۰ نفر
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۶

سال قبل این یادداشت را منتشر کردم، امشب، به لطف سیستم "یاداوری" فیس بوک، مجدداً انرا یافتم، گفتم شاید بد نباشد، عزیزانم هم نظری به این متن "یکسال قبل" داشته باشند؛

پوزش ميخواهم كه بناچار به اين نكته اشاره ميكنم،
اصلاً مايل نيستم كه وارد نقد و بررسي مواضع دوستانم در وزارت خارجه يا دولت ، راجع به برجام ، بشوم، اما بعض عزيزان، از انسوي ميز، گاهي حرف هايي ميزند كه نه در رديف كارشناسي است، و نه در عِداد "حرفهاي سياسي" است، ( و قاعدتاً اين گونه رويكرد از موقعيت ايشان بعيد است)


احدي از عزيزان، بعنوان نَفَر دوم ميز كارشناسي مذاكرات هسته اي، فرمايشات ذيل را اخيرا بيان داشته اند، ملاحظه بفرماييد لطفا؛
بعیدی‌نژاد: بدنیتی آمریکا برای عدم برقراری ارتباط بانکی وجود دارد

- مسأله ساختاری و بدنیتی آمریکا برای عدم اجرای مفاد برجام در زمینه مسائل بانکی وجود دارد.
- سوئیفت از ابتدای اجرای برجام باز شده اما بانک‌های بزرگ به سبب احتیاط از فشارها و ایجاد مشکل از سوی آمریکا برای پیوستن به مسیر ارتباط با ایران کُند عمل می‌کنند.
- تمامی تحریم‌های بانکی علیه ایران لغو شده است.
هیچ مذاکره‌ای درخصوص بهبود روابط ایران و آمریکا صورت نگرفته است.
روند رو به رشد فروش نفت از دستاوردهای برجام است.
- برخی تصور دارند برجام تفاهم‌نامه اقتصادی و تجاری است که باید تحولی شگرف در اقتصاد کشور ایجاد کند که این تصور اشتباه است.

اين سطح از مقام اجرايي، قاعدتاً نبايستي وارد حوزه موضع گيري سياسي، -حوزه اي كه مربوط به وزير و بالاتر از وزير است- بشوند، و معمولا مديران كل، خود را مقيد به اعلام نظرات رسمي كارشناسي مينمايند، انهم عنداللزوم. اعلام موضع سياسي در سطح دولت، عمدتا بر عهده وزير است يا حداكثر سخنگو،
اما، گاهي دوستان سطح كارشناسي چنان فرمايش سياسي ميفرمايند كه گويي، همانطور كه "خط كارشناسي" را به رده بالا ميدهند، دادن "خط سياسي" را هم از وظائف خود ميدانند؛(كه از قرار مي دانسته اند، )
اما بعد،
در اين موضع گيري سياسي گفته شده است؛،
"برخي تصور دارند برجام تفاهم نامه اقتصادي و تجاري است كه بايد تحولي شگرف در اقتصاد كشور ايجاد كند، كه اين تصور اشتباه است،،"

سَلَّمناٰ،
فقط يك سوْال مطرح است، ؛ چه كسي يا كساني، اين ديدگاه را به رئيس جمهور دادند كه، حتي اب خوردن مردم هم در گرو برجام است؟

ايكاش همين بزرگوار، يك نيم نگاهي به اظهارات خود، و انچه بعنوان كارشناس، به رده هاي بالاتر، در طَي سه سال گذشته، عرضه و بيان داشته، بياندازند، . يكي از موارد كه اين آقٓلّ ، در همان مدت زمان، مؤكدا عرض كردم و به دوستان صاحب اختيار هم تاكيد داشتم، ضرورت كنترل توقعات ايجاد شده براي أفكار عمومي بود. مشخصا به منحني j اشاره داشتم، و اينكه،؛ شما ميدانيد از توافق احتمالي هسته اي، چيزي بيش از خلع توانمندي ما، و پايش فراپررتكلي براي چند دهه، و از سوي ديگر، گريز انگشتان ما از زير فشار امنيتي-سياسي قدرتها، انهم بتدريج، و در طول مدت يك دهه، نصيب ما نخواهد شد، و، باقي، ميماند ما و يك اقتصاد ورشكسته، اما بيرون از قفس امنيتي غرب،..

بياد بياوريم كه برادران دست اندر كار ما، با چه شور و شوقي در إثبات ضرورت پيشبرد مذاكرات، بجاي اينكه به واقعيات بنيادين، و خطر تداوم حصار سياسي امنيتي ، ناشي از تحريمها و انسداد مسير تعامل طبيعي ما با دنيا صحبت كنند، متاسفانه، سعي ميكردند بٌعد عوامانه قضيه را، براي استظهار بيشتر بر أفكار عمومي، پر رنگ كنند، لذا امار و ارقام بسيار عجيب و قريب، و زمانبندي هاي بسيار عجيب تَر را، بعنوان ماحصل توافق هسته اي، ارائه ميدادند.

رهاسازي اقتصاد از بند تحريم هاي بانكي، پولي، مالي، بيمه اي، و تشريك تعامل اقتصادي وسيع با تمام دنيا، و رفع حصر از ده ها ميليارد دلار وجوه ملي در پي توافق، رشد اقتصادي كذا و كذا، و .....ده ها نمونه از وعده وعيدهايي كه خود عزيزان به أفكار عمومي پٌمپاژ كردند، و متاسفانه هر تذكر و يا نقد منصفانه و مشفقانه اي را هم، به سنگ و رنگ دلواپسي، نواختند و .....
نكته منحني j را بخاطر بياوريد،.. همان زمان ها، بعض از عزيزان رده اجرايي، خٌرده ميگرفتند كه، ما هم حرف هاي دلواپسان را ميزنيم، و متاسفانه ، با اينكه قادر بودند، اما، مايل نبودند تفاوت ماهوي اينگونه نظرات مشفقانه را با انگونه مواضع مغرضانه، تفكيك كنند.

اينك اما، با گذشت ايام، همان صاحب كرسي كارشناسي، كه تذكرات پيشين را ضديت با روند مذاكرات تعبير مينمود، خود تسليم واقعيات شده و از خاستگاه وزير و فراتر از وزير، به اتخاذ موضع سياسي ميپردازد،
ايكاش انروز ميپذيرفتند كه، "علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد"... تا اينك انگشت تغابن نگزند.
در پايان خاطر نشان و تاكيد ميكنم، بنده برجام را"ضرورت امنيت ملي ج اا" ميدانم ، و البته در مسير توافق، نوعا ديدگاهها و نظرات مكمل و متفاوت در هدف گيري يا رويكرد معطوف به نتيجه اي مناسبتر از اين، داشته ام، اما، نه دلواپس بوده ام و نه مخالف مذاكره و برجام، بلكه ، بعنوان منتقد مشفق، دستكم راجع به كنترل و كاهش توقعات بدون مونه فزاينده، بسيار خاطر نشان كرده ام.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =