یک مهندس معماری و متخصص در صنعت ساختمان معتقد است: عدم زیبایی بصری شهر تهران به علت فقدان طراحی شهری رخ داده که برای رفع آن کمیته‌های طراحی نما، طراحی سیمای شهری، خط آسمان و ... تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، بابک بهراد گفت: در حال حاضر حرکت درست و صحیحی در زمینه اعتلای معماری پایداری در سراسر جهان اتفاق افتاده که لازم است ما چنین حرکتی را نیز در کشور خود گسترش دهیم. در شرایط کنونی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد خورشید و ... در دنیا مطرح است و ساختمان های زیرو انرژی ساخته می شود، به طوری که ممکن است برخی از این ساختمان ها در یک محله به طور مجزا موتورخانه نداشته و دارای یک موتور خانه مرکزی باشند.

وی ادامه داد: همانطور که شاید بارها شنیده باشید بسیاری از ایرانی‌ها به نفتخیز بودن کشور خود افتخار می‌کنند و از کودکی این تفکر اشتباه در ذهن‌ها ماندگار شده که ایران کشوری نفتخیز، ثروتمند و دارای معادن بسیار است، شاید اگر این طرز فکر نبود، افراد بیشتر به فکر استفاده بهتر از انرژی‌های طبیعی و منابعی طبیعی مانند آب و... می‌افتادند. به هر حال در شرايط كنوني ما باید در ساخت و سازهای خود به معماری پایدار توجه بیشتری داشته باشیم.

بهراد گفت: همه معماران درسی به نام تنظیم شرایط محیطی را گذرانده‌اند. این درس به معماران آموزش می‌دهد که ساختمانی که طی 20 سال گذشته ساخته می‌شد، دارای سوخت فسیلی و موتورخانه و ... نبود اما افراد در فضای مورد نظر با آسایش کامل زندگی می‌کردند، تامین این آسایش وظیفه معماران بود که با استفاده صحیح از شرایط اقلیمی مانند ایجاد سایبان و...چنین شرایطی را فراهم کنند بنابراین وظیفه معماران است که به انرژی‌هایی مانند باد، نور خورشید، جهتگیری ساختمان و ... توجه و از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر من ساختمان‌هایی را در این زمینه در ایران طراحی کرده‌ام که آب گرم آن از طریق انرژی خورشیدی تامین می شود و موتورخانه آن تنها یک ساعت در روز کار می‌کند. ممکن است کارفرمایان در ابتدای ساخت این پروژه هزینه بالایی متحمل شوند اما با استفاده از سلول‌های خورشیدی و... موتورخانه یک ساعت کار می کند و در این صورت می‌توان از بسیاری از هزینه‌های مداوم ساختمان صرفه‌جویی کرد.

بهراد با اشاره به عدم هماهنگی نماها و ساختمان‌ها در فضای شهری بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که یک فاصله میان معماری و شهرسازی وجود دارد، یک شهر بر اساس ضوابط خاصی شامل شریان‌ها، فضاهای تجاری، اداری و ... ساخته می‌شوند همچنین در بحث معماری ممکن است 2 ساختمان با معماری فاخر و بسیار شکیل ساخته شوند اما در کنار یکدیگر ترکیب مناسبی نداشته باشند در چنین حالتی میان معماری و شهرسازی شکافی ایجاد می شود که این شکاف توسط مدیریت شهری پرخواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در زمینه مدیریت شهری در کشور با کمبود مواجه هستیم و برای رفع آن لازم است طراحان شهری تمامی تلاش خود را در زمینه پر کردن شکاف میان معماری و شهرسازی انجام دهند. در حال حاضر عدم زیبایی بصری شهر تهران به علت فقدان طراحی شهری رخ داده است که برای رفع آن کمیته‌های طراحی نما، طراحی سیمای شهری، خط آسمان و ... تشکیل شده است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 683177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    0 0
    من تهرانی ام اما از قیافه شهرم به شدت متنفرم.