کمیته تحقیق و توسعه بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستای توسعه‌ روش‌‌های فقرزدایی متناسب با ویژگی‌‌ها و قابلیت‌‌های محیطی، از طرح آفتاب (آیین‌نامه فقرزدایی و توان‌افزایی برکت) رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط‌عمومی بنیاد برکت، این کمیته در چارچوب مأموریت شناسایی، انتخاب و معرفی روش‌‌های اثربخش و روزآمد برای محرومیت‌‌زدایی، راهبرد توانمندسازی اقتصادی- اجتماعی و ایجاد کسب و کار پایدار مبتنی بر مزیت-های منطقه‌‌ای را مورد تأکید قرار داده است. بر مبنای این راهبرد، تدوین راه‌‌کارهای نوآورانه برای جلب مشارکت فراگیر مردم و جوامع محلی و توان‌‌افزایی آن‌ها به منظور ایجاد زمینه‌ی توسعه‌ی پایدار و ارتقای سطح رفاه مردم در مناطق هدف، در اولویت کار کمیته‌ی تحقیق و توسعه‌ی بنیاد برکت قرار گرفته است.

در طرح «آفتاب» پیش از تعیین ظرفیت‌‌های محلی برای انجام و توسعه‌ی کسب‌وکار، فرآیند توانمندسازی آغاز می-شود تا مردم جوامع محلی بتوانند به‌طور فعال در تصمیم‌‌گیری‌‌ها و پذیرش مسئولیت، ایفای نقش کنند. بنیاد برکت بر این باور است که غلبه بر فقر و محرومیت، نیازمند آن است که مردم، خود از توانمندی لازم برای شناخت فرصت‌‌ها و محدودیت‌‌های محیطی برخوردار شده و مهارت و دانش زندگی در شرایط محیطی را کسب نمایند. «آفتاب» مجموعه‌‌ای متشکل از مبانی فکری، دستورالعمل‌‌های اجرایی، رویه‌‌های زیرساختی و نظام مدیریتی با رویکردی مبتنی بر مشارکت جوامع محلی است.

براساس طرح «آفتاب» بنیاد برکت از طریق ایفای نقش تسهیل‌‌گری خود و با مشارکت جوامع محلی به شناسایی ظرفیت‌‌های توسعه‌‌ای و بسیج منابع می‌‌پردازد و مردم را در فرآیندهای آموزشی، تصمیم‌‌گیری مشارکتی، خوداتکایی، ایجاد و توسعه‌ی کسب‌وکار، ارتقای سطح هم‌بستگی اجتماعی و رشد جمعی همراهی می‌‌کند.

در این راستا و برای اجرای طرح «آفتاب» در مرحله‌ی اول، 4 استان مرزی سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و هرمزگان انتخاب شده‌اند.

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 675698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =