۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

ایرنا نوشت: سفر منطقه ای حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از امروز (دوشنبه) با سفر به عربستان سعودی آغاز شد و براساس اعلام رسانه های دولتی عراق، وی قرار است ابتدا در مکه مکرمه با ملک سلمان پادشاه سعودی دیدار و گفت وگو کند و سپس راهی تهران شود.

 العبادی بعد از عربستان سعودی، سپس راهی تهران خواهد شد و بعد از یک اقامت یک روزه که احتمالا روز سه شنبه این هفته خواهد بود، به کویت خواهد رفت.
نخست وزیر عراق دیروز (یکشنبه)، پیش از شروع سفر منطقه ای اش با رئیس پارلمان عراق سلیم الجبوری دیدار و گفت وگو کرد.


طرفین در این دیدار اعلام کردند که بغداد از هرگونه گفت وگو که به حل مشکلات منطقه و یا نزدیک شدن دیدگاه ها و نظرات طرف های مختلف کمک کند، حمایت می کند.
در این جلسه طرفین همچنین درباره پرونده هایی که العبادی قصد دارد در سفر به سه کشور منطقه مورد بحث و بررسی قرار دهد، تبادل نظر کردند.


العبادی که براساس اعلام طرف عربستانی قرار بود، چهارشنبه گذشته از ریاض دیدن کند، به دلایل اعلام نشده ای، این سفر را به تعویق انداخت.
وی در عین حال پیشتر در توضیح سفر منطقه ای خود گفته بود که این سفر ارتباطی به بحران کشورهای عرب جنوب خلیج فارس ندارد و بغداد در آن دخالت نخواهد کرد.
العبادی روز یکشنبه در چارچوب همین سیاست کلی دولت عراق، از معاون رئیس جمهور این کشور یعنی ایاد علاوی که در مصر علیه قطر سخن گفته بود، انتقاد کرد و اظهارات وی را موضع دولت عراق ندانست.


در همین حال رسانه های رسمی عراق از جمله شبکه العراقیه نیز دو هدف اصلی سفر العبادی به کشورهای منطقه را بحث درباره تروریسم و بازسازی مناطق آزاد شده این کشور اعلام کردند.
برخی ها در عراق اعتقاد دارند که اصرار سعودی ها مبنی بر انجام هرچه سریع این سفر، تلاشی است برای یارگیری در مقابل قطر که این روزها کفه به نفع این کشور سنگین شده است.


زمان انجام سفر حیدر العبادی به ریاض که اولین سفر یک مقام عالی اجرایی عراق از 1990 میلادی قرن گذشته به سعودی است، در روزهایی تعیین شده که عربستان و متحدانش غرق در بحران اختلافات سیاسی فزاینده ای هستند و تاخیرهای به عمل آمده در این سفر طی روزهای گذشته به محل بحث و جدل های رسانه ای تبدیل شده بود.
با این حال وی شنبه شب گذشته بطور واضح اعلام کرد که سفرش به ریاض ربطی به بحران اخیر ندارد.
العبادی، برای اینکه نشان دهد این سفر ارتباطی با بحران اخیر میان عربستان و قطر ندارد، چنین گفت که دعوت سعودی ها برای انجام این سفر به یک سال و نیم پیش بر می گردد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص محاصره قطر توسط عربستان و متحدانش گفت: عراق بطور اصولی با مساله محاصره موافق نیست، چرا که ملت عراق طعم آن را چشیده اند.


اکنون یکی از مهمترین موضوعات حاشیه ای درباره سفر العبادی به عرستان محورهای این سفر است که گمانه زنی هایی درباره آن وجود دارد، از جمله در بغداد گفته می شود، ترمیم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور، مشارکت سعودی ها در بازسازی مناطق آزاد شده عراق و تامین مرزها، پس از داعش، مهمترین موضوعاتی است که طرفین علاقه مند به گفت وگو درباره آن هستند.
اما، ثامر السبهان سفیر جنجالی و اخراجی سعودی ها در بغداد که اکنون وزیر دولت عربستان در امور خلیج فارس است، درباره محورهای گفت وگوهای العبادی در ریاض گفته که العبادی در دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز درخصوص جنگ علیه تروریسم ، رابطه با ایران و مساله انرژی گفت وگو خواهد کرد.


العبادی شنبه شب گذشته در جمع اصحاب رسانه طی اظهاراتی تاکید کرد که اگر حکم جهان را هم به عراق بدهند نمی توانیم از روابط خود با جمهوری اسلامی ایران دست برداریم.
السبهان که مدیر برنامه های این دیدار است، در طول ماموریت کمتر از یک ساله خود در بغداد، ضمن دامن زدن به اختلافات فرقه ای و تفرقه انگیز در عراق، تلاش زیادی کرد تا عملیات علیه داعش را متوقف یا کند، کند و سرانجام وی به دلیل از حد گذراندن اهانت هایش به نمادهای عراق از جمله مرجعیت و الحشدالشعبی از این کشور اخراج شد.


در مقابل، رسانه های بین المللی در خصوص این دیدار پیش بینی کرده اند که مهمترین محورهای مورد بحث میان العبادی و سران سعودی، بحران های سوریه و عراق، روابط دوجانبه از طریق تشکیل یک شورای هماهنگی مشترک و مساله تامین مرزهای دو کشور پس از داعش خواهد بود و البته برخی نیز پیش بینی کرده اند که طرفین در این سفر به موضوع بحران جاری میان دوحه و ریاض هم خواهند پرداخت، اگرچه العبادی این موضوع را رد کرده است.


العبادی و ملک سلمان مارس گذشته (اسفند/فروردین) در حاشیه اجلاس سران عرب در اردن گفت وگو و متعاقب آن وزیران خارجه و نفت عربستان در ماه فوریه به بغداد سفر کردند و منابع سعودی پیش بینی کرده اند که سفر قریب الوقوع ولی عهد عربستان (محمد بن نایف) نیز در دستور کار دستگاه های دیپلماسی دو کشور قرار دارد.
دولت عربستان از هنگام تاسیس دولت جدید عراق در سال 2003 میلادی، تا پایان سال 2015 همواره درخواست های بغداد را برای ازسر گیری روابط قطع شده از سال 1991 میلادی قرن گذشته رد کرده بود، با اینحال دولت العبادی تلاش زیادی برای برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور انجام داد تا سرانجام در اوایل سال 2015 عربستان سفارت خود را بعد از گذشت ربع قرن در بغداد بازگشایی کرد، اما سفیر وی بیش ازیک سال تاب نیاورد و روابط دیپلماتیک دو کشور این بار به سطح کاردار تقلیل یافت.
گفته می شود قرار است که عربستان سعودی طی این سفر اقدام به معرفی سفیر خود در عراق کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =