۰ نفر
۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۱

ماه مبارک رمضان مهمترین فرصت رشد و تعالی معنوی است و نخستین هدفی که در تمام ابعاد و غایات و شئون گوناگون این ماه وجود دارد بالارفتن انسان در مدارج عبودیت است.

برپايي مجالس افطار و چيده شدن سفره هاي افطاري و سحري نيز قبل از كاركردهاي متنوع فردي و اجتماعي به اين هدف اساسي نظر دارد.

دورهم نشستن مردم و تجديد ديدارها و ايجاد آشنايي ها و به قول معروف "چشم در چشم شدن" هاي افطاري ماه رمضان يكي از عوامل اساسي همبستگي اجتماعي و ايجاد احساس وحدت و همدلي است كه شايد در پرتو فضاي روحاني اين ماه تاثير و بركت دوچندان مي يابد، اما مهم تر از همه كاركرد معنوي افطار دادن به روزه داران است.

پيامبر اكرم در خطبه شعبانيه معروف خود به مسلمانان توصيه كردند كه از اين فرصت استثنايي براي نجات خويش از آتش جهنم استفاده كنند؛ "هر كس روزه داري مؤمن را افطار دهد گويي بنده اي آزاد كرده و همين باعث نجات او از آتش جهنم خواهد بود".

اين هدف اساسي نيازي به امكانات فراوان و سفره هاي رنگارنگ و توانايي گسترده مالي ندارد و حتى با پذيرايي ساده يك خرما و يك ليوان آب محقق مي شود.

بالابردن توقع و انتظار عمومي در شكل و حجم پذيرايي و نوع افطارهاي ماه رمضان تنها باعث محدود شدن اين گردهمايي هاي مبارك و محروم گشتن مردم از اين فرصت طلايي است. تصويري كه رسانه هاي گوناگون مخصوصا تلويزيون از سفره هاي افطاري - چه در اخبار و گزارش ها و چه در مجموعه هاي تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي - ارائه مي دهند يا توقعي كه آگهي هاي تصويري بازرگاني، بيلبوردها، پوسترها و ... در ذهن مخاطب ايجاد مي كنند به مرور هم باعث محدود شدن پذيرايي افطار مي شود و هم كار را بر قشرهاي مستضعف و حتى عادي جامعه سخت مي سازد.

وقتي اين توقع به وجود آيد كه در كنار نان تازه و پنير و سبزي بايد حتما مغز گردو يا آش و هليم هم باشد ودر كنار شربت و چاي و خرما حتما بايد چند رقم دسر و ميوه هم قرار گيرد به طور طبيعي تكليف وعده شام معلوم است!

حال خانواده اي كه مثلا پدرش يك شخص عادي با حقوق بازنشستگي است و چندين نوه و نتيجه هم دارد، او براي يك پذيرايي ساده بستگان و نزديكان خود بايد چه كند؟

چشم و هم چشمي آخر ندارد و توقع و انتظار مادي هم هرگز پايان نخواهد داشت و البته طبيعي است كه اين روند به مرور نتيجه اي جز حذف و نابودي فرصت هاي معنوي نداشته باشد.

اين كه صاحبان كالاها اصرار داشته باشند كه روز به روز سفره ها رنگين تر و مفصل تر بشوند عجيب نيست زيرا آنها هدفي جز توسعه بازار و فروش بيشتر ندارند و اگر بتوانند حتى كاري مي كنند كه باور كنيم در سفره افطار بايد مثل سفره هفت سين حتما هفت رقم شام و هفت نوع دسر چيده شود!

ليكن از كساني كه ماه رمضان را ماه معنويت و ايمان مي دانند عجيب است كه هدف اصلي اين سفره ها را فراموش كنند و به جاي حفظ اصالت و پايين آوردن سطح توقع عمومي خودشان هم وارد اين بازي شوند.

بايد كاري كرد تا سادگي و عادي بودن سفره هاي افطار حفظ شود و همه به ياد داشته باشند كه مي توان با يك نان و پنير يا تخم مرغ نيمروي ساده هم سفره انداخت و حتما نيازي به سفره هاي رنگارنگ نيست كه چند رقم مقدمات و مخلفات داشته باشد و گمان كنيم كه مثلا زولبيا و باميه نيز از واجبات ماه مبارك رمضان است!

دکتر محمدرضا زائری، نشانی کانال تلگرام: https://t.me/morzaeri

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =