«خبرجنوب» نوشت: یکی از مشکلاتی که برخی از گردشگران به محض ورود به اماکن تاریخی و گردشگری با آن مواجه اند عدم مناسبسازی این اماکن برای عبور و مرور است به ویژه گردشگرانی که ناتوانی جسمی داشته باشند ویا از ویلچراستفاده می کنند.

با اینکه همواره برخی از کارشناسان حوزه گردشگری بر این باورند که باید اماکن تاریخی، گردشگری و خدماتی مناسب سازی شود تا گردشگران مشکلی دراین اماکن نداشته باشند و به سهولت از دیدن جاذبه ها لذت ببرند اما به گفته معاون میراث فرهنگی فارس تمامي اماكن تاريخي قابليت مناسب سازي ندارند.
شکی نیست گردشگران برای بازدید ازتمامی اماکن تاریخی،طبیعی ،مذهبی و گردشگری باید دارای شرایط خاصی باشند به طورمثال طبیعت گردها برای رفتن به جاذبههای طبیعی از وسایل خاص کوهنوردی بهره می برند و یا اغلب گردشگران فرهنگی که قصد بازدید از اماکن تاریخی و سایت ها و محوطه های باستانی دارند باید لباسها و کفش های راحتی بپوشند تا هنگام پیاده روی با مشکل مواجه نشوند اما در این میان گردشگرانی هم هستند که به دلایلی چون معلولیت نمی توانند از برخی اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری دیدن کنند چرا که مناسب سازی در این اماکن صورت نگرفته است .
در اين رابطه عبدالرضا نصيري معاون ميراث فرهنگي فارس با تاكيد بر اينكه تمامي اماكن تاريخي قابليت مناسبسازي را ندارند، گفت: با اجراي اين چنين طرح هايي، ماهيت آثار تاريخي تغيير خواهد كرد چرا كه با دخل و تصرف فيزيكي در بنا، اصالت آن از بين مي رود.
وي با ذكر مثالي به تكميل سخنانش پرداخت و افزود: به طور مثال مناسب سازي در ارگ كريم خاني شيراز امكانپذير نيست زيرا كه منجر به حذف تزئينات و يا بخشي از معماري بنا خواهد شد.
نصيري ادامه داد: اتاق هاي اين ارگ تاريخي داراي آستانه 30 سانتي متري است كه براي مناسب سازي و عبور ويلچر بايد اين سازه ها از درگاه ها حذف شود و يا مسيرهاي جديدي در قالب بالابر در حياط اين بناي ملي نصب شود كه بي شك ماهيت اثر را مخدوش مي كند، از اين رو امكان چنين تغييراتي در بنا وجود ندارد.
معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در ادامه اضافه كرد: چنانچه اين اتفاق رخ دهد و مناسب سازي ها براي قشر خاصي از گردشگران صورت گيرد، به طور حتم اعتراض شديدي بر آن وارد ميشود و اقدامات انجام شده زير سوال مي رود.
نصيري با بيان اينكه بايد بپذيريم همه اماكن تاريخي و فرهنگي را نمي توان مناسب سازي كرد، افزود: در حال حاضر در مجموعه اي چون تخت جمشيد اين امكان فراهم شده است به طوري كه افراد كم توان و داراي ويلچر ميتوانند از ورودي دوم و حتي با خودرو وارد محوطه شوند و سپس با ويلچر و از طريق مسير چوبي طراحي شده از سايت بازديد كنند.
معاون ميراث فرهنگي فارس در ادامه به مسير چوبي موجود در مجموعه جهاني تخت جمشيد اشاره كرد و گفت: مسير چوبي اين مجموعه از درب ورودي اصلي تا اواسط سايت كشيده شده است و چنانچه اين مسير تكميل گردد، مشكل مناسب سازي مرتفع
خواهد شد.
وي در ادامه افزود: مسير چوبي مجموعه جهاني تخت جمشيد هم اكنون تكميل نيست و اميدواريم هرچه سريع تر وضعيت موجود ساماندهي گردد.
در ادامه اين گفت وگو، محمدرضا امين كارشناس فني موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس نيز به خبرنگار ما گفت: طرح مناسب سازي اماكن تاريخي فارس از دهه 70 و طي ابلاغيه اداره كل موزه هاي كشور آغاز شد به طوري كه دو مكان تاريخي و گردشگري شاخص شيراز تا حدودي ساماندهي و مناسب سازي شد.
وي ادامه داد: طي اين سال ها مجموعه هاي فرهنگي حافظ و سعدي مناسب سازي شد به طوري كه مي توان به ايجاد رمپ براي عبور و مرور ويلچر و سرويس هاي بهداشتي خاص افراد ناتوان اشاره كرد.
امين در ادامه به تشكيل كارگروه مناسب سازي اماكن اشاره كرد و افزود: سال گذشته از سوي اداره كل بهزيستي، كارگروهي تشكيل شد و مقرر گرديد تمامي اماكن تحت پوشش ميراث فرهنگي مناسب سازي شود كه با هماهنگيهاي صورت گرفته بايد سرويس هاي بهداشتي و رمپ هاي عبور و مرور اصلاح و با تغييراتي
همراه شود.
كارشناس فني موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس به اولويتبندي اماكن اشاره كرد و افزود: اصلاحات و مناسب سازي ها در مرحله نخست در مجموعه هاي فرهنگي حافظ و سعدي صورت خواهد گرفت.
وي ادامه داد: وضعيت موجود در آرامگاه سعدي از نظر راه هاي دسترسي به مقبره و عبور و مرور بهتر از مجموعه فرهنگي حافظ است.
امين اضافه كرد: طبق برنامه ريزي ها، مناسب سازي بايد در تمامي اماكن تاريخي و گردشگري فارس اجرا گردد، اما نبايد اين اماكن ماهيت تاريخي خود را از دست بدهند، از اين رو ضروري است تمهيدات لازم در اين خصوص
انديشيده شود.وي با بيان اينكه در همه اماكن تاريخي، امكان تغيير و اصلاحات وجود ندارد، گفت: يكي از طرح هاي ارائه شده براي برخي از مكان هاي تاريخي مانند حمام وكيل و يا ارگ كريم خاني، حضور نيروهاي متخصص براي كمك به افراد ناتوان و داراي ويلچر است.
اين كارشناس ميراث فرهنگي فارس در ادامه از تهيه طرح اجراي مناسب سازي در اماكن تاريخي فارس خبر داد و افزود: درخواست اعتبارات لازم براي اجراي اين طرح در اعتبارات سال 96 صورت گرفته كه اميدواريم محقق گردد.
امين همچنين تاكيد كرد: با توجه به حساسيت هاي موجود و ارزشمندي آثار تاريخي بايد براي هريك از اماكن تاريخي موجود، طرحي تهيه گردد تا خدشه اي بر آثار وارد نشود.
گفتنی است چندی قبل رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: بهزودی از سامانه اماکن مناسبسازیشده برای معلولانی که قصد سفر و استفاده از تأسیسات گردشگری دارند، رونمایی میشود.احمدیپور اضافه کرد: با توجه به شعار سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۷، یعنی "گردشگری برای همه" و تأکید این سازمان برای توجه به گردشگری معلولان، مناسبسازی اماکن فرهنگیتاریخی و گردشگری برای معلولان در دستورکار ما قرار گرفته است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =