ فرش مسخره نه میشه توش راه رفت نه میشه ماشین برد،مردم باید همیشه هزینه مالی و جانی و روانی طرح های من دراوردی یه مشت بی سواد رو بدن که طرح های فضایی میدن و اصلا به عواقب و مشکبلاتش فکر نمی کنن،هر چی بی سواد تر مدیر تر
  • مهدی A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    واقعا راه رفتن رو این سنگ فرشها خیلی سخته بنده کاسب مروی هستم از زمانی که سنگ فرش شده خیابان ناصرحسرو تردد مردم کمتر شده
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    سنگ فرش نون داره .موش کشتن برای کسی نونی نداره
  • سعید IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    متاسفانه کارهای شهرداری تهران مصداق بارز حیف و میله پول مردمه و حتی حداقل کارایی هم نداره . جوب می سازند 10 سانت بالاتر از سطح معبر.
  • سعیدی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    17 شهریور به اون عظمت از امام حسین تا شهدا را کلا سنگ فرش کردند چه عایدی ای داشت؟ مگه بنا نبود عبور خودروها از سنگ فرش محدوده شرکت برق تا میدان شهدا موقتی باشه؟ همین حالا دارند دور میدون شهدا را هم سنگ فرش میکنند اونوقت نمیرند دو تا ملک معارض پیروزی را بخرند و درست تعریضش کنند.
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    هر کاری میکنند فقط گیر الکی برای کوبیدن طرف
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    من که راضی ام از سنگفرش کردن خیابان ها 44 ساله تهرانم و تشکر میکنم از شهردار
  • بی نام RO ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    واقعا درسته چه کاریه تقاطع لاله زار جمهوری و ... سنگ فرش بشه جز پاگیر شدن و افتادن کودکان و پیران و ... و یا کندتر شدن تردد خودروها چیزی نداره البته نان برا پیمانکاران البته امیدوارم
  • محمدرضا ES ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    طرح های بدون فکر و برنامه اونهم در معابری بسیار پرتردد که باعث ترافیک سنگین در معابر کناری می شود نظیر چهارراه مخبرالدوله شهروندان مظلومی هستیم که به دلیل عدم آگاهی از حقوق شهروندیمان هر بالایی سرمون میاد و ۰۰۰
  • بدون نام ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    روبرو منزل ما موش دنباله گربه ها ميكنن خيلي بزرگن نارمك خ ثاني غربي من خودم ديدم خيلي زنگ زدم ميگن مياييم كي با خداس
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      5 371
      شاید اومدن شما خونه نبودین.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    سنگفرش یه کار عمرانی هست. موش و جونورای موذی کار بخش دیگه ایه. چه ربطی دارن به هم؟ عمرانی یه بودجه داره زیباسازی یه بودجه شهرسازی هم یه بودجه. چطوره به وزیر صنایع بگیم بیاد بیمارستان بسازه؟
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    کی گفته ما عصبانی هستیم؟ از معدود کارهای درست شهرداری تهران سنگفرش بافت قدیمی شهر هست. خیلی هم خوشحال میشیم خیابان های شلوغ و پر رفت و آمدسنگفرش بشن تا از آلودگی کاسته بشه و ظاهر شهری خوبی داشته باشیم...اونایی که ناراحت هستن نگران درآمد مادی خودشون هستند و تصور می کنند که شهر تهران فقط برای پول درآوردن آنها است و خودشونو مالک منطقه کاریشون میدونن. به عنوان یک شهروند تهرانی معتقد هستم مناطق قدیمی تهران از آسیبی که ماشین ها به بناها و بافت منطقه می رسونه باید در امان باشن...ضمنا پیاده روی در این خیابان های روی سنگفرش خیلی هم لذت بخشه به شرطی که مثل خیابون پامنار سنگفرش برجسته کار نزارن
  • مژگان IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    خوب اخه جمع اوری موش ها و گربه ها به چشم نمیاد دوستان دنبال انجام کارای چشمگیر هستند و مردم دیگ به همزیستی مسالمت آمیز با ناقل بیماری طاعون و گربه ها و در بعضی محل ها سگ ها عادت کردن از بی عرضگی شهرداریه دیگه
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    8 377
    مرکز شهر با هویت داشنه باشه مثل همه جای دنیا. متاسفانه مرکز شهر شده محل کار عمده فروشان تولید کننده ها. کجای دنیا فروشنده الکترو موتور و پمپ و لوازم کفاشی و لوازم برق تو مرکز شهر اند. لاله زار شده فروش عمده کالای برق واقعا هویتش اینه ؟. میدان توپخونه با اون تاریخش ایستگاه اتوبوس و تاکسیه