محمدعلی رجبی در «چشم شب روشن»: هر کدام از شاگردان تجویدی زعمای هنر ایران شدند/ احیاگر نگارگری ایرانی

جواد بختیاری در برنامه «چشم شب روشن» تاریخچه‌ای از هنر نگارگری و نقاشی در ایران بیان کرد و درباره نحوه ورود این هنر از اروپا توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جواد بختیاری کارشناس مجری بخش هنرهای تجسمی «چشم شب روشن» میزبان محمدعلی رجبی پژوهشگر حوزه فلسفه هنر، زیبایی‌شناس و نگارگر برای گفت وگو درباره زنده یاد هادی تجویدی بود.

رجبی در ابتدای این برنامه گفت: «هنرمندانی چون مرحوم صنیع الملک که تحصیل کرده زمان خود بود، می‌کوشید نگارگری را احیا کند و اثر ارزشمند «هزار و یک شب» را از خود به جای گذاشت.»

او افزود: «کمال الملک که می دید جریان به سمت گرایش به غرب پیش می رود، در اروپا کلاس نقاشی کلاسیک را دید، به بهترین شکل این هنر را فهمید و در فضای ایرانی آن را پیاده کرد. یکی از شاگردان این مرحوم، هادی تجویدی بود که در خانواده او دو هنر موسیقی و خوشنویسی رواج داشت. تجویدی بعد از مرحوم کمال الملک که مورد غضب رضاشاه قرار گرفته بود، مدرسه را به بهترین صورت به طرف هنرهای سنتی و نگارگری ایرانی سوق داد. به همین خاطر می توان او را احیاگر نگارگری ایرانی دانست.»

رجبی یادآور شد: «موحوم تجویدی شاگردانی تربیت کرد که هر کدام از زعمای هنر ایران شدند اما در حالی که همه موازین هنر ایرانی را تعلیم می داد اما می خواست هر کدام از شاگردانش راه خودشان را بروند و هر کدام روش خاص خودشان را داشتند.»

او تصریح کرد: «یکی از شاگردان او محمد پسرش بود که در محضر مرحوم بهزاد هم آموزش دید و با تلفیق هر دو شیوه سبک جدیدی را به وجود آورد. ویژگی معرفتی این خانواده نیز زبانزد بود.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =