میرکاظمی 12 شهریورماه سال گذشته پا به وزارت نفت گذاشت و تا امروز که حضور وی در نفت 9 ماهه می شود 120 مدیر نفتی از سمت خود برکنار شده اند.

آذرجزایری: البته این تغییرات با موجی آرام انجام شد به طوریکه میرکاظمی در ابتدای حضور خود در نفت بیش از 50 مدیر نفتی را برکنار کرد و پس از آن با وقفه ای تقریبا سه ماهه موج جدید تغییرات نفتی را از اواخر فروردین ماه امسال آغاز و تا کنون رقم تغییرات نفت در دولت دهم را به 120 مدیر نفتی رسانده است.

البته شنیده ها حاکی از آن است که این تغییرات همچنان ادامه خواهد داشت و طی روزها و ماه های آینده نیز خانه تکانی نفتی ها ادامه می یابد.

در این بین آنچه حائز اهمیت است حضور پررنگ متخصصین صنعتی و بازرگانی کشور در سمت های کلیدی وزارت نفت است.تا جاییکه جشن ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت برکنار می شود تا قلعه بانی رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) بر جای وی تکیه زند.قلعه بانی یک روز پس از تکیه زدن بر صندلی شرکت ملی نفت در پاسخ به اولین سوال رسانه ها مبنی بر برنامه های وی در نفت با صراحت اعلام کرد تا کنون هیچ گونه تخصصی درنفت نداشته و برای شناخت بیشتر در این عرصه نیازمند زمان است.همین عدم شناخت کافی نیز باعث شد که وی در اولین مسافرت خود به مناطق نفتی و جنوبی کشور دچار گرمازدگی زیاد شود و نتیجه این سفر بستری شدن در بیمارستان نفت بود.

با حضور قلعه بانی درنفت نگرانی های نفتی ها از حضور غیر متخصص ها در نفت تشدید شد.چرا که پیش بینی می شد این مدیر جدید صنعتی نیز در تلاش باشد تا پای صنعتگران را به نفت باز کند.پیش بینی  که با صدوراولین حکم مدیرعامل شرکت ملی نفت و حضور یک صنعتگر به عنوان مشاور ارشد وی  به یقین تبدیل شد. تا جاییکه کارشناسان از دور جدید تغییرات مدیریتی در شرکت ملی نفت ایران در چند ماه آینده خبر می دهند و تاکید دارند:درصد بیشتر این تغییرات قطعا جابه جایی نفتی ها با صنعتگران خواهد بود.

میرکاظمی در 9 ماه وزارت خود در نفت 4 معاون کلیدی این وزارتخانه را تغییر داد و اولین تغییر خود را از شرکت ملی صنایع پتروشیمی آغاز کرد.شرکتی که در تمام این تغییرات کمترین جابه جایی مدیران را به خود دیده است که البته شاید بتوان دلیل این امر را در بلاتکلیفی اساسنامه این شرکت و تبدیل شدن آن به یک هلدینگ یافت.چراکه در صورت اجرایی شدن این امر این شرکت از حالت حاکمیتی کاملا بیرون خواهد آمد و به احتمال زیاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به جمع معاون هایی خواهد پیوست که این روزها در وزارت نفت یک اتاق را به خود اختصاص داده اند.

تغییر بعدی میرکاظمی در نفت به برکناری رمضانی از معاونت شرکت ملی گاز ایران بر می گردد و جایگزینی اوجی به جای وی ! این جابه جایی نیز با خود تغییرات گسترده ای را به همراه داشت .چرا که اوجی در همان بدو ورودش به این شرکت دست به تغییرات گسترده زد.به طوریکه بیش از 30 تغییر مدیران در وزارت نفت به امضای وی در شرکت ملی گاز ایران بر می گردد.

سومین قرعه در میان معاونان کلیدی وزارتخانه نفت به جشن ساز افتاد.مدیری که هیچ کس احتمال برکناریش از نفت را نمی داد چرا که روابط نزدیک وی با احمدی نژاد احتمال این گمانه زنی را کمرنگ کرده بود.با این حال طی روزهای آخر حضورش در نفت این شایعات پررنگ شده بود تا جاییکه وزیر در جمع رسانه ها در حاشیه نمایشگاه نفت ، گاز ، پتروشیمی و پالایش با صراحت از برکناری وی خبرداد و در نهایت نیز همان روز حکم برکناریش صادر شد و احمد قلعه بانی جایگزین وی شد.

البته جشن ساز با گرفتن مدیریت شرکت نیکو از مسند مدیریت نفت کنار گذاشته شد که شاید این سمت را نیز مرهون حمایت های احمدی نژاد باشد.چرا که در غیر اینصورت جشن ساز نیز در لیست مشاورینی قرار می گرفت که این روزها تنها با حضور خود در یک اتاق وزارت نفت ساعت های کاری خود را پر می کنند.

در این میان بعید به نظر می رسید که شهنازی زاده با توجه به سیاسی نبودنش از سمت معاونت میرکاظمی برکنار شود اما بالاخره حضور همیشگی ضیغمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در کنار وزیر باعث شد تا بالاخره میرکاظمی آخرین سمت باقی مانده از معاونت های اصلی خود را به وی ببخشد.

این جایگزینی به اذعان گفته های بسیاری از حاضرین در مراسم تودیع و معارفه این معاونت برای بسیاری ازکارشناسان و متخصصین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی بسیار نا مطلو ب بوده است و حضور گرم آنها برای خداحافظی از این مدیر نفتی دلیلی بر این ادعاست.

با این حکم وزیر، شهنازی زاده هم طبق روال تمام تغییرات مدیریتی به جمع مشاورین نفتی پیوست که شاید سالی یک بار هم فرصت ارائه مشاوره به وزیر را نداشته باشند.

میر محمد صادقی هم از جمله مدیرانی بود که حضورش در وزارت نفت و دریافت حکم یکی از کلیدی ترین مدیریت های نفتی وی را مورد توجه همگان قرار داد.چرا که حضور یک بازرگان بدون هیچ گونه شناختی بر نفت در سمت امور منابع انسانی و شناخت متخصصین امری غیر منطقی به نظر می رسید.به اذعان گفته های کارشناسان وقتی مدیری از نفت نمی داند چطور می تواند متخصصین این حوزه را تشخیص بدهد.به هر حال این مدیر همچنان مشغول به فعالیت در این سمت است و در آخرین ظهارنظرهای خود از طرحی خبر می دهد که قرار است جوانان را به عنوان قائم مقام در کنار مدیران کلیدی نفت قرار دهد که پس از مدتی با کسب تجربه این جوانان جایگزین متخصصین نفتی شوند.البته این جوان نگری در نفت این روزها باعث شده در مدیریت های پایینی نفت چون مدیریت پروژه ها شاهد حضور جوانان به جای متخصصین نفتی باشیم.

براین اساس در حال حاضر هیچ یک از مدیران کلیدی نفتی که 9 ماه پیش بر این صندلی ها تکیه زده بودند امروز در این جایگاه ها حضور ندارند تا جاییکه حتی مدیرامور حسابداری و حقوقی وزارت نفت نیز دچار تغییر شده اند.

البته این تغییرات در مدیریتی های پایینی نفت نیز بسیار نفوذ کرده است و قطعا با گشتی هر چند کوتاه در طبقات وزارتخانه نفت ودیدن چهره های جدید و ناآشنا و خالی بودن صندلی بسیاری از متخصصین نفتی کاملا قابل اثباط است.

در حال حاضر نیز نگرانی ها در نفت روز به روز تشدید می شود چرا که باید هر روز منتظر برکناری مدیران نفتی و جایگزینی متخصصین صنعتی و بازرگانی بود.

در این میان حضور وزیر سابق آموزش و پرورش و وزیر سابق وزارت بهداشت را در نفت را نمی شود نادیده گرفت .انگار این روزها وزارت نفت خانه ای شده برای حضور تمامی متخصصین وزارتخانه های دیگر!

اما شاید اشاره ای به  حال و احوال متخصصین نفتی برکنار شده هم بد نباشد.در حال حاضر اکثر متخصصین نفتی رده بالای نفت به عنوان مشاور به اتاقی کوچک اسباب کشی کرده اند و متخصصین رده پایین تر نیز در پشت میزهای خود تنها ساعت کاری خود را پر می کنند تا شاید ساعت خروج روزانه از نفت فرارسد.

نباید این نکته را نادیده گرفت که هر مدیری حق دارد در هر مسندی که تکیه می زند مدیرانی را بر سمت های مختلف بگمارد که با وی همسو هستند اما شاید بهتر باشد مدیران به فکر پیدا کردن متخصصینی باشند که بر کار خود مسلطند و نیاز به هزینه کردن وقت برای آشنا شدنش با محیط نباشد.

علی اکبر ترکان نیز در آخرین اظهار نظر خود در خصوص تغییرات مدیریتی نفت با تایید این نکته که سیاست فعلی وزارت نفت جایگزینی غیر متخصص ها به جای متخصصین نفتی است تاکید کرد:نفت پر از متخصصین نفتی است که با سیاست های فعلی دولت همسو هستند اما جای تعجب دارد که مدیران نفتی به حاشیه می روند و متخصصین حوزه های دیگر بر صندلی آنها تکیه می زنند.

شاید باید این گزارش را اینگونه به اتمام رساند.غلامحسن نوذری وزیر نفت دولت نهم: در وزارت نفت بیش از 100 متخصص نفتی حضور دارند که می توانند به راحتی وزارت نفت را بدون هیچ گونه مشکلی اداره کنند.   

 

لیست اسامی کلیدی ترین تغییرات وزارت نفت طی 9ماه حضور میرکاظمی

 

                                                                        مدیرسابق                  مدیرفعلی          

عبدالحسین بیات

هادی نژادسلیم

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی

جواد اوجی

عزیزالله رمضانی

معاون وزیر نفت در امور گاز

احمد قلعه بانی

سیف الله جشن ساز

معاون وزیر نفت در امور نفت

علیرضا ضیغمی

نورالدین شهنازی زاده

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش

میرمحمدصادقی

صادق بخشیان

معاون منابع انسانی وزارت نفت

محسن خجسته مهر

ابراهیم رادوافزون

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری

مجید پارسانیا

علی اصولی

مدیر کل حراست وزارت نفت

شجاع الدین بازرگانی

یوسف جوادی نیا

مدیرکل دفتر وزارتی

حمید دادپو

احمد اشرف اسلامی

مدیرکل حسابرسی و امور مجامع وزارت نفت

بطحایی

مصطفی زین الدین

مدیرحقوقی شرکت ملی نفت

کامران باقری لنکرانی

محمد جواد کیان

رئیس هیات مدیره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت

سید حسین ایرانمنش

علی مبینی دهکردی

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی

اصغر سهیلی پور

محمد رضا کسایی زاده

رئیس کارگروه صادرات گازدر شرکت ملی گاز

مهدی فکور

علیرضا ضیغمی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی

سیف الله جشن ساز

محمد جواد عاصمی پور

مدیرعامل نیکو

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۱
    0 0
    چه به روز نفت درمي آورند خدا داند چرا كميسيون انرزي مجلس ساكت نشسته است!!؟؟
  • بدون نام DE ۱۳:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۱
    0 0
    هر دم از این باغ بری می رسد...
  • بدون نام IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۳
    0 0
    خوش بحال نمايندگان مجلس!!!!
  • بدون نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۷
    0 0
    سري هم به شركتهاي زير مجموعه نفت بزنيد مي بينيد كه وضع از اين هم بد تر است.با اين هم دشمني با نيروهاي نفتي چه چيزي را مي خواهند ثابت كنند؟ آخر ما نفتي ها چه هيزم تري به ديگران فروختيم؟