۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۷

کاهش مجدد قیمت نفت و کمرنگ شدن تاثیر تصمیم ماه نوامبر سال گذشته میلادی سبب کاهش تولید و افزایش نسبی قیمت ها شد. حالا اعضای اوپک مجددا تصمیم دارند درباره تمدید یا عدم تمدید این توافق تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۱۴ اردیبهشت بود که خبر بدی به گوش فعالان بازار نفت رسيد،خبري كه تصميم اوپكي ها را براي افزايش قيمت ها تحت شعاع قرار داد. قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار در هر بشكه رسیده بود و مجددا وحشت بر كشورهاي نفت خيز حكمفرما شد. تحليل گران معتقدند كه تاثیر توافق کاهش تولید نفت اوپک در بازار کاملا از بین رفته است. ترس و دلهره ای  که برای کاهش مجدد قیمت نفت در بازار حاکم شده، باعث شده است تا قیمت نفت خام به ۴۵.۵۴دلار کاهش یابد. خیلی از فعالان اقتصادی برای چنین روزهایی آمادگی نداشتند که امریکا با این سرعت و شیب تندی که در حال حاضر دارد،به بازار نفت بازگردد.اگرچه برخي كشورهاي عضو اوپك موافق كاهش توليد هستند، اما تصميم ايران در تمديد توافق نوامبر يا لغو احتمالي آن بسيار موثر خواهد بود.ايران در توافق نوامبر موفق شد تنها كشوري باشد كه توليد خود را كاهش ندهد،با اين حال در پايان مدت زمان توافق نوامبر كه در اواخر ماه مي به پايان ميرسد،مشخص نيست ايران چه موضعي را خواهد گرفت.اگر با كاهش توليد موافق باشد،توليد نفت ايران روي ٤ميليون بشكه خواهد ماند،در غيراينصورت بايد ديد آيا مقامات وزارت نفت برنامه افزايش توليد را اجرا خواهند كرد يا خير. (اینجا)

این کاهش قیمت نفت در ماه جاری از نوامبر سال گذشته بی سابقه بوده است.کارشناسان می گویند، زمانی که قیمت نفت به 30 الی 40 دلار برسد سهام دچار مشکل خواهد شد.  قیمت نفت در تابستان سال امسال ممکن است به 39 دلار و 30 سنت هم برسد. اما در این بخش بیشتر از خود نفت، سهام نفت دربازار آسیب جدی خواهد دید و افت شدیدی را در پیش خواهد داشت. (اینجا)

بنا به گفته تحليلگران بازار نفت اين نااميدي در بازار بايجاد شده که کاهش توليدهاي اوپک و ديگر توليد کنندگان هيچ تأثيري بر کاهش سطح ذخاير نفت جهان نداشته است به نظر مي‌رسد که بازار بيش از ميزاني که برخي پيش‌بيني مي‌کردند، از وضعيت متوازن فاصله خواهد گرفت. 

در حالي که انتشار خبرهايي از کاهش توليد اوپک در اوايل ماه ژانويه موجب شد تا قيمت نفت به بالاترين رقم‌ها از جولاي 2015 به اين طرف برسد، اين افزايش قيمت موجب تشويق شرکت‌هاي نفتي آمريکا به توليد نفت بيشتر شد. (اینجا)

همین اتفاق موجب شد که اوپکی ها دوباره به حرکت دربیایند.، کشورهای صادرکننده نفت اوپک تولید خود را در ماه آوریل بیشتر کاهش داده‌اند تا تعهدات عقب‌مانده آنها تکمیل‌تر شده و عمل به تعهدات اوپک کامل‌تر گردد.

شرکت‌های نفتی و ردیابی کشتی‌ها نشان داد؛ در ماه گذشته میزان حجم تولید اوپک با کاهش 40 هزار بشکه در روز به 31 میلیون و 895 هزار بشکه در روز رسید. کشورهای عضو اوپک دوباره در 25 می در وین اتریش گردهم می‌آیند که تصمیم بگیرند که آیا توافق اوپک را برای نیمه دوم سال تمدید کنند. 

خالد الفالیح وزیر انرژی و صنایع عربستان هفته گذشته گفت: به نظر می‌رسد هماهنگی کاملی بین کشورهای اوپک برای تمدید این توافق وجود دارد. (اینجا)

در حالی است که گمانه زنی ها برای تمدید توافق ماه ژانويه اوپک که منجر به کاهش تولید شد،ادامه دارد. هدف نخست از اتخاذ سياست كاهش توليد اين بود كه بازار بار ديگر متعادل شود و قيمت‌ها بالا برود.

اين راهبرد در ابتدا اثر مثبتي برجا گذاشت اما سنجش اثرگذاري نهايي آن با دشواري روبروست چرا كه مجودي ذخاير تدريجا كاهش يافته است اما محموله‌هاي نفت ارسالي در جاهن روندي افزايشي داشته است. توليد جديد خارج از اوپك به‌ويژه در ايالات‌متحده موجب بالا ماندن ذخاير جهاني شده است.

اين اعتقاد كلي وجود دارد كه اعضاي اوپك لزوم كاهش توليد را قبول دارند و برخي نيز آن را احتمالي صددرصدي مي‌دانند. برخي نيز بر اين باورند كه روسيه، كشوري خارج از اوپك كه همكاري‌اش براي موفقيت راهبرد اوپك از اهميت حياتي برخوردار است، هنگام طرح موضوع كاهش مجدد از آن سرپيچي كند. اما اين باور هفته گذشته كه رييس‌جمهور روسيه به رعايت تقريبا صددرصدي تصميم پيشين اذعان كرد، كمرنگ شد.

اكنون كاملا روشن است كه اعضاي اوپك در اجلاس آتي، تصميم به تمديد سياست كاهش توليد خواهند گرفت. اما سوال اين است كه آيا اين كاهش توليد از طرف اوپك، اثرگذاري اين سازمان بر بازار را اثبات خواهد كرد يا خير. (اینجا)  

از طرفی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آستانه برگزاری نشست اوپک و تصمیم گیری درباره تمدید توافق کاهش تولید، یک خبر ناخوشایندی برای بازار داشت.

موسسه مارکت واچ آمریکا اعلام كرد،  در گزارش ماهیانه وزارت انرژی آمریکا که منتشر شد این نگرانی را ایجاد کرد که تلاش های اوپک برای بازگرداندن تعادل به بازار نفت را ناکام بماند.

طبق  گزارش چشم انداز کوتاه مدت بازار انرژی که توسط وزارت انرژی آمریکا منتشر شده،  پیش‌بینی شده است تولید نفت خام ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ با یک درصد افزایش نسبت به پیش‌بینی قبلی به ۹.۳۱ میلیون بشکه در روز برسد. (اینجا)

این در حالی است که وزرای نفت عراق و الجزایر اعلام کردند که کشورهای تولیدکننده نفت برای تمدید کاهش تولید در نیمه دوم سال جاری میلادی، به اجماع رسیده اند و این موضوع به طور رسمی در نشست آتی اوپک اعلام می شود. 

جبار العيبي وزير نفت عراق و نيز نورالدين بوتارفا وزير نفت الجزاير در کنفرانس خبري مشترک اعلام کردند که کشورهاي عضور اوپک و نيز برخی از کشورهاي غير اوپکي که در پيمان کاهش توليد همکاري داشته اند براي توافق کاهش توليد به مدت شش ماه ديگر در سال ۲۰۱۷ ميلادي به اجماع رسيده اند.(اینجا)

همسو با وزرای عراق و الجزیره،وزرای نفت عربستان و روسیه در بیانیه ای اعلام کردند که کاهش تولیدات به رهبری اوپک از میانه امسال تا مارچ ۲۰۱۸ ادامه خواهد یافت. خلیل الفالح، وزیر نفت عربستان و همتای روسی اش ،الکساندر نواک صبح امروز  در پکن پایتخت چین دیدار کردند و به طور مشترک اعلام کردند که توافق کاهش تولید نفت به منظور تقویت بازار را از میانه امسال تا مارچ ۲۰۱۸ تمدید خواهند کرد. (اینجا)

البته اقتصاددان ها بر این باورند که حتی با افزایش کاهش تولید توسط اوپک باز هم آینده اوپک روشن نخواهد بود.

کنستانتینوم ونتیس، اقتصاددان ارشد معتقد است:« احتمال اینکه در جلسه 25 می توافق ادامه کاهش تولید تصویب شود زیاد است ولی شرایط برای این کارتل به نظر خوب نمی رسد.»

او افزود:« در سال 2018 انتخاب برای اعضای اوپک بین حفظ قیمت نفت یا سهم در بازار سخت تر می شود. البته این در حالی است که تقاضای جهانی ناگهان افزایش پیدا نکند.» (اینجا)

از طرف دیگر برخی تحلیلگران می گویند،اگر اوپک می خواهد شرایط بازار را بهبود ببخشد،باید کاهش تولید خود در بازار را دو برابر کند.

ادامه کاهش در نیمه دوم سخت تر خواهد بود.کاهش مجدد تولید فداکاری های زیادی را با خود همراه دارد. مثلا صادرات را باید کم کنند و در عین حال تولید نفت را باید به شدت کاهش دهند. باید گفته شود با تمام این ریسک ها شاید این توافق برای بار دوم نتیجه ندهد.(اینجا)

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =