۰ نفر
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۵

ایرنا نوشت: وزیر خارجه قطر گفت که به منظور گفت وگو با مقامات آمریکا درباره تاثیر اختلافات کشورهای حوزه خلیج فارس بر اقتصاد و جنگ با تروریسم، هفته آینده به آن کشور سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ ' محمد بن عبدالرحمن الثانی' روز دوشنبه در دوحه به خبرنگاران گفت : قطر آماده است بر مبنای اصول شفاف، برای حل بحران موجود با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس گفت وگو کند.

وی افزود: دوحه همچنان معتقد است با میانجی گری کویت امکان یافتن راه حل وجود دارد.

بحران سیاسی در میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هنگامی آغاز شد که بامداد روز دوشنبه 5 ژوئن، چهار کشور مصر، بحرین، عربستان و امارات عربی متحده، طی یک تصمیم جمعی اعلام داشتند کلیه روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع می‌ کنند.

ساعاتی پس از اعلام این تصمیم ، دولت لیبی نیز اعلام کرد، به ائتلاف دیپلماتیک ضد قطر پیوسته است.
تارنمای شبکه خبری 'العربیه'، ناشر دیدگاه های سعودی، دوشنبه 5 ژوئن ساعاتی پس از انتشار خبر قطع رابطه چهار کشورعربی با قطر، با انتشار گزارشی در زمینه علل این بحران، نوشت: تصمیم قطع روابط کشورهای عربی با قطر در واکنش به رفتارهای 'دوحه' از قبیل کمک آن به گروه‌های تروریستی و ' تائید مواضع ایران' صورت گرفته است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و یمن از روز پنجم ژوئن جاری تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.
همچنین عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین حریم هوایی خود را برای استفاده قطر ممنوع اعلام کرده و از دیپلمات های قطری خواستند تا ظرف 48 ساعت خاک این کشورها را ترک کنند.

علاوه بر این سعودی تنها مرز زمینی خود با قطر را بست و در پی آن کشورهای مالدیو، موریتانی و دولت طبرق لیبی نیز به متهم کردن قطر به اعمال 'سیاست های مداخله گرایانه و حمایت از گروه های تروریستی' روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.

سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر چند روز بعد از بروز این بحران با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که 59 نفر از جمله یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و همچنین 12 مؤسسه خیریه را به اتهام 'همکاری با تروریسم' در فهرست تحریم قرار داده اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =