ایرنا نوشت: عربستان، امارات و مصر در راستای قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر از خارطوم خواستند که موضع خود را نسبت به این بحران اعلام کند، اما سودان روند بی طرفی در پیش گرفته است.

به گزارش امروز (یکشنبه) خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، سفرای عربستان سعودی، امارات و مصر دیروز (شنبه) از وزارت خارجه سودان خواستند که موضع خارطوم را نسبت به بحران برخی کشورهای عربی با قطر اعلام کند.

در همین راستا 'ابراهیم غندور' وزیر خارجه سودان در دیداری که با سفرای ریاض، ابوظبی و قاهره داشت اعلام کرد که خارطوم مایل به حل بحران میان کشورهای دوست و برادر از طریق حمایت و همراهی با ابتکار عمل امیر کویت است.
پایگاه خبری 'سودان تریبون' در این باره نوشت: سودان موضع بی طرفی درباره بحران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) اتخاذ کرده است.

وزارت خارجه سودان پیشتر نیز با صدور بیانیه ای از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواست تا با خویشتنداری و همکاری بیشتر مناقشات پدید آمده میان خود را رفع کنند.
روزنامه لوموند فرانسه هفته گذشته در مطلبی نوشت که عربستان کشورهای آفریقایی را با قطع کمک های مالی و عدم صدور ویزا برای حج و عمره تحت فشار قرار می دهد.

عربستان به عنوان متحد آمریکا می تواند میانجی خوبی برای رفع تحریم های 20 ساله این کشور آفریقایی باشد. در زمان باراک اوباما با میانجیگری عربستان و امارات پاره ای از این تحریم ها برداشته شد.
تنش بین عربستان و قطر از زمانی شروع شد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از ایران تمجید کرد و جمهوری اسلامی را قدرتی بزرگ و ضامن ثبات در منطقه خواند.

با آن که قطر اظهارات شیخ تمیم را تکذیب و اعلام کرد که گروهی با هک کردن سایت خبرگزاری رسمی این کشور اقدام به انتشار چنین اظهاراتی کرده اند، اما رسانه های عربی اظهارات امیر قطر را تقابل او با سایر کشورهای عرب خلیج فارس تعبیر کردند و به ظاهر تکذیب دولت قطر از سوی دیگر کشورها پذیرفته نشده است.

این اظهارات برای کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان گران آمد و ریاض به همراه متحدانش قطر را به حمایت از تروریست ها متهم کرد و اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع می کند.

عربستان روز دوشنبه (15 خرداد) به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، موریتانی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =