در روزهای ابتدایی پس از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نماینده ادوار مختلف مجلس از شکوه و پیام این انتخابات، آینده سیاسی سیدابراهیم رییسی و لزوم اجرای وعده‌های ریاست جمهوری گفت.

در ادامه مشروح گفت‌وگوي منصور حقیقت‌پور را با خبرآنلاین می‌خوانید:

تحلیل شما از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم چیست؟

این انتخابات اتفاق بسيار بزرگي در عرصه دموکراسي کشوراست. دموکراسی در ایران در تقابل با مدعیان دموکراسی در جهان قرار گرفت. همچنین این انتخابات براي کشورهاي حاشيه خليج فارس که بويي از دموکراسي و مردم سالاري نبردند مي تواند نمونه خوبي باشد. به قول مقام معظم رهبري پيروز اين انتخابات مردم هستند و نشان دادند که مطالبه گر هستند و برنامه هاي کاندیداها را دنبال مي کنند. 

مردم توقع دارند برنامه های نامزدها عملی شود. لازم است کاندیدای منتخب مردم برنامه اجرایی خودش را با توجه به قوانین بالا دستي همچون برنامه ششم توسعه و چشم انداز ایران 1404  تنظیم کند و به نتیجه برساند.

 به نظر شما ویژگی های خاص این انتخابات نسبت به ادوار قبل چیست؟

به لحاظ حجم شرکت کنندگان و هيجان عمومي، اين انتخابت متفاوت از ادوار قبل بود و در دنیا نظیر نداشت. مشاهده کردیم حدود 41 ميليون نفر در این انتخابات تا نیمه شب شرکت کردند و هیچ مورد امنیتی گزارش نشد. مورد دیگر در رابطه با این انتخابات شفافیت ان بود؛ با توجه به سرعت انتشار اطلاعات در کشور، مردم به راحتی در جریان همه امور کاندیداها (اصطلاحا حتي آب خوردن آنها) بودند؛ بنابراین نوعی مراقبت و کنترل اجتماعی وجود داشت. در این مقطع بسیار حساس که ترامپ قرارداد صد و ده میلیارد دلاری نظامی با عربستان سعودی می بندد، حضور گسترده مردم ايران پاي صندوق‎هاي راي تو دهنی بزرگی  به سرکرده‎های رژیم حاکم بر عربستان و ترامپ بود. این میزان از مشارکت همچنین امکان اینکه ريیس جمهور منتخب در دنیا محکم تر صحبت کند را فراهم می‌کند و وزن سیاسی ما در منطقه را سنگین‌تر و وزین‎ تر کرد. 

در تحلیل های انتخاباتی آمده است، اصولگرایان چه اجماع بکنند و  با یک نامزد وارد شوند، چه با چند نامزد وارد شوند؛ چنانچه میزان مشارکت بالا باشد؛ مجموع آرای آنها از حدی بیشتر نمی شود. جز آقاي احمدی‎نژاد که 24 میلیون رای داشت، در بقیه ادوار انتخابات رای اصولگرایان از 17 میلیون تجاوز نکرده است.

همان راي 24 ميليوني آقاي احمدي نژاد را هم هنوز هيچ يک از نامزدهاي جناح مقابل نياورده است. اين نشان مي‎دهد که وزن اصولگراها بيشتر از اصلاح طلبان است.

اما در سال 92 مجموع آراي اصولگرایان باهم به 16 میلیون راي نرسید؛ امسال هم ابراهیم رییسی به تنهایی به عنوان کاندیدای اصولگرایان حدود 16 میلیون راي داشت. اين نشان دهنده کاهش محبوبيت اصولگرايان به نسبت آراي رئيس جمهور قبل نيست؟
نه. اینکه در تبلیغات انتخاباتی نامزدی رقیب خود را جنگ طلب و در مقابل خود را طرفدار صلح و آزادی معرفي کند، آیا باعث تهییج احساسات مردم نمی‎شود؟ معلوم است که چنين اظهاراتي به راي مردم جهت مي‎دهد.

ما میزان مشارکت بالا را قدرت برای نظام می‎دانیم. فرقی نمی کند چه جناحی رای بیاورد. تعداد بالای ارای مردم امروز وزن جمهوری اسلامی را در دنیا بالا برد. نباید از راي مردم برداشت جناحی کرد.

از زمانی که نتیجه انتخابات مشخص شده برخي به آقاي رئيسي توصیه کردند که از  پشتوانه رای شان برای آینده جریان اصولگرا استفاده کنند. ایشان در بیانیه ایی که داده بودند گفتند که از این رای برای پیگیری مطالبات مردم بويژه طبقه مستضعف استفاده خواهند کرد. توصیه شما به ایشان چیست؟

همين مطالبه گری. فردي با 16 میلیون رای در انتخابات باخته، اما نجیب بوده و نیامده در خیابان شیشه بشکند، سطل اشغال و مسجد و قرآن  اتش بزند و اصل نظام را زیر سوال ببرد، بسیجی بکشد و....آقاي رئيسي هيچ يک از این رفتارها را نشان نداده است. این خیلی موقعیت خوبی است. طبيعي است که ايشان همچنان انتقادات قبل از روز راي گيري را دارند. اقای روحانی هم که بارها ذکر کردند من به رقیب و منتقدانم احترام می‎گذارم؛ بايد به اين نقدها توجه کنند.

به نظرتان آقاي رییسی با این پشتوانه رای می تواند از حالا لیدر جریان اصولگرایی باشد؟

نمی دانم، به خود آقاي رییسی بستگی دارد و اینکه جامعه اصولگرایی این ساختار را دارد یا خیر؟ اصولگرایان علیرغم اینکه نتیجه انتخابات را واگذار کردند اما اقدامات مثبتي در اين دوره داشتند. اصولگرايان در دوره های گذشته نتوانستند وحدت ایجاد کنند اما در این دوره موفق شدند. علیرغم اینکه آقاي قالیباف برای خودش مخاطبین ویژه داشت و می توانست مقداری از رایش را که در سبد رقیبش می‎ریزد در سبد خودش بریزد و انتخابات را به دور دوم بکشاند. اما چون مرکزیت جريان اصولگرا به او گفت که بهتر است کناره گیری کند، ادامه نداد و کناره گیری کرد. در حاليکه در دوره قبل آقاي جلیلی این کار را نکرد.

شما معتقديد که ارای قالیباف بین رییسی و روحانی شکسته شد؟

بله.

اما آقايان روحانی و قالیباف پایگاه رای مشترک نداشتند!

بالاخره یک عده که به مدیریت قالیباف جدای از جناح بندی‎ها نمره مثبت می‎دادند، رايشان به سبد رای آقاي روحانی اضافه شد. 

به نظر شما چه انتظاراتی از اين پس از آقاي روحانی و دولت دوازدهم وجود دارد؟

 انتظارات خیلی از آقاي روحانی بالاتر رفته است؛ انتظار این است که او از اين پس رقیب و منتقد خود را بی‌سواد، بی شماسنامه و بی هویت ننامد. همچنين تمام برنامه هایی که وعده داده بودند باید اجرا شود.

امیدواریم که شرایط از اين پس در راستاي کمک به يکديگر باشد تا کارها پيش رود. آقايان قالیباف و رییسی هم باید به روحانی کمک کنند و هم منتقد او باشند تا آقای روحانی بتواند بار این مملکت را بکشد.

 27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
    1 0
    تا تعریفتون از نجابت چی باشه