۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

محمدباقر قالیباف یک معجزه اقتصادی را به شما وعده می‌دهد و اگر این حرف‌ها را باور کنید، قبول کرده‌اید که او «پیامبر اقتصاد ایران» است.

محمدباقر قالیباف در 26 فروردین 1396 سخنی در بیانیه‌ ثبت نام انتخاباتی‌اش گفت که ثابت می‌کند او پیامبر اقتصاد ایران است، زیرا معجزه اقتصادی می‌کند و شایسته لقب پیامبر اقتصاد ایران است. او گفته است «من، محمدباقر قالیباف به شما تعهد می‌دهم با توکل به خداوند منان و به پشتوانه شما «دولت مردم» را تشکیل دهم و در یک دوره چهار ساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را دو و نیم برابر افزایش دهم، ۵ میلیون شغل ایجاد کنم، نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر دهم و از همه مهم‌تر برنامه‌ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم‌درآمد اجرا کنم.» شما فقط خواندن 497 کلمه را تحمل کنید تا بدانید او «پبامبر اقتصاد ایران» است.

درآمد ناخالص ملی (Growth National Income) ایران در سال 2015 برابر 511 میلیارد دلار بوده است (آمار بانک جهانی). دو و نیم برابر شدن آن به این معنی است که ظرف چهار سال اقتصاد ایران به درآمد ناخالص ملی 1277 میلیارد دلار می‌رسد. آمار بانک جهانی نشان می‌دهد کشورهای آرژانتین (541)، سوئد (567)، سوئیس (701)، عربستان سعودی (742)، ترکیه (782)، هلند (827)، اندونزی (887)، مکزیک (1233)، اسپانیا (1324) و کره جنوبی (1389) درآمد ناخالص ملی بیشتر از ایران دارند. دو و نیم برابر شدن درآمد ملی ایران یعنی ما به اقتصادی بین مکزیک و اسپانیا تبدیل می‌شویم. این رشد ظرف چهار سال یعنی اقتصاد ایران هر سال حدود 26 درصد رشد کند و اندازه اقتصاد سال اول 643 میلیارد دلار، سال دوم 811 میلیارد دلار، سال سوم 1022 میلیارد دلار و سال چهارم 1287 میلیارد دلار شود. میانگین رشد اقتصاد ایران در سال‌های بعد از انقلاب حدود 2.2 درصد بوده است. 

درآمد سرانه ایران در سال 2015 برابر 6550 دلار بوده و دو و نیم برابر شدن آن یعنی به 16375 دلار برسد. این رقم بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) 17430 دلار بوده و دو و نیم برابر شدن آن یعنی به 43575 دلار و در حدود قدرت خرید سوئد (48700) و بالاتر از ایسلند، بلژیک، استرالیا، کانادا، فنلاند، ژاپن، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، نیوزیلند، اسپانیا و کره جنوبی برسد. 

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد شاخص قدرت خرید ایران در فاصله سال‌های 1990 تا 2014 از 6600 به 17430 افزایش یافته و ظرف 24 سال 2.64 برابر شده است. آمار نشان می‌دهد اقتصاد کره جنوبی، یکی از معجزه‌های اقتصادی قرن بیستم، در همین فاصله شاخص قدرت خرید خود را از 8420 به 34810 دلار (4.13 برابر رسانده) و چین (بزرگ‌ترین معجزه اقتصادی قرن) این شاخص را ظرف 24 سال از 990 به 14390 دلار رسانده است.

آمارهای اشتغال نشان می‌دهد حدود 23 میلیون نفر در ایران شاغلند و هر شاغل به‌طور متوسط 22217 دلار در درآمد ناخالص ملی 511 میلیارد دلاری ایران سهم دارد. آقای قالیباف گفته ظرف چهار سال، پنج میلیون شغل جدید ایجاد می‌کند، پس در پایان چهار سال 28 میلیون شاغل ایرانی درآمد دو و نیم برابر شده 1277 میلیارد دلاری را تولید می‌کنند، یعنی سهم هر کدام 45607 دلار می‌شود. این یعنی تقریباً بهره‌وری تولید هر ایرانی ظرف چهار سال 100 درصد رشد می‌کند.

بررسی رسمی بانک مرکزی ایران در فرودین 1389 نشان می‌دهد اگر شاخص بهره‌وری کار در سال 1376 را معادل 100 بگیریم، شاخص بهره‌وری کل اقتصاد در سال 1367 معادل 78.9 بوده و تا سال 1376 به 100 می‌رسد. شاخص بهره‌وری کل اقتصاد پس از آن تا سال 1386 به 121.1 رسیده و شاخص بهره‌وری سرمایه نیز از 77.3 در سال 1367 به 101.9 در سال 1386 می‌رسد. شاخص بهره‌وری کل نیز از 100 در سال 1376 به 108.5 در سال 1386 افزایش می‌یابد. شاخص بهره‌وری کل در ده سال فقط 8.5 درصد افزایش می‌یابد و میانگین رشد بهره‌وری کار نیز در سال‌های 1368 تا 1386 سالیانه 2.3 درصد و میانگین رشد بهره‌وری سرمایه 1.5 درصد بوده است.

معنای وعده‌های آقای قالیباف این است که ظرف چهار سال:
- درآمد سرانه ایران را بر اساس برابری قدرت خرید از ایسلند، بلژیک، استرالیا، کانادا، فنلاند، ژاپن، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، نیوزیلند، اسپانیا و کره جنوبی بیشتر می‌کند.
- متوسط رشد بهره‌وری کل در اقتصاد ایران را به حدود 10 برابر متوسط این رقم در سال‌های 1367 تا 1386 می‌رساند.
- میانگین رشد اقتصادی ایران را ظرف چهار سال به رقمی بیشتر از دو برابر بالاترین رقم رشد ثبت‌شده برای چین در سه دهه گذشته می‌رساند.

محمدباقر قالیباف یک معجزه اقتصادی را به شما وعده می‌دهد و اگر این حرف‌ها را باور کنید، قبول کرده‌اید که او «پیامبر اقتصاد ایران» است.

سؤال: آیا در بین اصولگرایان اقتصاددانی هست که از حیثیت تاریخ اقتصادی دفاع کند؟ قدرت از آن شما، اما علم اقتصاد را به بازی نگیرید.

*جامعه‌شناس، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    4 2
    شما جدی نگیر. جنسش خوب بوده.
  • درسخوانده مدیریت و فلسفه از ایران A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 4
    علم اقتصا که شما از ان دم می زنید و متاسفانه به ان می نازید چیزی جز ترجمه کتب خارجیها نیست و من ندیدم که این همه دکترا ی اقتصاد بنشینندو بگوند مثلا فلان پروزه دکترای بازرگانی و یا اقتصاد را در ایران گذرانده و اجرا کرده اند و یا برای وضعیت پولی کشور چاره ای اندیشیده باشند انهم با توجه به ساختار داخلی کشور اگر هم باشد بسیار کلی گویی است ان دانشجویانی هم که می خواهند این موارد را دنبال کنند با تحقیر اساتید فرنگ درس خوانده و الگو گرفته از خارج از گود خارج می شوند و مجبورند برای گرفتن نمره رو به مقالات خارجی و ترجمه انها و یا اقتباس مفصل از انها بیاورند. من می دانم که شما نویسنده مقاله محترم حتی حاضر نیستید کمی با الگوی ایرانی اسلامی که جزئ ازفرهنگ ما شده اقتصاد را تعریف کنید.
  • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    4 0
    بردیای دروغین این مرد هیچ نیست جز یک قدرت طلب خودکامه، حزب سیاسی او باد نام دارد و استاد سواری بر امواج متلاطم است. در لحظه هایی که باید پاسخگو باشد غیب می شود اعجاز او اینست. هر زمان بخواهد گازنبری مخالفانش در زندان میفتند نمونه اش روزنامه نگاری که املاک نجومی را فاش کرد. عاشق مام ریاست جمهوریست اما اندک احترامی به رئیس جمهوران در قدرت نمی گذارد و توهین میکند بابت توهینها هم راحتست انگار چون پیامبر است اجازه هر بی وجدانی دارد و هنوز صلاحیت دارد در ردای ریاست جمهوری آزموده شود اگر تدبیر در املاک نجومی و استخدامهای مترو و فروش بی امان تراکم و ساختن برجها در کوچه های تنگ و کمک میلیاردی به خیریه همسر و فاجعه پلاسکوست آری او رجلی مدبر است با سیاستی از جنس باد
  • م ر IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    6 1
    این ادعای خدایی است و نه پیامبری
  • شمس تبریزی A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 5
    با عرض پوزش « درآمد ناخالص ملی» می شود « گرس نشنال اینکام» شما نوشته اید گروث که اصلا معنی دیگری میدهد. ثانیا امروز بیشتر از شاخص تولید ناخالص ملی استفاده می کنند و نه درآمد ناخالص ملی. ثالثا در سایت بانک جهانی رفتم و این ارقامی که شما فرمودید در آنجا نبود و درآمد ناخالص ملی به ازای هر نفر را ثبت کرده اند و نه درآمد کل را. نمیدانم شما درآمد به ازای هر نفر را در کل جمعیت مقیم و غیر مقیم کشور ضرب کرده اید و این اعداد را به دست آورده اید. اولا نمی دانم یک جامعه شناس آیا صلاحیت آن را دارد که بحث اقتصادی کند. ثانیا چگونه است یک استاد دانشگاه یادداشت می نویسد و دریغ از یک منبع و لینک برای ارایه کردن. ثالثا استادی که هنوز عبارت انگلیسی را هم اشتباه می نویسد چه صلاحیتی برای ارایه نظر کارشناسی دارد؟
  • احسان DE ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    8 0
    از سردار دکتر سرهنگ شهردار خلبان و حالا پیامبر اقتصاد قالیباف بر می آد.خخخخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 5
    اقا خجالت بکشین.... اصلا سر سیاست همدیگرو تیکه پاره کنین اما چرا با کلمات دینی بازی سیاسی میکنین؟؟
  • رضا IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    7 0
    از اين پيامبر اقتصاد ايران در خصوص وضعيت رشوه خواری های شهرداری بپرسيد؟؟؟؟؟؟
  • فريد ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    2 0
    دورازذهن نيست به شرط اينكه بودجه مملكت خرج ممالك ديگرنشود ودزديهاي كلان جلوگيري شودوخرجهاي بيهوده مملكتي ازبين برودناگفته نماندكه كشورماواقعاواذاتاكشورثروت مندي است ولي اگه ازراه درست بهروري ومصرف شود .
  • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 4
    شما و قالیباف هر دو دنبال عوام فریبی هستید
  • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    6 0
    او پیامبر کلاهبرداری در ایران است
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 3
    همون طور که روحانی وعده 100 روزه داد منبع:فیلم صحبت های روحانی قالیباف هم میخواد از همون در وارد بشه
  • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    2 0
    کاری نداره. احتمالا با دو و نیم برابر کردن قیمت دلار، تغییر تعریف افراد شاغل احتمالا 1 دقیقه در هفته، و افزایش مبلغ یارانه براحتی این ادعاها رو مثل احمدی نژاد عملی می کنه.
  • صداقت IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    1 4
    آقای علم اقتصاد می شود بفرمایید هنگام وعده ی 100 روزه کجا بودید؟
  • بهفر A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    3 0
    دروغ شاخدار و ادعاهای پوپولیستی ژنرال قالیباف را که دست احمدی نژاد و ترامپ را از پشت بسته است با عدد و رقم روی دایره ریخته شده است امیدوارم ملت ایران به پختگی رسیده باشند که گول ژنرال را نخورند زیرا ایشان و دارو دسته شان چکمه ها را در پستوهای خانه هایشان مخفی کرده اند تا پس از پیروزی همچون ترامپ به پا کرده و در خیابانها تهران رژه بروند.
  • بی نام RO ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    سلام آقای قالی باف وطرفدارنش .مرد ومردانه وبا منطق واستدلال جواب ایشان را بدهید
  • یک بنده خدا A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    1 1
    الکییی میگه
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    1 0
    پیامبر کذاب زیاد داشتیم
  • علی IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    2 0
    جالب بود. قالیباف پیامبریه که کتاب نداره، جزوه می ده
  • احمد A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    دروغگو مورد خشم و غضب خداوند است در سوره نور آیه 7 می فرماید: «ان لعنت الله علیه ان کان من الکاذبین» یعنی لعن خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد.
  • احمد A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    دروغگو حافظه ندارد و دروغ فراموشی می آورد امام جعفر صادقعلیه السلام در این زمینه حدیثی فرموده اند که می فرمایند: «از مجازات دروغگو آن است که خداوند فراموشی را بر او مسلط می گرداند.»
  • احمد A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    دروغ اضطراب و هراس می آورد در واقع فردی که دروغ می گوید در اضطراب و هراس است که مبادا حرف امروزش با فردا تضاد داشته باشد. پیامبر اکرمص می فرمایند: «راستی آرامش است ولی دروغ هراس است».
  • احمد A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    دروغ ضعف شخصیت و عقده و حقارت می آورد افرادی که گرفتار این ضعف­ ها هستند، برای پوشاندن ضعف خود متوسل به دروغ می شوند. حضرت رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «کسی دروغ نمی گوید مگر به خاطر بی ارزش بودن خودش در نزد خویش».
  • احمد A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    در حدیثی از امام محمد باقرعلیه السلام آمده است که می فرماید: «از دروغ کناره گیری کنید، چرا که دروغ از ایمان جدا است.» و همچنین می فرمایند: «دروغ خراب کننده ایمان است.»
  • احمد A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    دروغ گفتن همچنین سبب می شود که برکات الهی از انسان قطع گردد چنانکه در حدیثی از امام رضاعلیه السلام آمده است که می فرماید: «هنگامی که زمامداران دروغ بگویند باران قطع می شود».
  • احمد A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    رسول اکرمص می فرماید: «هرگاه مؤمنی بدون عذر شرعی دروغ گوید هفتاد هزار فرشته بر او لعنت می کنند، و از دلش تعفن برآید تا به عرش رسد، و حاملان عرش وی را لعنت کنند و خداوند برای آن دروغ هفتاد زنا بر او نویسد.»
  • احمد A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    در سور بقره آیه 72 به این نکته اشاره شده: «والله مخرج ما کنتم تکتمون». هر جز از نظام هستی با اجزاء دیگر و لوازمش مرتبط هستند دروغگو اگر چیزی را پنهان کند لوازمش را چه کند لذا زود رسوا می شود بر فرض گرگ یوسفع را درید پیراهنش چرا سالم است؟ به خاطر همین است که قرآن می فرماید: «ان الله لا یهدی من هو کاذب کفار» سوره زمر، آیه 3 «ان الله لا یهدی من هو مسرف کذاب»سوره غافر، آیه 28 و خداوند کاذبان و دروغگویان را هدایت نمی کند و اسباب بی آبروی­شان را فراهم می کند.
  • احمد A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    در حدیثی از رسول اکرمص آمده است که می فرماید: «دروغ از روزی انسان می کاهد.» علما بیشتر بر این عقیده ­اند که کاهش رزق از آثار اجتماعی دروغ است، چرا که دروغگو اعتماد را از دست می دهد و با از دست دادن اعتماد به نفس عمومی در نتیجه فعالیت­ های اقتصادی او محدود می شود و همین امر سبب نقصان رزق و روزی می شود.
  • احمد A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    امام علیعلیه السلام در کلمات قصارش می فرماید: «از دوستی با دروغگو بپرهیزید که او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزدیک و نزدیک را دور می سازد.»
  • احمد A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    دروغ از بدترین معایب، زشت ­ترین گناهان و منشا بسیاری از مفاسد است تا آنجا که یکی از گناهان کبیره به شمار می رود و از رذایل اخلاقی محسوب می شود. و قرآن و روایات معصومینعلیهم السلام آن را به شدت مورد مذمت و نکوهش قرار داده ­اند. دروغ ریشه و سرچشمه سایر گناهان بوده، اگر همه گناهان در یک فضا موجود باشد، کلید مورد نیاز برای ورود به این فضا دروغ است، در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می نماید، و در میان مردم بی اعتبار می کند، اعتماد عمومی را سلب می نماید و جامعه را به نفاق دچار می کند.
  • دانیال A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 1
    شما این تحیلیل ها رو هم برای پیامبر اصلی اقتصاد ایران که به جای 4 سال در 100 روز میخواست مشکلات رو حل کنه، انجام دادید؟
  • مسلم IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    1 0
    سپاس آقای دکتر فاضلی که این قدر دقیق و حساب گرانه حرف های پوچ را برای مردم تبیین می کنید. درود بر مردانی که بر آگاهی اطافیانشان می افزایند.
  • حسام GB ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    1 0
    افرين بر نويسنده.. كاش بيشتر از اين تحليل هاى اقتصادى بر اساس شاخصهاى علمى و به دور از كينه ورزيهاى سياسى داشتيم
  • بی نام IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    1 0
    مرا به خير تو اميد نيست، شر مرسان
  • بهرام IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    1 0
    ممنون استاد گرامی، بابت تحلیل بسیار ساده و دقیق. این مطالب مطروحه توسط جناب سرهنگ من رو بیاد مثل معروفی میندازه " به عمل کار برآید، به سخندانی نیست"
  • بی نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    1 0
    افرین کاش همه مردم این متن رو بخونن تا فریب شعارهای پوپولیستی رو نخورن
  • بی نام A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    0 1
    خبر انلاین ک دیگه شورشو دراورده خواهشا یه سوزن به خودتان بزنین و یه جوال دوز به دیگران اخیییی دارن قالیباف و تخریب مبکنن عجب کار زشتی البته همه رو تخریب میکنن اینا والاا اینطور معلومه دولت کنونی پیامبره و به پیامبری رسیده چون همه بدن فقط اینا خوبن
  • شناس IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    0 1
    شما در طرف مقابل حضور دارید رئیس جمهور فعلی و بنابراین این شعارهای انتخاباتی را دست بالا و اشتباه گرفتید. معجزه واژه مناسبی نیست و حتما هم به پیامبر نیاز ندارند