۰ نفر
۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۸

فتوای کارساز قرن

هادی انصاری
فتوای کارساز قرن

"بر شهروندانی که توانایی حمل سلاح و مبارزه با تروریست‌ها را دارند، واجب کفایی است به دفاع از کشور، ملت و مقدسات پرداخته و به نیروهای امنیتی بپیوندند."

این متن پیام وفتوایی بود که در هفته سوم خردادماه سال ١٣٩٣ شمسی پس از یورش داعش به موصل واشغال آن، از سوی مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی صادر گردید.
ایشان در ادامه فتوای تاریخی خود چنین اضافه نموده بودند :هرکس در راه دفاع از کشور و خانواده و ناموسش کشته شود، شهید خواهد بود و از پدران، مادران و همسران می خواهم فرزندان و شوهران خود را به دفاع از حرمت های این کشور و مردم آن سوق دهند.
عراق لحظات حساس ونگران کننده وپر طلاطمی را سپری می نمود. دشمن با تبلیغات گسترده ای که همراه با جنایات ووحشیگری وکشتارهای خشن وسر بریدن وشکم دریدن زنان باردار وجزاینهابود ، قدم به میدان نهاده وشهر مشهور وتاریخی موصل با خیانت ، تسلیم این تجاوزگران وحشی صفت موسوم به داعش گردیده بود.
مردم روستاها وشهرک های پیرامون منطقه یاد شده با شنیدن پیشروی این متجاوزین ، برای حفظ از ناموس وعزت وشرف خود از سویی وتبلیغات گسترده کشتار سپاه داعش ، چاره ای جز گریختن از خانه وکاشانه خویش نداشته ورو به سوی مناطق شیعه نشین گزارده وخود را در آغوش این هموطنان دلسوز خود می افکندند.
خبرها نشان از نزدیکی آنان به بغداد پایتخت ونیز حرکت داعشیان از دیگر بخش ها به کربلا وسامراء ، سرزمینهایی که حریم مقدس ما وناموس شیعه بشمار می آید ، داشت.
در این هنگام بود که بنا بر اعتقادما شیعیان ، حضرت ولی عصر ارواحنا فداه که خود پشتیبان این پهنه از سرزمین بوده وبارها در ایران اسلامی وعراق ، شاهد دست های غیبی آن ولی نعمت بوده ایم ، این بار در خانه ای کوچک وساده پیر عرصه مرجعیت شیعه وراهنما وسکاندار کشتی حوزه علمیه هزار ساله نجف اشرف فرود آمده ودر دستهای این مرجعیت با کیاست وزیرک که چهره خسته وغمگین او ، نشان از تحمل بار محنت ها ورنج ها وغصه های ملت مظلوم عراق بطور خصوص ودیگر شیعیان ونه بلکه مسلمانان وباز نه ، بلکه تمام انسانهای مظلوم ورنج کشیده منطقه وجهان را در دل وسینه گسترده خود انباشته و رُخ نمایان آن است ، به ظهور پیوسته ودر دستهای لرزان لیک پرتوان وبا صلابتش عینیت یافته ودگر بار قلم مرجعیت بر صفحه تاریخ به حرکت در آمد ویک بار دیگر خاطره فتوای تاریخی قرن پیش را که از گوشه اتاقی در سامراء به تحریر در آمده بود ، این بار از خانه ای کوچک در یکی از کوچه های باریک شارع الرسول نجف اشرف ، زنده ساخت ودگر بار خاطره این گونه فتواهای تارخ ساز ودگرگون کننده را که بدون تردید برای نسل جوان امروزی ما گاه افسانه وجز اینها بشمار می آید را در مقابل دیدگان خویش دیده وبه حق باید گفت که در این راستا اگر عنوان "مجدًد قرن " را برای این حرکت کارساز وبخردانه بکار گیریم ، سخن به گزاف نگفته ایم. !!
از پس این فتوای کارساز بود که پیر وجوان عراق به جنبش وخروش آمده وچه بسیار مناظر زیبا وانسانی را در این سه سال دیدیم واز نزدیک به گونه ای حس کردیم.
لحظه ای را از یاد نمی برم که نوجوانی خود را به میله های ماشین حامل " حشد الشعبی" یا همان فدائیان وجان برکفان فتوای مرجعیت ، لباس رزم ویا بهتر بگویم لباس شهادت را به تن کرده وعازم جبهه های نبرد بودند ، آویزان نموده بود و زور وفشار مسوول حشد الشعبی به وی نمی رسید که او را از میله های ماشین جدا سازد که در این هنگام بود یک روحانی با لباس رزم خود پیش آمد ودر حالی که همه اشک از دیدگانشان جاری بود، با زبان وی او را از ماشین پایین آورده وچنین وی را قانع نمود که این اقدام تو را به رهبرت " سید" می رسانم ودر حقت دعا خواهد کرد!!
بیاد دارم نوجوان با گریه فریاد می کشید که مباد سید احساس کند به ندایش لبیک نگفتیم!
دهها از این مناظر زیبا واز خود گذشتگی را در مناطق اعرام وجبهه دیده ونظاره گر بودیم ، که هریک خود یاد آور جانفشانی ها واز خود گذشتگی های رزمندگان ما در جبهه های نبرد حق علیه باطل در ایران بود.
هنگامی که در طول این سه سال در هر هنگام شبانه روز ، به آستانه های علوی وحسینی وعباسی که به ویژه علوی از همه افزون بود، گام می نهادید ، پیکر های شهیدان به خون خفته ولبیک گویان به ندای مرجعیت را ملاحظه می نمودید که با لبیک یا حسین ولبیک یا علی گویان بر پیرامون ضریح مطهر امامان ، طواف داده شده ودر سرزمین وادی السلام در کنار مقتدایشان بخاک آرمیده وزندگی جاودان ودرخشان خود را در کنار سفره وآغوش حضرت آغاز می نمودند.

همواره مردم بادیدگانی اشک بار ودر میان مویهٰ مادر یا همسر شهید ودوستان یا بستگانش ، چند گامی را به همراه پیکر این بزرگان همراهی کرده وبا تأثر از آن جدا می شدند.

آری این فتوای کار ساز بود که ملتی را به خروش آورده وعشق شهادت ، جوانان را از خود بی خود ساخته وچه عاشورایی را هر یک بپا ساختند.  و در این و در این روزها وماهها وسالهای رزم ، چه بر سید خانه نشین سپری گشت ؟

هر روز وساعت ضمن شنیدن گزارش از جان گذشتگی های فرزندان خود، وپیشروی فرزندانش که همانا حشد الشعبی ونیروهای نظامی وجز اینها بودند ، لیک با دیدار برخی از خانواده های شهیدان و نیز در جریان قرار گرفتن آمار شهیدان هر روز ، که گاه با حضور نمایندگان ویا فرزندان این پیر مقاومت ومرجعیت شیعه صورت می پذیرفت ، آثاررنج وتحمل این بار سنگین شهادت ها را در چهره وی می توانستیم نظاره کنیم.

و امروز پس از سپری شدن سه سال رزم وتحمل سختی هاوتقدیم هزاران شهید، که بدون تردید با فتوای تاریخی وکار ساز حضرت آیة الله العظمی سیستانی ، به این دست آورد پیروزی ومحو داعشیان در عراق ومنطقه دست یافته ایم ، باید بدانیم که هنوز برای پیروزی نهایی، گام های درازی را باید طی نموده وبیاد داشته باشیم که رهنمودها وپندها وسخنان رموز رهبری مذهبی خود را سرلوحه کار وزندگی خود قرار دهیم که در این هنگام است عزت وشرف وقدرت خود را بیمه کرده ایم.

در پایان درود بی پایان خود را به روح سربلند شهیدان تاریخ که بااز خود گذشتگی وتقدیم خون خویش ، امنیت وآزادی وزندگی شرافتمندانه را به ما تقدیم داشتند، نثار کرده وسلام وسپاس خود را بر این محور گرداننده ، بر سید مقاومت وحماسه آفرین ، بر قلم پر توانش که فتوا را بر برگه های تاریخ به ثبت رسانید وملتی را به حرکت در برابر پلیدان فکری وعملی به خروش آورده که با فداکاری واز خود گذشتگی ، خویش را به خیل شهیدان رسانده وبدان پیوستند ، تقدیم می دارم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =