۰ نفر
۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۱

در حالی مسئله تشکیل دولت جدید عراق به مراحل حساس خود نزدیک شده است که همگی منتظر پیشنهاد جریانهای کُرد در مسئله تشکیل دولت و گزینه نخست وزیری برای خروج از چالش فعلی هستند.

 به گزارش خبرگزاری مهر، منابع آگاه اعلام کردند در پیشنهاد گروه های کُرد به این مسئله که دولت بر اساس پایه های مشارکت ملی شکل گیرد، تاکید شده است.

روزنامه الصباح در شماره امروز خود با اشاره تحرکات جریان های کُرد از ارسال قریب الوقوع پبیشنهاد این گروه ها به بغداد خبر داده است تا در نهایت در مسئله تشکیل دولت جدید تسریع شود.

بر این اساس هیئت کرد متشکل از جریانهای پیروز اقلیم کردستان در انتخابات پارلمانی اخیر در حال تدوین بسته پیشنهادی خود در مسئله تشکیل دولت جدید هستاند تا آن را در بغداد با دیگر جریان های سیاسی عراق در میان بگذارند.

مسئله پیشنهاد گروه های کرد از دو روز پیش در صحنه سیاسی عراق مطرح شده است و با وجود اینکه تا کنون به جزئیات آن اشاره ای نشده ای است، اما با استقبال اکثر گروه های سیاسی در عراق روبرو شده است.

"قاسم داود" از اعضای ائتلاف ملی عراق (عمار حکیم) در این باره اظهار داشت: ائتلاف ما از هر پیشنهادی به موجبات نزدیکی جریانهای سیاسی به یکدیگر را فراهم آورد استقبال می کند.

وی همچنین بار دیگر بر تلاش ائتلاف ملی عراق در مسئله شکل گیری دولت بر اساس مشارکت ملی و نشستن تمام گروه ها بر سر میز مذاکرات همه جانبه تاکید کرد.

خاطر نشان می شود، "سیروان الزهاوی" عضو اتحادیه میهنی کردستان اخیرا از عزم گروه های کرد برای ارائه راه حل های عملی در انتخاب نخست وزیر جدید خبر داده بود، که در نهایت معضل تشکیل دولت جدید را پایان می دهد.

در همین راستا "عبدالمطلک الجبوری" از اعضای ائتلاف دولت قانون نیز از پشتیبانی این ائتلاف از هر پیشنهادی خبر داد که در نهایت موجبات حل چالش فعلی را فراهم آورد.

همچنین "رحیم الشمری" از مشاوران رسانه ای فهرست العراقیه اعلام کرد: این جریان نیز از هر تلاشی در زمینه خروج صحنه سیاسی از رکود فعلی حمایت می کند و خواستار توافق تمامی گروه ها در مسئله تشکیل دولت است.

تحلیلگران معتقدند بسته پیشنهادی گروه های کُرد حتی اگر از سوی دیگر جریانها مورد قبول واقع نشود، اما به همراه خود موجبات آغاز جریانی از گفتگوهای جدی را میان جریانهای سیاسی عراق در مسئله تشکیل دولت فراهم می آورد، چرا که در این مذاکرات درباره مناصب سیاسی و سهم هر جریان در پستهای وزارتی به صورت موردی گفتگو و مذاکره صورت می پذیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 67138

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =