۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱

اتهاماتی نسبت به گوگل وجود دارد که می‌گوید این شرکت حقوق کمتری به زنان می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، گوگل به مردم کمک می‌کند به هر اطلاعاتی که می‌خواهند دست پیدا کنند؛ این شرکت از همین طریق به ثروتی کلان رسیده‌است. اما وزارت کار امریکا در روز هفتم آوریل این شرکت را با اتهامی متفاوت، دادگاهی کرد. اتهام نیز این بود که شرکت گوگل پشت موتور جست‌وجوگرِ قویِ خود مخفی شده و نشان نمی‌دهد که به زنانِ کارمندِ خود کمتر از مردان حقوق می‌دهد. این اتهام پای گوگل را به دادگاه امریکایی باز کرد. حالا از گوگل درخواست شده که اطلاعاتی را با جزئیات در این زمینه در اختیار وزارت کار قرار بدهد. وزارت‌خانه هیچ داده یا سندی برای اتهامات خود نیاورده‌است، گوگل هم به همین خاطر این اتهامات را تکذیب کرده‌است.  

نتیجه این قصه هرآنچه که باشد، تصویر گوگل را برای همیشه خراب می‌کند. سه روز بعد از این اتهامات، در صفحه توئیترِ گوگل این‌طور نوشته‌شد که این شرکت شکاف‌های جنسیتی را در هیچ نقطه جهان نمی‌پذیرد. این ادعا بیشتر باعث شک‌وتردید شد. شرکتِ مادرِ گوگل که آلفابت نام دارد، چند زن را برای مقامات کلیدیِ خود انتخاب کرده‌است. برای مثال روت پورات افسر ارشد مالی و سوزان وویکیکی ناظرِ بخش یوتیوب و ویدئوهای آنلاین است. اما پرسش اصلی در مورد چند زنی که ارتقا گرفته‌اند، نیست بلکه در مورد زنانی است که در بخش‌های میانی و پایینی مشغول به کارند و حقوق کمتری دریافت می‌کنند.  اعداد و ارقام به صورت کلی تصویر غم‌انگیزی از وضعیت زنان در تکنولوژی به دست می‌دهند. طبق پژوهشی که در سال 2015 با عنوان «فیل در ولی» صورت گرفته، دوسوم از زنانی که در سیلیکون‌ولی کار می‌کنند این احساس را دارند که از بخش‌های کلیدی کنار زده شده‌اند و در حاشیه کار می‌کنند. سه‌پنجم از زنان نیز ادعا کرده‌اند که در کار نگاه جنسیتی به آنها دارند.

بیش از یک‌چهارمِ زنان مهندس که در بخش علم ‌و فناوری در امریکا کار می‌کنند این احساس را دارند که در شغل خود متوقف شده‌اند. طبق آمار یک موسسه دیگر، یک‌سوم از این زنان اظهار کرده‌اند ظرف یک سال آینده شغل خود را رها خواهند کرد. 

به حاشیه راندنِ زنان در دنیای فناوری به بحث داغِ سال 2015 تبدیل شد. الن پائو که در یک موسسه فناوری مشغول به کار بود، پرونده تبعیض جنسیتی در محل کار را رسانه‌ای کرد و از این طریق جنجال زیادی به پا کرد. کمی بعد سوزان فولر مهندس سابق اوبر در وبلاگ خود پستی گذاشت مبنی بر اینکه سرپرست او به زنان ارتقای شغلی نمی‌دهد و با مشکل تبعیض جنسیتی مواجه است. به دنبال آن نیز اوبر شخصی به نام اریک هولدر را برای تحقیق و بازرسی به شرکت فرستاد و نتایج آن نیز در هفته‌های آینده مشخص خواهد شد.  برخی از شرکت‌ها مانند اوبر در حال آماده‌سازی گزارش‌های سالانه هستند تا بتوانند به کمک آن وضعیت نیروهای کار خود را گزارش کنند. 

آنها باید توضیح بدهند که چرا از زنان و اقلیت‌های مذهبی، نیرو استخدام نمی‌کنند. کمتر از نیمی از کارکنان شرکت‌های فناوری، زنان هستند. هرچند تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا تعداد استخدامی‌های زن افزایش پیدا کند اما باز هم تعداد کارکنان زن نسبت به مردان کمتر است.  انتخاب‌های تحصیلی بخشی از مشکلات را تشکیل می‌دهند. در سال 2013 (آخرین سالی که داده‌ها در آن موجود است) تنها حدود 18 درصد از فارغ‌التحصیلان حوزه علوم کامپیوتر، زن بودند. این تعداد، نصفِ آن در سال 1985 است. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند کاهش سهم زنان، ضربه بزرگی به این بخش وارد کرده‌است. برخی دیگر از مطالعات نیز نشان می‌دهد نیمی از زنانی که در شغل‌های مهندسی یا فناوری مشغول به کار شده‌اند در نهایت بعد از حداکثر 12 سال کار حرفه‌ای، با پیشه خود خداحافظی کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ، میلیون‌ها دلار خرج کرده‌اند تا بتوانند این شکاف جنسیتی را پر کنند. اما هنوز هم زنان در این عرصه غایب هستند. وقت آن رسیده که مدیرعامل‌های شرکت‌های فناوری، به زنان هم میدان بدهند. این تصمیم سختی است اما به نفع خودشان هم خواهد بود.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    4 0
    شرکت های داخل رو ول کردید چسبیدید به شرکت های خارجی؟
    • اهل منطق IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      3 0
      مگر نمیدانی داداش فقط مااااا خوبیم