۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰

ایسنا نوشت: سازمان ملل از آزادی ۳۶ ایزدی از اسارت داعش خبر داد که از بیش از سه سال قبل توسط این گروه به بردگی گرفته شده بودند. وزارت کشور عراق نیز مجوز رسمی تاسیس اولین حزب مستقل ایزدی‌ها را صادر کرد و آنها می توانند در انتخابات آتی فعالیت داشته باشند.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، سازمان ملل بدون اشاره به جزئیات اسارت این ۳۶ ایزدی زن، مرد و کودک و یا نحوه آزادی‌شان از چنگال داعش تنها اعلام کرد که آنها به مراکز این سازمان در استان دهوک واقع در شمال عراق منتقل شدند.

معمولا سازمان ملل از ارائه چنین اطلاعاتی جهت ممانعت از ناکام ماندن تلاش‌های آتی برای آزادی اسرای بیشتر خودداری می‌کند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: نیازهای اولیه ایزدی‌ها آزاد شده شامل محل سکونت، لباس، کمک‌های اولیه پزشکی و خدمات روانشناسی و اجتماعی آنها مرتفع شده است.

لیز گراندی، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل نیز گفت: سازمان ملل از هرگونه تلاشی برای کمک به این ایزدی‌ها نجات یافته دریغ نخواهد کرد. آنچه این زنان و دختران از آن رنج می‌رند، قابل تصور نیست.

در برخی گزارش‌های سازمان ملل تعداد زنان و دختران ایزدی که هنوزدر اسارت داعش بوده و قربانی تجاوزات جنسی هر روزه اعضای این گروه تروریستی می‌شوند، حدود ۱۵۰۰ زن و دختر تخمین زده می‌شود.

در همین حال وزارت کشور عراق به ایزدی‌ها در این کشور اجازه داد حزبی سیاسی برای خود تشکیل داده و در جریان‌های سیاسی و انتخابات آتی مشارکت مستقلی داشته باشند.

طبق دستور صادر شده از سوی وزارت کشور عراق به اتباع ایزدی عراق اجازه تاسیس حزب "بادی" (حزب آزادی و دموکراسی) به عنوان اولین حزب رسمی ایزدی‌ها اجازه داده شده و به این ترتیب آنها می‌تواند فعالیت‌های سیای مستقلی انجام دهند.

یداف قحطان علی، رهبر این حزب در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های کرد زبان اظهار داشت: با تلاش‌های مستمر یک ساله، ایزدی‌ها توانستند مجوز رسمی شرکت مستقل در انتخابات آتی را به دست آورند.

قحطان علی افزود: هدف اصلی از تاسیس این حزب دفاع از حقوق ایزدی‌ها در چارچوب‌های سیاسی مستقل بدون وابستگی به احزاب دیگر است.

ایزدی‌ها پیشتر غالبا در ائتلاف با احزاب کرد در انتخابات حاضر می‌شدند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =