ایسنا نوشت: جارد کوشنر، داماد رئیس‌جمهور آمریکا بعدازظهر روز اول مه از یک هیات عالی‌رتبه از مقامات سعودی استقبال کرد و توانست وعده فروش بیش از 100 میلیارد دلار سلاح به عربستان را بگیرد؛ مساله‌ای که امروز در صدر دستورکار سفر ترامپ به ریاض قرار دارد.

 به نوشته روزنامه ایندیپندنت، جارد کوشنر در آن روز یک توافق تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری را پیش کشید که دولت واشنگتن به دنبال امضای آن با طرف سعودی و اعلام‌اش در جریان سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان است.

هر دو طرف درباره لیست خریدی مذاکره کردند که شامل هواپیما،‌ کشتی و بمب‌های هدایت شونده است اما در این نشست یکی از مقامات آمریکایی مساله خرید یک سیستم راداری پیشرفته طراحی شده برای ساقط کردن موشک‌های بالستیک توسط عربستان سعودی را نیز مطرح کرد.

چندین تن از مقامات دولت واشنگتن گفتند: از آنجایی که هزینه بالای این سیستم یک مشکل به حساب می‌آمد، جارد کوشنر در همان نشست با ماریلین هیوسن، مدیر اجرایی کمپانی مارتین لاکهید تماس گرفت و از او خواست بررسی کند که آیا می‌توان قیمت را پایین بیاورد یا خیر.

این مقامات افزودند: در حالی که مهمانان کوشنر منتظر شنیدن پاسخ مثبت بودند، هیوسن به کوشنر گفت  که این مساله را بررسی می‌کند.

مداخله شخصی کوشنر در این قرارداد فروش تسلیحاتی مدرک دیگری از آمادگی کاخ سفید به ریاست ترامپ برای صرف‌نظر کردن از رسم و رسوم معمول به منظور امضای قراردادهای غیررسمی و عملی است.

مداخله شخصی کوشنر همچنین نشان می‌داد که دولت واشنگتن خواستار تغییر موضع آمریکا در خاورمیانه است.

دولت ترامپ انتظار دارد این توافق به ارزش 110 میلیارد دلار برای 10 سال را به عنوان سنبل تجدید "تعهد آمریکا به امنیت خلیج فارس" امضا کند اما مقامات سابق آمریکایی می‌گویند که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که توافقات تسلیحاتی‌اش با عربستان به طور کلی 115 میلیارد دلار بود پیشتر با فروش برخی از تسلیحات مذکور در این بسته موافقت کرده بود.

درک چالت که در زمان ریاست جمهوری اوباما معاون وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌المللی بود گفت: هر دو طرف می‌خواهند این مساله را به عنوان عصر جدیدی در همکاری‌های آمریکا با اعراب خلیج فارس اعلام کنند اما چیزی که تغییر کرده این است که عربستان در حال حاضر به صورت مستقیم با یکی از اعضای خانواده ترامپ سروکار دارد. برای آنها کاملا عادی است که با داماد یک رئیس‌جمهور بنشیند و توافق امضا کند.

این در حالی است که کاخ سفید و کمپانی لاکهید مارتین از اظهارنظر درخصوص تماس تلفنی میان کوشنر و هیوسن یا این توافق تسلیحاتی بزرگ امتناع کرده‌اند.

اگرچه تماس تلفنی کوشنر در وسط یک جلسه با یک مقاطعه کار نظامی غیرمعمول است اما مقامات کنونی و سابق آمریکا تاکید دارند که این مساله غیرقانونی نیست. کمپانی لاکهید مارتین تنها سازنده سیستم ضد موشکی تاد است و این اقدام کوشنر یادآور اقدام ترامپ در فوریه سال جاری میلادی برای تماس با هیوسن درخصوص کاهش قیمت جنگنده اف 35 است.

مقامات کاخ سفید تاکید کردند: کوشنر در جریان دوره گذار قدرت برقراری رابطه با اعضای خاندان سلطنتی آل سعود را آغاز کرد.

هنگامی که ترامپ در مارس سال جاری میلادی با محمد بن سلمان، معاون ولیعهد عربستان در کاخ سفید دیدار کرد کوشنر نیز حضور داشت.

به گفته روزنامه نیویورک تایمز، در جریان نشست ماه مه، کوشنر بررسی استراتژیک روابط آمریکا، عربستان را پیشنهاد داد اما مقامات تاکید دارند که اقدامات کوشنر برای بستن این قرارداد با عربستان بخشی از تلاش‌های گسترده‌ای است که شامل وزارت خارجه، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی می‌شود.

آنها همچنین اذعان کردند که این فروش تسلیحاتی تنها یکی از موضوعات سفر دو روزه ترامپ به عربستان است که شامل دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، نشستی با رهبران شورای همکاری خلیج فارس، نشستی با رهبران کشورهای مسلمان و سفر به یک مرکز جدید برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی است.

ترامپ در جریان سخنرانی‌هایش در عربستان خواستار اتحاد جهان مسلمان علیه "موج افراط گرایی" خواهد شد.

هدف ترامپ اتحاد متحدان آمریکایی درخصوص یکسری اهداف مشترک از جمله موضعی جدی‌تر علیه ایران و تعهد به تشریک فشار امنیتی در این منطقه است.

ترامپ در جریان این سخنرانی به خاطر نقش آمریکا عذرخواهی نخواهد کرد.

دولت اوباما فروش تجهیزات هدایت شونده به سعودی‌ها را متوقف کرده بود چراکه می‌ترسید عربستان از این تسلیحات برای بمباران غیرنظامیان در یمن استفاده کند اما دولت ترامپ فروش این تسلیحات به عربستان را آزاد کرد که بخشی از این بسته 110 میلیارد دلاری خواهند بود.

این بسته شامل تجهیزات دریایی از جمله کشتی نیز می‌باشد که به عربستان کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر خلیج فارس و دریای سرخ داشته باشد. این بسته شامل جنگنده‌های پیشرفته اف 35 نخواهد بود چراکه فروش این تجهیزات به عربستان هشداری برای اسرائیل خواهد بود.

از سوی دیگر بعید است که ترامپ در جریان این سفر نگرانی‌های حقوق بشری را با مقامات سعودی مطرح کند.

تحلیلگران و مقامات سابق پیش‌بینی می‌کنند که به خاطر عدم مطرح شدن مسائل حقوق بشر و مطرح بودن مساله فروش تسلیحاتی سفر ترامپ به عربستان یک موفقیت خواهد بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارشاد A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    0 0
    این حجم از سلاح خیلی خطرناکه کشورمون باید یه راه حلی پیدا کنه واسش