۰ نفر
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که تمایل دارد تا روابط ترکیه را با قطر که هدف تحریم‌های عربستان و متحدانش قرار گرفته، تقویت کند.

قدسیه فرجی:  اردوغان گفته است نشان دادن قطر به عنوان حامی تروریسم یک اتهام جدی است؛ اگر چنین موردی صحت داشته باشد، من نخستین رهبری خواهم بود که با این مساله مقابله می‌کنم.

شاید بتوان مهمترین حلقه اتحاد ترکیه با قطر را عامل معنوی یوسف القرضاوی به عنوان نماد و رهبر اخوان المسلمین دانست. یقینا ترکیه در انتخاب میان عربستان و قطر ترجیح خواهد داد که به جای رقیب منطقه‌ای خود از همپیمان اخوانی حمایت کرده و آن را در این معرکه تنها نگذارد.

در پی ضرر اقتصادی که در قرارداد کشتی‌های جنگی از طرف عربستان به ترکیه تحمیل شده است ترکیه این تنش به وجود آمده میان عربستان و قطر را یک فرصت طلایی برای خود می‌داند.

دلایل حمایت ترکیه از قطر

۱-ترکیه ابتدا می خواهدانتقام ضرر مالی خود را از کشور عربستان در این ماجرا بگیرد و تنها گذاشتن عربستان در این موقعیت بهترین مسیر برای این مهم می باشد.

۲-از طرفی ترکیه در پی آن است که در زمان بعد از تنش بتوانند از طریق قطر به بازارهای کشورهای عربی منطقه نفوذ پیدا کنند که این می‌تواند علاوه بر جبران خسارت مالی، به اقتصاد کشور ترکیه کمک بسیار زیادی بکند.

۳-با توجه به این‌که قطر سومین کشور دارای ذخایر گاز جهان است. می‌تواند برای ترکیه بسیار حائز اهمیت باشد ترکیه می‌توانند از این طریق هم انرژی گاز خود را تامین کنند و هم می‌تواند به عنوان واسطه و حق ترانزیت در ارسال گاز قطر به اروپا از نظر اقتصادی منافع بسیاری را به دست آورد

نتیجه:

ترکیه علیرغم اینکه هم پیمان عربستان در منطقه محسوب می‌شود اما عدم حمایت از طرف عربستان در مواردی، باعث شده است که ترکیه تلاش کند که تمامی منافعی را که قرار بوده از طریق عربستان عاید این کشور شود را در قطر جستجو کنند و تنها راه رسیدن به این مهم حضور ترکیه و حمایت همه جانبه از قطر و جلب رضایت دوحه به سمت ترکیه خواهد بود.

باید دید که آیا قطر می توانند با حمایت های انجام شده از سوی بعضی از کشورها از جمله ترکیه پیروز این تنش باشد یا خیر؟ که اگر این پیروزی نصیب قطر شود می‌توان ترکیه را به عنوان یکی از قدرت‌های جدید به منطقه معرفی کرد و در به بیرون آمدن ترکیه  از انزوای کنونی کمک خواهد کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 675329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
    17 2
    تركيه تازه بشه قدرت منطقه و از انزوا در بيادواقعا تا اين خد متوهم هستيد؟واقعا به خاطر مشكل اردوغان با اسد اينهمه ميخواييد تركيه رو بياريد پايين؟؟؟عزيز دلم تركيه از لحاظ اقتصادي جز بيست كشوره موسوم به جي بيستهاز لخاظ نظامي هم دومين ارتش ناتو و در تازه ترين ليست قدرتمندترين ارتشهاي جهان رتبه هفتهاز نظر انزوا هم به نظرم جاي ايرانو و تركيه رو اشتباه گرفتيد
  • امیر A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 0
    جمله اخر نویسنده خیلی خنده داره نوشته در بحران قطر اگه ترکیه موفق بشه به عنوان قدرت نو ظهور منطقه ای معرفی میشهایشون انگارنمیدونن ترکیه مجای دنیا قرار داره که این حرفو میزنه.ترکیه خیلی وقته قدرت منطقه ایشو نشون داده و الان در حال تبدیل شدن به قدرت جهانیه