ایرنا نوشت: روزنامه «الاخبار» لبنان روز دوشنبه با اختصاص تیتر نخست خود به شلیک موشک ایران به مقر داعش در دیرالزور، این اقدام را مرتبط با دیگر تحولات در سوریه از جمله پیشروی های اخیر ارتش از یک سو و تلاش آمریکا برای تغییر موازنه از سوی دیگر دانست.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: در شرایطی که ارتش سوریه و متحدان آن به عملیات خود در محورهای مختلف تا رسیدن به دیرالزور ادامه می دهند، اقدام روز گذشته نیروهای ائتلاف بین المللی در سرنگون ساختن یک جنگنده سوری در منطقه الرصافه و نیز ورود موشک های ایران به میدان مبارزه با داعش صحنه را تکمیل کرد.

الاخبار افزود: ارتش سوریه و متحدان در محورهای مختلف مسیر خود را به سمت دیرالزور ادامه می دهند. پیکان عملیات نظامی در حومه جنوبی الرقه همچنان به سمت الرصافه نشانه رفته است و هر لحظه احتمال ورود به این شهر مطرح است. عملیات مقدماتی به سمت السخنه (حومه شرقی حمص و دروازه مرزهای اداری بین حمص و دیرالزور) همچنان در حال انجام است. همزمان، ارتش و متحدان تلاش دارند محدوده سیطره خود بر حومه جنوب شرقی حمص را که به نوبه خود دروازه ورود به حومه جنوبی دیرالزور به شمار می آید گسترش دهند. عملیات نظامی نیروهای عراقی را نیز نباید از عملیات ارتش سوریه جدا دانست.

تلاش آمریکا برای تنش آفرینی

به نوشته الاخبار، با وجود اینکه ارتش سوریه به طور کلی تا این لحظه در میدان های صحرای شرق کشور دست بالا داشته اما با هر پیشروی جدید ارتش چشم ها به واکنش احتمالی آمریکا دوخته می شود. واشنگتن تا همین اواخر همواره تاکید می کرد که جز در موقعیت دفاعی قصد حمله به نیروهای سوریه را ندارد، حتی در حمله به نیروهای سوریه در اطراف التنف نیز همین چارچوب را بهانه قرار داد. اما اقدام روز گذشته نیروهای ائتلاف بین المللی در سرنگون ساختن جنگنده سوری در منطقه الرصافه این احتمال را مطرح می کند که آمریکا به تغییر قواعد درگیری در سوریه متوسل شود.

الاخبار ادامه داد: این اتفاق در راستای سلسله اقدامات تنش آفرینی بود که آمریکا پس از تلاش نیروهای سوریه برای پیشروی به سمت ام الصلابه در پیش گرفت که در راس این اقدامات، مستقر کردن سامانه موشکی «هیمارس» در التنف بود. علاوه بر اینکه سخنانی درباره احتمال انتقال گروه ها مسلح سوری جدید به سمت التنف مطرح می شود که در صورت عملی شدن، می تواند مقدمه ای برای عملکرد میدانی جدید آمریکا باشد. البته گزینه ورود زمینی مستقیم آمریکا برای مقابله با ارتش سوریه و متحدان آن تا کنون بعید به نظر می رسد اما با افزایش صحبت از این گزینه در رسانه های غربی، باید به چشم یک گزینه احتمالی به آن نگاه کرد.

حمله موشکی سپاه

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: در چنین فضای تنش آلود و پیام های موشکی، خبر شلیک دو موشک از سوی ایران به مقر داعش در دیرالزور منتشر شد. این اقدام بی سابقه، حاوی پیام هایی بود که از افزایش تنش بین آمریکا و ایران در میدان های سوریه حکایت می کند.
در بیانیه سپاه پاسداران در این خصوص آمده است: «در واکنش به جنایت داعش در تهران در تاریخ هفتم ژوئن، یک مرکز فرماندهی و مرکز پشتیبانی تروریست های تکیری در منطقه دیرالزور هدف قرار گرفت.»
این بیانیه افزود: موشک های زمین به زمین از پایگاه موشکی سپاه پاسداران در استان های کرمانشاه و کردستان (واقع در غرب ایران) شلیک شد.

الاخبار افزود: سید علی خامنه ای رهبر انقلاب روز گذشته دروغ های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران را «تهدیدهای پوچ» خواند و تاکید که کشورش برای این افتراها ارزشی قائل نیست. وی در دیدار با جمعی از خانواده های شهدای مدافع مرزها اظهار داشت: آمریکایی ها بارها برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده اند اما چیزی جز شکست عایدشان نشده است.
آیت الله خامنه ای با بیان اینکه «آمریکایی ها ملت ایران را نشناخته اند» مسئولان آمریکایی را تازه کار و بی تجربه خواند.

روزنامه الاخبار در پایان نوشت: ژنرال مسعود جزائری سخنگوی نیروهای مسلح ایران در همین رابطه اعلام کرد «اگر آمریکا شیوه خود را تغییر ندهد ما او را مجبور به این کار خواهیم کرد.» همچنین حسین امیرعبداللهیان معاون سابق وزیر خارجه ایران نیز پس از حمله موشکی ایران به داعش در صفحه خود نوشت: «این کار صرفا یک هشدار نرم بود.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    0 0
    زنده باد