ایرنا نوشت: «براد شرمن» نماینده دمکرات از ایالت کالیفرنیا آمریکا پیشنهاد استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را ارائه داد.

هفته نامه آمریکایی نیوزویک گزارش داد: این نماینده دمکرات پیشنهاد خود را دوشنبه (دیروز)، کمتر از یک هفته از اعلام یکی از همقطاران دمکراتش درباره تهیه پیش نویس سند مشابهی برای استیضاح ترامپ ارائه داد.
شرمن طرح پیشنهادی خود را در میان همه اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از جمله دمکرات ها و جمهوریخواهان توزیع کرده تا حمایت و کمک آنها را جلب کند.


شرمن در این متن، ادله خود را درباره استیضاح و کنار گذاشتن رئیس جمهوری آمریکا به دلیل مانع تراشی در روند قضایی از طریق اخراج «جیمز کومی» رئیس پلیس فدرال آمریکا (FBI) در جریان تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا تشریح کرده است.


این نماینده کارکشته دمکرات در پیش نویس پیشنهادی خود عللی چون مغایرت رفتارهای رئیس جمهوری آمریکا با اعتماد به وی به عنوان رئیس جمهوری، اقدامات مخرب علیه دولت قانون اساسی و تعصب ورزی در اجرای عدالت و قانون و آسیب زدن آشکار به منافع مردم را سبب حمایت از استیضاح ترامپ ذکر کرده است.


شرمن در نامه ای به همقطارانش در مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: در صورتی که کمیته قضایی مجلس نمایندگان از رای گیری در این زمینه خودداری کند، وی ممکن است مجبور شود آن را در مجلس نمایندگان به رای بگذارد؛ هر چند که این رای گیری با توجه به کنترل جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا، احتمالا به شکست خواهد انجامید.


پیشتر «الن گرین» یکی دیگر از نمایندگان دمکرات آمریکایی از ایالات تگزاس نیز در سخنانی در صحن مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه ترامپ در جریان اخراج کومی در روند قضایی مانع تراشی کرده است، خواستار استیضاح ترامپ شد.
شرمن چهارشنبه گذشته در کنفرانس مطبوعاتی گرین از وی حمایت کرد، هر چند که گرین در حال تدوین پیش نویس قطعنامه مشابه دیگری است.


گرین گفته است مساله مانع تراشی رئیس جمهوری در روند قضایی نیست، مساله این است که آیا مجلس نمایندگان آمریکا اجازه می دهد این اقدام با مصونیت انجام شود یا نه. وی گفته است که طرح پیشنهادی اش در حال بررسی است.
با این حال رهبران حزب دمکرات ظاهرا ترجیج می دهند که از درخواست استیضاح ترامپ، دست کم تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیقات کنونی و ارائه جزییات بیشتری درباره اقدامات تیم ترامپ خودداری کنند.


این در حالیست که با وجود اتهاماتی علیه ترامپ مبنی بر به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس امنیت ملی با مقام های روس، بیشتر جمهوریخواهان از ترامپ حمایت کرده اند.
قوانین آمریکا درباره موضوع جانشینی رئیس جمهوری نخست در سال 1792 مطرح شد و از آن زمان تاکنون بارها اصلاح شده است. 9 معاون رئیس جمهوری به دنبال مرگ یا استعفای رئیس جمهوری در حال خدمت، وظیفه وی را تا پایان دوره ریاست جمهوری انجام داده اند.


به گزارش ایرنا، تارنمای خبری پولیتیکو پیشتر گزارش داد: شمار درخواستهای فرمانداریها و شوراهای محلی در آمریکا برای آغاز روند استیضاح ترامپ توسط کنگره رو به فزونی نهاده است.
پولیتکو افزود: هدفی که در پس تحرکات ایالت های محلی آمریکا قرار گرفته، این است که کنگره آمریکا را برای برداشتن گام های اولیه به سوی استیضاح از شخص رئیس جمهوری آمریکا با انجام تحقیقات لازم که این امر را موجه می کند، ترغیب کند.


این تارنمای آمریکایی اضافه کرد: چنانچه کنگره آمریکا به این نتیجه برسد، آنگاه ماده قانونی استیضاح از سوی کنگره به رای گذاشته خواهد شد. تصویب طرح پیش نویس استیضاح رئیس جمهوری پس از رای اکثریت مجلس نمایندگان به سنا ارسال می شود که نیازمند تصویب دو سوم اعضا آن است.


با این حال با توجه به این که جمهوری خواهان کنترل کنگره را برعهده دارند و رئیس جمهوری آمریکا مورد حمایت جمهوری خواهان است بعید است طرح استیضاح ترامپ راه به جایی ببرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =