فرجی‌دانا: بیکاری فارغ التحصیلان را ۴برابر کردند | تصمیمات خلق الساعه برای نابودی دانشگاه گرفتند

وزیر سابق علوم دولت یازدهم در ارومیه گفت: در ۸ سال سیاه کشور با تصمیمات خلق الساعه برای نابودی بنیان دانشگاه ها گرفته شد و دولت یازدهم سعی کرد با شناسایی آوارها برای بازگشت دانشگاه به مسیر عقلانیت حرکت کند.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، رضا فرجی دانا عصر سه شنبه در دانشگاه ارومیه و در جمع دانشجویان این دانشگاه حضور یافته بود با انتقاد از سیاست ها و تصمیمات خلق الساعه در دولت های نهم و دهم گفت: شاهد آن بودیم که یک شبه و بدون پژوهش و بررسی در کشور باندازه ۷۰ سال گذشته دانشگاه دولتی تاسیس کردند تا آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به بیش از ۴ برابر افزایش پیدا کند.

وی افزود: آوارهایی که طی ۸ سال در دولت قبلی بر سر کشور فرود آمد آنقدر عمیق بود که برای بازگرداندن دانشگاه به مسیر عقلانیت باید زیرساخت ها را هم آواربرداری کرد.

وزیر سابق علوم تصریح کرد: توسعه بی رویه و غیرمتوازن دانشگاه بخصوص در استان های مرزی مانند آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و ... رخ داد و حتی بدلیل تحویل هزینه های هنگفت، سهم دانشجو از هزینه ها را هم افزایش داد.

وی به موضوع عجیب بومی گرایی در دولت قبلی نیز اشاره و اضافه کرد: دولت قبلی تصمیم گرفت با توجه به قانون ممنوعیت ساخت خوابگاه های دولتی برای دانشگاه ها، با تصویب دانشجویان بومی آنرا اجرا کند که با این کار درحالیکه فقط در تهران امکان پذیرش ۴۸۰۰ دانشجو را در مقطع لیسانس داشتیم ۸۰۰۰ درخواست ارسال شود و حتی این کار که تهرانی ها در تهران و شهرستانی ها در شهرستان درس بخوانند ، عدالت آموزشی را نیز از بین می برد.

فرجی دانا گفت: اتفاقاتی که در دانشگاه و طی ۸ سال رخ داد باعث شد طبق آماری که از بررسی در جامعه بدست آمد، درصد اعتماد مردم به دانشگاه از ۷۲ درصد در اوایل دهه ۸۰ به کمتر از ۴۴ درصد در پایان دولت دهم برسد

وی افزود: شاهد بودیم در پایان دولت قبل، بد اخلاقی های علمی مانند، خرید و فروش مدرک، پایان نامه فروشی و انتشار مقالات غیر علمی بعنوان علمی و ... رخ داد و دولت یازدهم مجبور به تلاش برای بهبود این وضعیت شود.

وزیر سابق علوم تصریح کرد: شاهد بودیم احساس ناامیدی دانشجویان از آینده شغلی خود روزبروز بیشتر می شد ضمن اینکه وجود برخی مدیران غیر مرتبط در داخل دانشگاه ها و فضای بسته باعث شده بود هم تشکل های دانشجویی و هم نشریات به کمترین تعداد برسند و شاهد حذف آزادی در فضای دانشگاه باشیم.

فرجی دانا با اشاره به برخی کاستی ها در عملکرد دولت یازدهم گفت: آنکه می گوئیم دولت دکتر روحانی نتوانست به وعده های خود عمل کند حرف حقی است ولی وقتی فقط در وزارت علوم، دولت مجبور می شود انتخاب هفتم خود را بر روی کار گمارد نشان می دهد فشار زیادی علیه دولت رخ داده بود و دولت نمی توانست همه تلاش خود را برای بهبود فضا بکار گیرد.

وی افزود: اکنون با تدابیر اتخاذ شده در دولت، شاهد بازگشت آزادی و امنیت به فضای دانشگاه هستیم و دانشجویان می توانند براحتی در مسیر قانون، استقلال کافی برای انتشار نشریه نیز داشته باشند.

وزیر سابق علوم تصریح کرد: همچنین با تلاش های دولت، شاهد بازگشت مسیر عقلانیت به دانشگاه ها، بازنشستگی های قاعده مند، کاهش فسادهای علمی، افزایش شرکت های دانش بنیان و ... هستیم.

فرجی دانا با انتقاد از سازمان بازرسی کل کشور گفت: در ابتدای دولت یازدهم، سازمان بازرسی کل کشور از ارائه گزارشی مبنی بر وجود فسادی در مورد بورسیه ها خبر داد ولی بعد از ۴ سال این گزارش را منتشر نکرده است.

وی با اشاره به برنامه های آتی دولت در مورد دانشگاه ها افزود: دولت طرح تحول نظام آموزش عالی را با تاکید بر بازگشت منزلت به مدارک دانشگاهی، افزایش کارآمدی دانشگاه ها، ایجاد قابلیت های کارآفرینی در دانش آموختگان، بین المللی کردن دانشگاه ها و بالا بردن تراز جهانی دانشگاه های ایرانی و ... اجرا کند.

وزیر سابق علوم با اشاره به حذف نخبگان تصریح کرد: سابق بر این انتخاب بسیاری از روسای دانشگاه ها در حالیکه باید با نظرخواهی از هیئت علمی صورت می گرفت ولی با پرونده سازی و مارک دار کردن آنان با کد رمز "فتنه" مواجه می شد تا شاهد باشیم آنگونه که برخی اقتدار گرایان دوست دارند انتصابات شکل بگیرد.

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =