قالیباف جهانگیری وروحانی را4درصدی ودروغگو خواند/ورودرئیسی به مساله مالیات/انتقادمیرسلیم از خام‎فروشی

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزایش خام فروشی نفت در دولت یازدهم را نقد کرد که با پاسخ رئیس جمهور و معاون اول وی روبرو شد.

به گزارش خبرآنلاین در سومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به موضوعات اقتصادی مربوط بود؛ سیدمصطفی میرسلیم دومین نامزدی بود که از او پرسیده شد: برنامه شما برای افزایش صادرات و کاهش استفاده از درآمدهای نفتی چیست؟

میرسلیم در پاسخ به این سوال با بیان اینکه خام فروشی نفت تحت الشعاع استفاده از نفت برای تامین کالاهای میانی و اساسی قرار دارد؛ بر لزوم استفاده بلند مدت از ذخایر نفتی تاکید کرد و گفت: اینکه فروش نفت از روزی یک میلیون به دو میلیون رسیده، خام فروشی نفت است که نتیجه اش وابستگی به خارج است. از این رو اصلا قابل دفاع نیست و نباید به آن افتخار کرد.

وی از لزوم تولید منابع حاصل از نفت در داخل کشور پرداخت و افزود: متاسفانه تعرفه های صادرات به گونه ای است که  نفعش بیشتر به کشورهای همسایه می رسد و ما در جایگاه مناسبی از لحاظ دریافت درآمدهای ارزی قرار نداریم.

به گفته وی صادرات و واردات باید به گونه ای باشد که فقط مواردی که تولیدش در داخل هزینه بر است وارد شود و از سوی دیگر تولید کنندگان را به ارتقای کیفیت تشویق کنیم تا کالاهای ما بتوانند بازارهای خارجی را پر کنند.

واکنش رقبا؛ توفیق دیپلماسی نفتی در اوپک

حجت الاسلام حسن روحانی نخستین رقیبی بود که به سخنان میرسلیم واکنش نشان داد و گفت: بازار صادرات با برجام به روی ما باز شد. پتروشیمی و میعانات ما که ماه ها روی آب مانده بود به واسطه برجام صادر شد. صادرات نفت خام در این دولت نیز مطابق مصوبه مجلس است. تعجب می کنم که چطور آقای میرسلیم این را می گویند؟ در مورد منابع مشترک نفتی و گازی اگر ما استخراج نکنیم، قطری ها و عراقی ها استخراج می‎کنند!

وی با تاکید بر اینکه یکی از افتخارات و قدرت ما همین دیلپماسی نفتی است که توانستیم بازار را از عربستان در اوپک پس بگیریم، ادامه داد: همه کشورها تولید نفتشان را کاهش داده‎اند جز ما. الان مشغول پالایش نفت هم هستیم. 

جهانگیری نیز در پاسخ به میرسلیم اظهار کرد: آقای میرسلیم اطلاعاتش خیلی ناقص است. من فکر می کردم با توجه به حضور ایشان در مجمع تشخیص مصلحت باید اطلاعات کافی داشته باشد. خام فروشی، یک سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است. من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم. اتفاقا این مسئولیت را مقام معظم رهبری را با توافق رئیس جمهور به من دادند.

وی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی در خام فروشی خیلی خوب عمل کردیم و  جلوگیری را به حد اعلا رساندیم. در همه زمینه ها تلاش کردیم که نفت تبدیل به کالایی شود که قابل صادرات باشد. در دوسال گذشته، شاهد تراز مثبت صادرات کالا نسبت به واردات هستیم. اولین بار در تاریخ ایران است که میزان صادرات نسبت به واردات بدون تکیه به نفت خام بیشتر شده است. بنده به طور مرتب شورای عالی صادرات را تشکیل می دهم و تصمیم گیری کردیم که چگونه از صادرات حمایت کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: هم قیمت ارز را مناسب نگاه داشتیم و هم بازارهای صادراتی خود را جدی شناسایی کردیم و هم عوارض برای خام فروشی گذاشتیم. بسته حمایتی کاملی برای صادرات گذاشتیم.

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی نیز اظهار کرد: ‌اگر پالایشگاه هایی در استان های مختلف ایجاد شود هم جلوگیری از خام فروشی می شود و هم با ارزش افزوده نفت به فروش می رود. اما متاسفانه این کار تا کنون انجام نشده است. نسبت به اینکه چه کنیم که وابستگی به نفت کم شود، در دنیا به مالیات روی آورده اند. اما دولت از کسبه و تولیدکنندگان مالیات می گیرد و نه از کسانی که فرار مالیاتی دارند و تا 110 کانتینر قاچاق وارد کشور می کنند آن هم جلوی چشم همه!

تولیت آستان قدس ادامه داد: پرونده فساد در دولت به وفور ایجاد شده و بعد می گویند دستگاه قضایی چرا برخورد نکرد؟! در همه دولت ها پیشگیری مقدم بر درمان است. شما می توانید کاملا جلوی قاچاق کالا را بگیرید. از آن طرف مالیات را از تولیدکننده هایی که زیر 50 نفر کارگر دارند می گیرید و آنها در حال تعطیلی هستند. 250هزار واحد تولیدی به توزیعی تبدیل شده که به دلیل مالیات زیاد است. 

او گفت: ظاهرا دولت باید صبح تا شب تبدیل به تولید پرونده ها و موضوعات فساد شود، از آن طرف دستگاه قضایی با پرونده های آنها مواجه شود!

مصطفی هاشمی طبا نفر بعدی بود که به انتقاد از سخنان میرسلیم پرداخت. او اظهار کرد: ‌خوشحالم که بنده سه سال از سال 68 تا 72 در مرکز توسعه صادرات بودم. در آن دوره صادرات 400 هزار دلاری به 5میلیارد دلار رسید. با تشکیل 50 نمایشگاه در داخل و خارج کشور. باز هم خوشحالم که صادرات ما به حدود 45هزار میلیارد رسیده که بخشی از آن صادرات خدمات مهندسی است. مهندسان ما با ارزش افزوده 100درصد انجام می شود.

وی افزود:‌ اما اگر بخواهیم صادرات را به معنای واقعی انجام دهیم، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، باید تولیدات ما بهترین کیفیت را داشته باشد. وقتی عملکرد ما خوب باشد از اینکه مشاغل ضعیف را در مباحث اقتصادی خود بگنجانیم و با مشاغل زود بازده بخواهیم اقتصاد مقاومتی را به انجام برسانیم منتفی می شود. 

هاشمی طبا در واکنش به سخنان رئیسی گفت:‌ ایجاد پالایشگاه در نقاط مختلف کشور کار بیهوده ای است. چون باید نفت را از جنوب کشور مثلا به استان خراسان ببریم و بعد دوباره محصول را برای صادرات به جنوب ببریم!

محمدباقر قالیباف نفر آخری بود که به سخنان میرسلیم واکنش نشان داد. او به جای اینکه به میرسلیم پاسخ دهد، روی سخنش به جهانگیری بود. شهردار تهران گفت: ‌مشکل صادرات با روحیه چهاردرصدی ها حل نخواهد شد. چون منفعت آنها در واردات است. آقای جهانگیری نکاتی را گفتند که دروغ آشکار است. گفتند دوهزار و دویست هزار میلیارد دزدی در املاک نجومی بود. باید ثابت شود چون تهمت بزرگ است. اما بدانید در موضوع املاک، بنده به دادستان نامه نوشتم و او رسیدگی و اعلام کرد که جرم و تخلف سازماندهی شده‎ای نبوده است.

وی افزود:‌ چون فساد حقوق نجومی شما درآمده بود، مشاور آقای روحانی، آقای نجفی جلسه‎ای گذاشت. به گفته دادستان تهران در آن جلسه، قرار شد املاک نجومی معادلسازی شود. قرار شد کار سیاسی کنید تا جلوی خرابکاری و کثافتکاری حقوق های نجومی گرفته شود! چهاردرصدی ها خیلی پررو هستند. 

وی افزود: اگر بانکی تخلف کرده مسئول بانک شما در دولت هستید، باید با آن برخورد کنید. هر بانکی که هست. از جمله بانک گردشگری که مال برادر خودتان است. چون شما گفتید هر کی از من هرچی دارد بگوید، می گویم. این اخلاق من نیست آقای جهانگیری، این اخلاق شماست که مثل آقای روحانی می ایستید و راست راست نگاه می کنید و دروغ می گویید. املاک نجومی را کی برده؟ شخص جنابعالی!

وی افزود: آقای جهانگیری شما وقتی وزیر بودی، زمینی در ونک در منطقه 3،‌ 385متر زمین را به متری 140 هزار تومان گرفتی. ما املاک نجومی هستیم؟ ما بر اساس ضوابط املاکی را به رفتگر دادیم. شما می گویید قانونی هستید، مجلس و شورای شهر تحقیق و تفحص از شهرداری را وارد ندانستند، چون سیاسی کاری کردید. آنهایی که نجومی بگیر و نجومی بخور هستند؛ شخص جنابعالی هستید. اسناد و مدارکش را می گذاریم تا مردم ببینید. 

دفاع آخر میرسلیم؛ تذکر به مجادلات جهانگیری و قالیباف

در آخر مصطفی میرسلیم در پاسخ به نقدهای صورت گرفته، ابتدا از جهانگیری و قالیباف خواست تا به جای مجادله با یکدیگر برنامه‎هایشان را مطرح کنند. وی سپس خطاب به اسحاق جهانگیری و حسن روحانی گفت: قرار این نبوده است که ما افزایش نفت خام داشته باشیم. من می دانم مخازن مشترک چیست اما سستی ما در این زمینه در در سیاست خارجی است که نخواستیم با عراق و قطر مذاکره کنیم که به یک راهکار برای برداشت از مخازن مشترک نفت برسیم. این یک سستی است که صورت گرفته است. فرماندهی این است که بدانیم چگونه با همسایگان کار کنیم که به نفع هر دو طرف باشد نه اینکه مخازن نفت را مدام خالی کنیم. 

او ادامه داد: صادرات مواد خام مورد قبول نیست. ما به جای اینکه صادرات نفت خام را گسترش بدهیم باید صادرات را به حوزه های دیگر منتقل کنیم. ما باید یک برنامه ریزی عمومی برای صادرات داشته باشیم تا صادرکنندگان تکلیفشان را بدانند نه اینکه مدام قوانین و مقررات را در این حوزه عوض کنیم.

میرسلیم گفت: آیا از برجامی که مدام سنگش را بر سینه می زنید توانسته اید برای توسعه بازرگانی استفاده کنید؟ شما این کار را نکردید اما ما می خواهیم از این فرصت استفاده کنیم. چرا در حوزه راه ها و دریایی توسعه نداشته ایم؟ ما برای این موضوعات هم برنامه داریم.  

میرسلیم با بیان اینکه من می‌دانم که نیازی نیست که اینقدرخام فروشی نفت داشته باشیم، گفت: اگر یک دهم از نفت خام فروشی را در در پتروشیمی استفاده می کردیم وضعیت فرق می کرد. مدیریت برای اینکه پایین دست های پتروشیمی را تقویت کنیم، لازم است تا ارز آوری بیشتری داشته باشیم. بعضی از محصولات پتروشیمی ده ها برابر آورده دارد. این هنر نیست که بگوییم که زودتر مخازن نفتی را خالی کنیم. بهبود کیفیت، استفاده از فناوری های جدید و جلوگیری از قراردادهای استعماری می تواند برای ما کارساز باشد.  محصولاتی که ما تولید می کنیم کیفیت ندارد باید این کیفیت بالاتر برود تا در بازار جهانی جایگاه داشته باشیم.

 

 

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 664668

برچسب‌ها