ایرنا نوشت: 'واشنگتن اگزماینر' گزارش داد: وزیر دفاع آمریکا استراتژی جدیدی در قبال افغانستان در پیش گرفته که شامل افزایش مستشاران نظامی آمریکایی در این کشور و تحت فشار قرار دادن همسایه جنوبی آن پاکستان است.

واشنگتن اگزماینر با اعلام این خبر افزود: به گفته منابع مطلع، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا قرار است راهبرد جدیدی در قبال افغانستان ارائه دهد و به کنگره این کشور گفته است که آمریکا پس از 16 سال برنده جنگ افغانستان نبوده است.
بنابراین گزارش، این منبع مطلع گفت که قرار است در این راهبرد جدید بر تروریست ها در جنوب افغانستان و در نزدیکی با مرز پاکستان متمرکز شد.


واشنگتن اگزماینر افزود: وزیر دفاع آمریکا درجریان حضور در کمیته های مختلف کنگره آمریکا درهفته گذشته، وعده تصحیح اشتباهات دولت گذشته آمریکا در افغانستان را داده است.
متیس دراین باره اعلام کرد که استراتژی تغییر داده شده افغانستان با راهبردی جدید در هفته های پیش رو برای تصویب به رئیس جمهوری آمریکا ارائه خواهد شد.


این تارنمای خبری آمریکایی نوشت: در رویکرد جدید، وزیر دفاع آمریکا در نظر دارد سه تا پنج هزار مستشار نظامی بیشتر برای آموزش و تقویت 'ماموریت آموزشی ناتو' در افغانستان به منظور آموزش نیروهای امنیتی افغان اعزام کند تا آنها قادر باشند به تنهایی بدون نیاز به کمک نیروهای خارجی بجنگند.


متیس دراین باره گفت: ماموریت کلی ما در افغانستان به همان صورت باقی خواهد ماند؛ آموزش و مشاوره های مستشاری به نیروهای افغان که قادر به تامین امنیت مردم افغانستان و اینکه تروریست ها شاهد منطقه ای امن در این کشور برای حمله به ما و دیگران نداشته باشند.


واشنگتن اگزماینر اضافه کرد: اما وزیردفاع آمریکا متذکر شد که برای موفقیت مستلزم راهبردی جدید و فرای مرزهای افغانستان است.
متیس دراین زمینه به کنگره آمریکا گفته بود: ما باید نگاهی بیشتر به راهبرد منطقه ای خود داشته باشیم، به اینکه افغانستان بخشی از منطقه آسیای جنوبی است و نه آنکه فقط به خود این کشور توجه داشته باشیم.


این نشریه آمریکایی در تفسیر این گفته وزیر دفاع آمریکا نوشت: بنابر اظهارنظر یک مقام ارشد پنتاگون که خواست نامش فاش نشود و اینکه این راهبرد هنوز نهایی نشده است، گفته های میتس بدین معنی است که قرار است پاکستان برای برخورد با شبکه (تروریستی) 'حقانی' تحت فشار قرار گیرد.


این تارنمای خبری در ادامه این تفسیر نوشت: شبکه حقانی شبکه ی 'شبح' مانندی از گروه طالبان است که در طول مرزهای پاکستان دست به عملیات (تروریستی) می زند و آمریکا و افغانستان هردو گمان دارند که سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان مخفیانه از این گروه حمایت می کند.


بنابراین گزارش، یک مقام آگاه از راهبرد جدید وزیر دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت: باید به پاکستان این مشوق را داد که علیه شبکه حقانی اقدام کند، این استراتژی (جدید آمریکا) است.
واشنگتن اگزماینر افزود: متیس در جلسه شهادت هفته گذشته خود به کنگره گفته بود که ما تنها به دنبال یک راهبرد نظامی نیستیم، باید منجر به یک اصلاح شده و تمامی جنگ ها به پایان رسد.


 آمریکا و سایر متحدان غربی آن در پی حملات یازده سپتامبر 2001 (1389) و به بهانه جنگ علیه تروریسم، در تاریخ هفتم اکتبر 2001 به افغانستان حمله کرد و دست به اشغال نظامی این کشور زد.
این حمله و اشغال نظامی که به بهانه سرنگونی گروه تروریستی طالبان صورت گرفت، منجر به بی ثباتی هرچه بیشتر این کشور و منطقه و برجای گذاشتن دهها هزار کشته غیر نظامی افغان شد. اکنون نیز این کشور شاهد برگشت دوباره این گروه تروریستی در بیشتر خاک افغانستان است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =