۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷

ایلنا نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با «دیپلماسی ریزگرد» و تعامل با همسایگان می‌توان مشکل را حل کرد، گفت: باید قرارگاهی با پیشران‌های عملیاتی و پیشران‌های دانش و فناوری شکل گیرد و صرفا متکی به یک کار پیمانکاری برای انجام نقش خود نباشد.

سعید جلیلی در نشست تخصصی بررسی معضل ریزگرد‌ها در جنوب کشور گفت: اگر در زمان جنگ آبادان و خوزستان در معرض حصر بود و امام فرمودند باید حصر شکسته شود، امروز مشکلی به صورت نرم افزاری سرمایه اجتماعی خوزستان را هدف قرار داده و باید رفع شود.

وی در ادامه افزود: ریزگرد موضوع جدیدی نیست هر چند ممکن است آثار جدیدی به آن اضافه شده باشد. در اردیبهشت ۸۸ برای مواجهه با ریزگرد‌ها دستورالعملی صادر شده و به نظر نمی‌رسد از لحاظ قانونی کمبودی باشد. مشکل از عدم هماهنگی و تقسیم وظایف و مدیریت عالی برای ایفای صحیح نقش‌ها و کار ویژه‌هایی است که باید صورت گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به مساله پاسخگویی دستگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه بگوییم فقط سازمان حفاظت از محیط زیست پاسخگو باشد، صحیح نیست و مجموعه‌ای از دستگاه‌ها بخصوص وزارت نفت و کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست که باید این‌ها را مدیریت کنند باید پاسخگو باشند و البته وزارت خانه‌های دیگری چون نفت و راه و شهرسازی که نقش سلبی دارند، باید مدیریت شوند تا این نقش سلبی به حداقل برسد. باید یک مدیریت هم آهنگ و هم افزا برای رفع مشکل وجود داشته باشد تا هم در زمینه آب و تالاب‌ها و هم کشت به وضع مطلوب برسیم.

جلیلی در ادامه افزود: بحث دیگر استفاده از ظرفیت خود مردم برای برخورد با این موضوع است. اگر بخواهیم با این موضوع صرفا با ظرفیت دستگاه‌های دولتی و بوروکراسی موجود برخورد کنیم، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. باید هم در سطح نخبگانی و اساتید دانشگاهی و هم از ظرفیت بسیج که در گذشته اعلام آمادگی کرده، استفاده شود چرا که کاری که در روال اداری ماه‌ها به طول می‌کشد با یک هم آهنگی و بسیج مردمی زمان بسیار اندکی را طی خواهد کرد.

وی همچنین پیشنهاد شکل گیری دیپلماسی ریزگرد را داد و گفت: همانطور که ما دیپلماسی آب داریم، دیپلماسی ریزگرد هم باید داشته باشیم تا تعاملاتمان با همسایگان در این خصوص بیشتر شود.

جلیلی در پایان افزود: بحران ریزگرد‌ها، مساله مشترکی میان ایران و برخی همسایگان مثل عراق است و بخشی از این مشکل با دیپلماسی ریزگرد و تعامل بین کشور‌ها حل می‌گردد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 682880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =