پاسخ محمد عجم، پژوهشگر خلیج فارس و کارشناس روابط بین الملل و غرب آسیا به این سوال که رئیس جمهوری کدامیک از نامزدها بیشتر به نفع سیاست خارجی کشور است؟

سیاست یک علم است  پشتوانه این علم تخصص  و دانش نقد در مسائل تاریخ و روابط بین الملل و تحولات جهانی است و با واقعیتهای  محض میدانی مربوط می شود و با رویا گرایی و پندار گرایی و مدینه فاضله فاصله دارد اما این علم البته می تواند رویاها را به میدان عمل  و محک تجربه  اورد و راهکار نشان  دهد. برای تحقق  میدانی این اهداف سیاستمداری می تواند موفق باشد که پشتوانه تجربی عمیق و ظرفیت های شخصی و مقبولیت و پذیرش ملی و بین المللی داشته باشد کشورها امروزه جزیره ای نیستند و داخل جامعه بین الملل همچون زنجیر به هم متصل هستند هر تحولی در هرجای دنیا بر دیگران تاثیر می گذارد.


ایران امروز تجربه 38 سال ازمونهای تلخ و شیرین  و بعضا پر هزینه  را در اورده های خود دارد لذا دیگر نمی تواند دست به ازمون و خطا بزند وتحت تاثیر جو و شعارهای رویایی قرار بگیرد  منطقه و جامعه بین الملل از ایران یک  انباشت تجربه  چند دهه   از واگرایی ها  حقیقی و یا بعضا جعلی و توهمی دارد کسی می تواند این انباشت واگرایی و بدبینی منطقه ای و جهانی و شکاف موجود را پر کند که تحولات پیچیده  داخلی و منطقه ای و  جهانی را مستمر و بدون وقفه دنبال کرده است دولت روحانی بهتر از دیگران اموخته است که در جهان امروز اقتصاد پایدار و نظام اموزش کارامد و توسعه پایدار داخلی کاملا به سیاست خارجی گره خورده است بدون سیاست خارجی موفق سخن از اقتصاد شکوفای داخلی ؛ توهمی بیش نخواهد بود. حتی نسل جدید بر اساس شناخت و تجربه از  عملکرد چند دهه گذشته  کاندیداها تصمیم می گیردو نه صرفا بر اساس وعده ها لذا ارامش و رفاه جامعه در گرو ان است که مسیری را که در 4 سال گدشته رفته ایم ادامه دهیم.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =