ایسنا نوشت: یک کارشناس صنعت خودرو درباره تولید خودروهایی با سطح کیفی تک ستاره از سوی شرکتهای داخلی اظهار کرد که یکی از دلایل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی رانت و زد و بند بین برخی خودروسازان و قطعه‌سازان است.

ابوالفضل خلخالی در پاسخ به اینکه بررسی گزارش‌های ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد که ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو ماه‌ها و بلکه سالها است که برخی محصولاتشان را در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌کنند و ارتقایی در کیفیت این محصولات صورت نگرفته است، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل بی‌کیفیت بودن برخی خودروهای داخلی شاهد اتفاقات و سوانح دلخراش در تصادفات هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل بی‌کیفیت بودن برخی خودروهای داخلی رانت‌ها و زد و بندهای پشت پرده است، خاطرنشان کرد: در برخی موارد شاهد هستیم که برخی قطعه‌سازان بزرگ داخلی از مواد اولیه ضایعاتی و بی‌کیفیت برای تولید قطعات خودرو استفاده می‌کنند که نمونه آن تولید مجموعه فرمان برخی خودروهای پر تیراژ داخلی با استفاده از مواد اولیه ضایعاتی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد:‌ در این زمینه در یک مورد خاص دیده شده که در تصادفات شدید یک خودروی پرتیراژ داخلی، قربیلک فرمان خودرو از جا کنده شده و باعث بروز سوانح دلخراش شده است.

وی افزود: برخلاف برخی گفته‌ها مبنی بر مشکل کمبود سرمایه در صنعت قطعه‌سازی، دلیل تولید قطعات بی‌کیفیت از سوی برخی قطعه‌سازان بزرگ داخلی کمبود منابع مالی نیست، به‌گونه‌ای که شاهدیم برخی قطعه‌سازان بزرگ حتی نسبت به خرید شرکتهای بزرگ خودروسازی نیز اقدام کرده‌اند و از نظر منابع مالی مشکلی ندارند، بلکه مشکل در زد و بند و رانت بین برخی خودروسازان و قطعه‌سازان است.

خلخالی تصریح کرد: انحصاری بودن بازار خودرو و تعیین قیمت دستوری این محصولات باعث شده که خودروسازان انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت محصولات خود نداشته باشند.

بررسی جدیدترین گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی (خرداد ۱۳۹۶) نشان می‌دهد که همچون ماه‌های پیش از آن برخی از خودروهای تولیدی از سوی ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی و با همان کیفیت سابق تولید می‌شوند.

این خودروها شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کسب می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

39225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 682541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    6 1
    تعجب میکنم از آقای جهانگیری که چطور زیر این مصوبه جدید مالیاتی رو امضا کردن. این افزایش مالیات موجب گران شدن خونه و نهایتا رکود بیشتر میشه.
  • رضا IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    10 0
    بدبخت مردم این وسط قربونی میشن
  • مهدی IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    6 0
    متاسفانه استفاده از ترکیب واژه ی قطعه ساز داخلی که به همراه خود بار تبلیغاتی مثبتی همچون اشتغال زایی و تولید ملی را به همراه دارد مستمسکی شده تا بسیاری از قطعات بنجل توسط شرکتهای دورهمی وارد شده و با کمترین تاثیرگذاری تحت حمایت سیاستهای تولید داخل قرار بگیرد و در ساخت خودروهای داخلی بکار رود که نهایتن یا تا مرز حداقل های گارانتی داخلی خود را می کشاند و یا در مراکز مراجعات بعد از فروش با قطعه ی بی کیفیت دیگری تعویض می شود و هزینه ناشی از این فسادها بر دوش مردم خواهد بود.البته این چیزی نیست که دیگر امروز کسی نداند و نیازمند شفاف سازی باشد.مصیبت این است که کار از دانستن گذشته و در این بازار بده بستان های کثیف نه گوش شنوایی هست و نه فریاد به جایی می رسد....
  • بی نام DE ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    2 0
    ایران خودرو و سایپا که در بورس هستند ولی یک گزارش الکی و با حداقل اطلاعات میدهند ببینید در همین مورد اگر اسامی مدیران قسمت ها مختلف را در گزارشات اعلام می کردند آیا بازهم از این زدوبند ها و ... خبری بود؟ کرمان خودرو و ام وی ام هم که اصلا گزارش مالی و مدیریتی منتشر نمی کنند
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    3 0
    دلیل اصلی" انحصاری بودن بازار خودرو و تعیین قیمت دستوری این محصولات باعث شده که خودروسازان انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت محصولات خود نداشته باشند." این قضیه می باشد نه ساخت قطعات بی کیفیت و زدوبند قطعه ساز و خودرو ساز