دولت تدبیر و امید از خرابی گذشتگان آواربرداری کرد

شاید زمانی که دولت یازدهم در 12 مرداد ماه سال 92 آغاز به کار کرد، کسی تصور نمی کرد اوضاع نابسامان اقتصاد کشور اینچنین سامان یابد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، دولت یازدهم از همان بدو فعالیت میراث دار مشکلات دولت دهم شد، انبوهی از خرابی های دولت گذشته بر سر دولت یازدهم خراب شده بود و روحانی با در دست گرفتن سکان مملکت، شروع به آوار برداری از خرابی های دولت احمدی نژاد کرد.
زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد، رشد اقتصادی ایران منفی بود، صادرات نفت ایران به موجب تحریم‌های بین‌المللی بسیار کاهش یافته و تورم در کشور شتاب گرفته بود، روز به روز به تعداد کارخانه های تعطیل کشور افزوده می شد و کارگران اخراج می شدند، تورم، بیکاری و رکود که به ادعای آمارهای دولت‌های نهم و دهم به‌خوبی کنترل شده بود، تشدید و افسارگریخته شده بود.
تاکنون دولتی در ایران بر سر کار نیامده بود که در ابتدای فعالیت خود با سیلی از مشکلات روبرو باشد و دولت یازدهم، بدهکارترین دولت از زمان پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ محسوب شد.
"برجام" به خودی خود ، همچون ستاره ای در کارنامه دولت تدبیر و امید می درخشد، دولت علاوه بر رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی، دستاوردهای چشمگیری در عرصه روابط سیاسی با مجامع بین امللی کسب کرد، به طوری که بعد از اجرای توافق برجام، با رفع تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه ایران، گشایش های اقتصادی در کشور به وجود آمد.علاوه بر اینکه دولت با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کرد، سعی داشت اوضاع اقتصادی را نیز بهبود بخشد. دستاورد مهم و اساسی برجام پایان دادن به پرونده سازی هسته ای علیه ایران در 12 سال بود
با اهتمام جدی دولت، نرخ تورم 45 درصدی اکنون تک رقمی شده است، عملکرد دولت در این زمینه همچنان مثبت است به‌طوری‌که روند نزولی تورم در مدت زمان فعالیت دولت، روند نزولی را سیر کرده و تورم نقطه به نقطه از 5 /16‌درصد در فروردین 1394، به 4 /7‌درصد در فروردین 1395 رسیده است.
دستاوردهای پزشکی و طرح تحول نظام سلامت هم از دیگر دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در جهت بهبود وضعیت سلامت مردم بود.این طرح باعث شد هزینه های اضافی درمان به مردم تحمیل نشود و معضلی چون زیر میزی پزشکان در حوزه سلامت کاهش یابد.
شاید عده ای تصور کنند دولت برای رفع بیکاری کشور اقدامات چشمگیری نداشته، با این حال دولت تدبیر و امید با اتخاذ تصمیمات مهمی چون ارائه تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی و تولیدی در حال رکود، بستری مناسب برای آغاز به کار آنها خلق کرد و هزاران کارگری که بیکار شده بود، دوباره نان آور خانواده شد.
دولت یازدهم با ایجاد سالیانه 450 هزار شغل موفق شد تا نرخ بیکاری را از 12.2 درصد به 10.8 درصد کاهش دهد.
دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش توجه ویژه ای به اجرای اقتصاد مقاومتی داشت و به این منظور سیاست هایی چون حمایت از فعالان حوزه اقتصاد دانش بنیان، افزایش بهره وری، هدایت یارانه ها در مسیر تولید، اصلاح الگوی مصرف، اصلاح نظام بانکی، بهره وری از ظرفیت مناطق آزاد، کاهش وابستگی به نفت کاهش، شفاف سازی و مبارزه با فساد مالی را در دستور کار خویش قرار داد.
طرح بیمه سلامت، طرحی که از اردیبهشت 1393 خورشیدی و برای نخستین بار در کشور اجرا می شد تمام ایرانیان را زیر پوشش بیمه همگانی درآورد که دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشت و بدین ترتیب همگام با بهره مند سازی شهروندان از خدمات بهداشتی و درمانی، چشم اندازهایی امیدوار کننده در زمینه تحول در بخش سلامت ایجاد کرد.

روحانی به وعده خود عمل کرد

چهار سال پیش، روحانی قول احیای دریاچه ارومیه را به مردم داد، اولین موضوع طرح شده در هیات دولت نیز دریاچه ارومیه بود. اکنون دولت به این وعده خود عمل کرده است، افزایش حدود 80 سانتیمتری تراز آبی دریاچه ارومیه با وجود کاهش بارندگی ها در کنار سایر دستاوردهای دولت یازدهم به یکی از نقاط قوت عملکرد دکتر روحانی در این استان تبدیل شده است.
حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به حدود 2.5 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است. اکنون آب دریاچه ارومیه تثبیت شده است.
خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی و روند تکمیل دولت الکترونیک از دیگر نمرات درخشان در کارنامه دولت تدبیر و امید است.
فراموش نکنیم، این دولت، 4 سال گذشته را به آواربرداری از ویرانه های اقتصاد کشور گذرانده، روحانی سکان مملکت را با چندصدهزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران، با تورم بیش از 40 درصدی، با نرخ بیکاری بالا و رشد اقتصادی منفی 7 درصدی به ارث برد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665423

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =