بیمه شخص ثالث خودرو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و تابعیت آن از نرخ دیه، قیمت بالایی پیدا می‌کند که باعث گلایه مردم شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تغییراتی که دولت و مجلس در نظر دارند در اجرای نهایی قانون مالیات بر ارزش افزوده که فعلا به صورت آزمایشی در دست اجراست بدهند، باعث شده تا فعالان حوزه اقتصادی روی این بحث حساسیت زیادی داشته باشند.
برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم هم به مالیات بر ارزش افزوده برخی از خدمات عمومی انتقاد دارند و اظهار امیدواری می کنند مالیات روی این خدمات، معاف شود. بیمه شخص ثالث خودرو یکی از این خدمات است که مالیات بر ارزش افزوده آن، باعث افزایش نرخ بیمه شده و این افزایش، تبعات خاص خود را در پی دارد.
مخاطبی به نام "امین" در این باره نوشته: سلام قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه شخص ثالث خودرو و همچنین از خودروهای بنزینی تولید داخل به کجا رسید؟ لطفاً پیگیری فرمائید. با تشکر.
در آذرماه سال گذشته، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به گلایه های فعالان صنعت بیمه در خصوص پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با توجه به پایین بودن نرخ سود بیمه نامه ها، ابراز امیدواری کرد، با تقدیم لایحه دولت به مجلس ظرف یک ماه آینده به مجلس شورای اسلامی، صنعت بیمه نیز از پرداخت مالیات مذکور معاف شود.
با وجود سخنان وزیر، تاکنون اقدام عملی در ای باره انجام نشده است، حتی بررسی متنی که به عنوان پیش نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده منتشر شده هم نشان می دهد درباره حذف مالیات بر ارزش افزوده از خدمات بیمه ای و به خصوص بیمه شخص ثالث بحثی نشده.
در پیش نویس منتشر شده از تغییرات قانون مالیات بر ارزش افزوده و در حوزه خدماتی بانکی و مالی معاف از مالیات بر ارزش افزوده چیزی درباره خدمات بیمه ای دیده نمی شود.
تنها در ماده 14 پیش نویس قانون مزبور که به شرح خدمات و کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده می پردازد، در بخش خدمات مالی و اعتباری عنوان شده "خدمات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی" معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است. با وجودی که تعریف دقیق حقوقی از این خدمات نشده، ولی به نظر می رسد خدمات بیمه ای، شامل این تعریف نشده و حتی با وجود تصویب این پیش نویس به عنوان قانون مالیات بر ارزش افزوده، خدمات بیمه شخص ثالث خودرو همچنان مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده باشد، مگر اینکه نغییراتی در پیش نویس قانون داده شود.
46231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 675849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =