مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: سازمان صنعت معدن استان مرکزی با اقدام معدن کاوی در تیمره بدون مجوز در محوطه تاریخی به این میراث ملی آسیب بزرگی وارد نموده است.

به گزارش خبرآنلاین، سید محمد حسینی ادامه داد: پیگیری های بسیاری برای توقف فعالیت معادن در منطقه تیمره انجام داده ایم و چندین حکم مبنی بر توقف فعالیت معادن در این منطقه صادر و موضوع به کمیسیون حل اختلاف استانداری اطلاع داده شده اما تاکنون اجرایی نشده اند.
وی متذکر شد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به این منطقه بی ‌توجه بوده و در سال 91 بدون کسب استعلام از اداره‌ کل میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست مجوز استخراج سنگ‌ های زینتی را از این معدن صادر کرده است.
حسینی افزود: این اقدام تیشه‌ ای به ریشه فرهنگ پیشینیان محسوب می ‌شود. فعالیت‌ های معدن ‌کاوانه در رشته گرانیت در منطقه تیمره سبب آسیب‌ رسانی به بوم‌ های سنگی باستانی و حکاکی‌ های این سنگ نگاره شده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون آسیب‌ های زیادی به سنگ نگاره ها وارد شده است، ادامه داد: روستاهای قیدو ، مزاین و جلماجرد در شهرستان خمین بیشترین آسیب در آثار موجود در این معدن کاوی ها متحمل شده است که این اقدام نابود کننده سرمایه عظیم تمدنی و سنگ نگاره های باستانی تیمره را مورد هدف قرار داده است.
وی خاطرنشان ساخت: تداوم فعالیت معادن این منطقه تخریب تدریجی سنگ نگاره های این محدوده تاریخی را به همراه دارد که در سال ۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به عنوان متولی حوزه معدن، در سال ۹۱ بدون استعلام از اداره‌ کل میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست استان، مجوز معدن کاوی در منطقه تیمره را صادر کرده است.
حسینی تصریح کرد: تاکنون چهار فقره مجوز معدن‌ کاوی در منطقه تیمره خمین صادر شده که تنها با اطلاع ادارات منابع طبیعی و محیط‌ زیست بوده و از میراث ‌فرهنگی استعلامی دریافت نشده، در حالی که برای معدن کاوی در این منطقه باستانی بایستی از میراث فرهنگی کسب مجوز می شد.
وی عنوان کرد: حفظ ساختار کالبدی این منطقه ضروری و الزامی است زیرا مجموعه سنگ ‌نوشته‌ های این منطقه و سنگ ‌نگاره‌ های دره غرقاب به‌ عنوان منظر فرهنگی تیمره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ اند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =