در حالی که شبه جزیره کره در خطر جنگ قرار گرفته است پیونگ یانگ بار دیگر پارچه قرمز خود را مقابل واشنگتن تکان داد.

زهره نوروزپور: سال گذشته باراک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده در مسند قدرت بود. رئیس جمهوری که تا زمانی که سکان کاخ سفید را به دست داشت، سیاستی کج دار مریز با پیونگ یانگ در پیش گرفته بود. اوباما در حالی فرماندهی کل قوای آمریکا را به ترامپ داد که "سیرین سیونی" مشاور هسته ای وی به سی ان ان اعلام کرده بود کره شمالی تا 3 سال دیگر موشک قاره پیما می سازد.

حال با گذشت کمتر از 6 ماه از زمامداری ترامپ، امروز مطبوعات دنیا از ازمایش موشک های بالستیک مستقر بر زیردریایی، خبر می دهند، اخباری ضد و نقیض که بوی جنگ می دهد.

هفته گذشته سفر رئیس جمهوری چین به واشنگتن، بازتاب گسترده ای داشت. ضیافت ترامپ برای رئیس جمهوری چین طعم تهدید داشت. ترامپ در این دیدار،  پکن را قانع کرده بود که حمله نظامی به پیونگ یانگ بعید نیست و پکن هم مطابق معمول ابراز نگرانی کرده بود.

پس از رد بدل تهدید ها ، رهبر جوان کره شمالی در بحرانی ترین شرایط، بار دیگر پارچه قرمز خود را مقابل واشنگتن تکان داد. در زمانی که چین و ژاپن در آماده باش کامل نظامی هستند.

خبر از این قرار بود که امرز در سالروز تولد 105 کیم ایل سونگ پدر کیم جونگ اون رهبر سابق کره شمالی، موشک های بالستیک مستقر بر زیر دریایی را رونمایی کرد.  دهن کجی پیونگ یانک بار دیگر خبر اول بنگاه های خبرپراکنی غرب شد و خطر جنگ را بالا برئد.

با این حال نکته جالب توجه این است که شین هوا خبرگزاری دولتی چین که مخالف سرسخت حمله نظامی به کره شمالی است خبر آزمایش موشکی را به صورت فوری گزارش کرده است، اما رویترز در خبر اول خود اعلام کرده است که این تنها رونمایی موشک بوده است. خبرگزاری های روسی هم از آزمایش موشک خبر داده اند، که انتشار این اخبار با این فرمت، خود جای بحث و تحلیل دارد از این جهت که روسیه و چین مخالف جنگ هستند.

سلاح تهدید "اون"

کیم جونگ اون بعد از اینکه زمام امور این جزیره کوچک را از پدرش به ارث برد، برای تنبیه و تهدید غرب از رونمایی سلاح یا آزمایش موشکی استفاده می کرد، روندی که همچنان ادامه دارد. پس از هر تهدید از سوی آمریکا کیم جونگ اون یک سلاح جدید ازمایش می کند!

 در دوره هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما این آزمایشات تا به حال شبه جزیره کره را چندین بار تا حمله نظامی تمام عیار برده است اما با پا درمیانی بازیگران جهانی قائله ختم به خیر شده است.

اما این بار اوضاع فرق می کند، ترامپ مانند اوباما اهل مسامحه نیست، سال گذشته اوباما یک بار خطر جنگ را حل و فصل کرد، اما دولت جدید آمریکا مصمم است این رهبر جوان را ادب کند آن هم از نوع نظامی! تنیبهی که ممکن است به قیمت جان میلیون ها انسان تمام می شود؛ کارشناسان معتقدند حمله آمریکا به کره شمالی، یک حمله نظامی معمولی نیست، این یک جنگ هسته ای خواهد بود. به هر حال همانطور که تاکنون از اعمال ترامپ مشاهده کرده ایم بی شک به وعده خود در قبال کره شمالی عمل خواهد کرد مگر اینکه زور پکن و مسکو بر واشنگتن بچربد.

پس از تهدید نظامی ترامپ علیه کره شمالی، لئون پانته تا وزیر دفاع پیشین آمریکا روز جمعه در مصاحبه با ان بی سی نیوز تاکید کرد: رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال مساله کره شمالی می تواند در نهایت منجر به جنگ هسته‌ای شود که جان میلیون ها نفر را بگیرد.

پانه تا افزود: شکی نیست که این انبار باروت برای مدت زمان زیادی وجود داشته است، ولی اکنون زمانی فرارسیده است که احتمال اقدام تحریک این سلاح هسته‌ای وجود دارد... اظهارات اعلام شده از سوی دولت ترامپ حتی قدرت تحریک کننده تری دارد و این مساله خطر جنگ هسته‌ای در منطقه را افزایش داده است.

حال باید دید این انبار باروت کی منفجر می شود و چه تبعاتی را در آسیا به همراه خواهد داشت، آیا این رهبر جوان سی ساله، با به خطر انداختن جان میلیون ها انسان، امنیت سیاسی و اقتصادی آسیا را به خطر می اندازد؟ آن هم در شرایطی که آسیا در خطر رشد گروههای تروریستی قرار گرفته است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 654867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    23 13
    اگر برجام نبود ایران به جز تحریمها در خطر جنگ هم قرار داشت از این ترامپ بی فکر هر اقدامی برمیاد حتی جنگ هسته ای.
  • ميراحمد IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    3 0
    بعضي ها تو اين كشور معلوم نيست از چه نژادي هستن. شبيه به قاجاري هاي ترسو فقط ميگن امريكا الآن ما رو ميخوره امريكا الآن ما رو ميكشه خيلي نترس. اگه شهيد هم نشي آخرش يا تو خانه سالمندان تموم ميكني و يا با خودروي ملي له ميشي ديگه...
  • عبدو A1 ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    3 0
    دم کره شمالی گرم.پای اون چیزی که داره واستاده تا آخر
  • صادق IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    2 2
    اون مورچه زرد واشنگتنی اسیا رو به اتش خواهد کشید نه این رهبر جوان شجاع.