شما نظر بدهید/ آیا اقدامات بانک مرکزی را درساماندهی موسسات غیرمجاز کافی می‌دانید؟

پرونده کاسپین و ساماندهی موسسات غیرمجاز بانک مرکزی را در مضان اتهام قرارداده که دراین زمینه اقدامات کافی انجام نداده است.

به گزارش خبرآنلاین، ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز از سال قبل با ادغام موسسه میزان در بانک صادرات آغاز و پس از آن با ساماندهی موسسات ثامن الحجج ادامه یافت.اما به موسسه کاسپین و زیرمجموعه های آن مثل موسسه فرشتگان که رسید، پربحث و پرحاشیه شد ، تا جایی که پای بانک مرکزی را هم به قوه قضاییه باز کرد.

در این میان نمایندگان مجلس هم میانه داری کرده و برای حل این موضوع در حال رایزنی هستند. آنچه مصوب شده،آغاز پرداخت اصل سود سپرده های زیر 100 میلیون تومان است و به تدریج با شناسایی اموال موسسه پرداخت ها ادامه خواهد یافت.

با این حال گروهی اقدامات بانک مرکزی را کافی نمی دانند.شما به عنوان کاربر خبرآنلاین، درباره اقداماتی که برای ساماندهی موسسات غیرمجاز انجام شده،چه نظری دارید؟ آیا فکر می کنید این اقدامات کافی بوده است؟

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 684757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام SE ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    23 8
    به نظر من بانک مرکزی و اصولأ مجموعه نظام اقتصادی کشور ، دارای نقص سیستماتیک هستند . چرا باید یک مؤسسه بدون هیچ نظارتی تأسیس شود ؟ درکجای دنیا چنین اتفاقی افتاده و یا می افتد ؟ شما اگردر یک زیر پله ، سمبوسه هم بفروشی ، بلافاصله عوامل دارائی و شهرداری برای گرفتن مالیات و عوارض پیداشون میشه .اونوقت مؤسسات مالی اعتباری مثل قارچ در تمام سطح کشور رشد کرده و پول مردم را بدون هیچگونه نظارتی اخذ میکنندو احیانأ پس هم نمیدهند جالب اینجاست که تمام نهادها هم به گردن همدیگر می اندازند و هیچ نهادی حاضر نیست مسئولیت قبول کند . بسیاری از کسانی که در مؤسسه کاسپین سرمایه گزاری کرده اند ، بعد از اخذ مجوز از بانک مرکزی بوده یعنی بعد از اسفند 94 . چرا بانک مرکزی در مورد این افراد پاسخگو نیست ؟
    • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
      7 5
      درسته.وضعیت اون سمبوسه فروشی مه فرمودین به همه‌ی نهادها ودستگاهها مربوط است وباید جواب وحستب پس دهید ولی وقتی به پاسخگوئی ومسؤلیت پذیری خودشان‌میرسد هیچ چیز به آنان مربوط نمیشود.ملن‌حکومت درایران فقط مسؤل سین جین کردن مردم‌است
  • بی نام CA ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    18 16
    مجوز این موسسات با لابی و بدون در نظر گرفتن نظر بانک مرکزی صادر شده و به عبارتی دیگر به بانک مرکزی تحمیل شده، الان هم بانک مرکزی باید در قبال موردی جوابگو باشه که بدون دخالت خودش شکل گرفته.
  • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    16 2
    باید در تمام موسسات غیر مجاز را تخته کرد . معنا ندارد که موسسات غیر مجاز وجود داشته باشد . همانگونه که قدرت نظامی مهم است ، قدرت مالی و پولی هم مهم است .بنابراین فرمانده پولی و مالی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هستند .
  • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    19 11
    این سوال از مال باختگان باید پرسید
  • بی نام A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    40 8
    اگر اقدامات بانک مرکزی درست بود، «معوقه» اختلاس ۸۰۰۰ میلیاردی در بانک سرمایه صورت نمیگرفت...میدونم منتشر نمیشه،
  • بی نام US ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    28 5
    از اساس اشتباه بود
  • بی نام EE ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    24 8
    بأنك مركزي...
  • رضا A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    16 5
    بانک مرکزی ساماندهی موسسات را به درازا کشانده و ضعیف عمل کرده. برای مثال به کاسپین مجوز داده و باعث شده که مردم در یک تعاونی ادغام شده ۵.۸ هزار میلیارد سپرده گذاری جدید کنند به اطمینان اینکه ب م تازه همه را به تازگی حسابرسی و ارزیابی دقیق انجام داده و فقط ۹ ماه بعد از مجوز به کسری بر میخوره و نیم میلیون نفر را که هموطنان ما هستند بیچاره کرده است.
  • تقی A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    17 5
    از اول بانک مرکزی چرا مجوز داد مردم دچار مشکل شدند حالا دنبال رفع مشکل هستند
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    15 4
    1مغازه بدون جواز کسب نمیتونه کارکنه این اعتباری ها رویا جمع کنن یا مجوزدار،اینها چون خوب کار میکنن پولی دیگه برا بانکها نذاشتن میخوان رقیبو از بین ببرن.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    7 8
    باید هر جه سریعتر بانک مرکزی این بحزان بانکی را که موسسات وبانک های دولتی وخصوصی به ان دچار هستند را با تزریق پول حل کند مانند تقریبا" پنج یا شش سال پیش بحران یانکی امریکا تا از حوادث وعواقب اجتماعی وامنیتی در این شرایط نا بسامان وغیر عادی جلوگیری کند چون مملکت برای آبادانی وپیشرفت نیاز شدیدی به آرامش دارد.برای اینکه حجم نقدینگی پول راهم کنترل کرد میتوان اضافه حقوق سال اینده یعنی سال نود و هفت را برای تمام قشرهای حقوق بگیر صفر کرد تا با این کار تورم هم تغییر زیادی نکند.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    4 4
    مشکل اینه که مردم ما یکم مطالعشون کمه و قوانین رو نمیخونن یا درست واسه خودشون حلاجیش نمیکنن همین الانش نود درصد مردم فک میکنن یه بانک معتبر دولتی که مجوز از بانک.مرکزی داره اگه سپرده ی مردم رو بالا بکشه بانک مرکزی موظف هستش که پول مردم رو پس بده ولی این فکر کاملا غلطه بانک.مرکزی یه صندوق تضمین سپرده ی مردم راه انداخته که سقفش صد میلیونه بیشتر از اون.رو پرداخت نمیکنه ولی متاسفانه مردم ما از قوانین بی اطلاع هستن،بنده هم توی همه ی این موسساتی که الان ورشکست شدن سپرده داشتم اما با اولین اخطار اقای سیف رفتم پولم رو در اوردم
  • مانا A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    17 3
    اینکه میگن سیر از گرسنه خبر نداره همینه. صاحب خونه هایی که به جای پول پیش کرایه میخوان. تکلیف مستاجری که همه سرمایه اش پنجاه ملیون پول پیش هست چیه؟ با سود پونزده درصدی رسمی بقیه کرایه رو باید از خرج خورد و خوراک و بهداشت... بزنه. همه که به طمع سود نرفتن سراغ این موسسه ها. خیلی ها رو میشناسم که بازنشسته های حداقل بگیر یا زنان سرپرست خانوار هستن. به جای زدن برچسب غیر مجاز به شعبه های مجهز این نوع از موسسه های مالی کسی فکری به حال سرمایه های خرد مردم کنه.
  • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    4 4
    اشکال بانکها این بود که رفتند سراغ دلالی و احتکار ملک.توی یک کوچه گاهی 2 یا 3 شعبه از یک بانک وجود دارد، خوب این یعنی چه؟البته این راهکار بانک ها چند باری باعث سود سرشارشان شد البته به قیمت بدبخت تر شدن مردم.عامل دوم دادن تسهیلات و وام ها با دستور از بالا بدون تضمین برای باز پرداخت حتی اصل پول چه برسد بهره اش. یادمان نرود تقریبا تمام بانکها دولتی یا حکومتی هستند.هر چه رخ داده در داخل است.
  • علی A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    3 5
    با سلام:مسئولیت خسارتی که امروز متوجه مردم گردیده برعهده کسانینمایندگان مجلس در سالهای 80تا 93 است که با وضع قوانین از فعالیت یک واحد تجاری بدون مجوز جلوگیری می کردند لاکن با اشراف بر قوانین و عدم رفع نقص اجازه دادند که عده ایی از خدا بیخبر وصل به آنان و دیگر حاکمان صرفا با اخذ مجوز از وزرات تعاون سرمایه مردم را جذب ودر نهایت مورد سواستفاده قرار دهند که وجه مشترک غالب اینان خانوادگی بودنشان است که مالک پول مردم شدند .از ذهن مردم پاک نخواهد شد که از میزان،ثامن الحج ،فرشتگان و ... چه کسان و نهادهایی حمایت میکردند ولی امروز بانک مرکزی باید جوابگو باشد.خدا همه بلاهایی که برسر مردم آمد به اینان و خانواده آنان نازل نماید.
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    7 1
    اکثر این موسسات و بانکهای ورشکسته از مشهد شروع به کار کردند به نظرم تمام مالباختگان همه این موسسات از میزان و ثامن الحجج و کاسپین و پدیده و ... باید به مشهد دنبال پولمان برویم امروز کاسپین به جای پول آپارتمانهایی در مشهد را پیشنهاد کرد
  • محمد A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    12 4
    1چرا از ثامن که بشدت بحرانی است و پولمان را نمیدهد هیچکس صحبت نمیکند؟2اینقدر نگویید طمع ورزی و.... . آخه یک نفر با پول حول و حوش پنجاه تومن توی این اقتصاد میتونه چکار کنه ؟ خب میذاره یه جایی که بتونن ازش استفاده کنه و مقداری سود که با توجه به تورم هم ناچیزه بهش بدن .
  • حسن IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    0 5
    نوچ.
  • امید A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    21 5
    سایت بانک مرکزی نشون میده که موسسه فرشتگان حداقل از سال 1389 تحت نظر بانک مرکزی بوده: http://www.cbi.ir/showitem/7779.aspx http://www.cbi.ir/showitem/9121.aspx از اواسط سال 94 تمام شعب فرشتگان تابلوهای خود را به آرمان ایرانیان تغییر دادند و گفتند با چند موسسه دیگه ادغام شدیم و در حال اخذ مجوز هستیم و مجوز اولیه را گرفتیم. سایت بانک مرکزی هم این رو تایید میکرد: http://www.cbi.ir/showitem/13851.aspx بعداً هم تابلوهای شعب به کاسپین تغییر کرد و سایت بانک مرکزی هم نشون میداد که کاسپین در اسفند 94 مجوز گرفته: http://www.cbi.ir/showitem/14480.aspx بانک مرکزی در آذر 95 ابتدا اعلام کرد که کاسپین موظف به ایفای تعهدات فرشتگان است اما بعد یکباره نظرش رو عوض کرد و مجوز کاسپین رو مشروط اعلام کرد.
  • بی نام RO ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    10 2
    سلام چرا هیچ خبرگزاری یا سابتی در مورد افضل توس چیزی نمیگه اوضاعش بدتر از بقیه نباشه بهتر نیست تو رو خدا پیگیری کنید
  • بی پول گرفتار IT ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    7 1
    باسلام، بانک مرکزی بدون رودربایستی وبدون ترس ولرز بیاد اعلام کنه که موسسان ودایرکنندگان این موسسه ها چه کسانی هستند، آن موقع معلوم میشود که چرا این موسسه های غیر مجاز بوجود آمدن...به هرصورت باید بانک مرکزی ومسولین ومردم دست بدست هم دهند این مشکلو حل کنند تا معضلی برای کشور وجامعه پدیدار نشه.....
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    13 3
    با سلام متاسفانه مدیران بانک مرکزی با دریافت وام های کلان از این موسسات یا سفارش برای تسهیلات برای دوستان و سایر افراد با نفوذ از این موسسات وام گرفته اند یا پورسانت گرفته اند والان نمیخواهند بپذیرند که این موسسات دارای مجوز از همان بانک یا دولت بوده اند و از منه سپرده گذار پول کسر میکنند،برای مثال،من 50 میلیون در اردیبهشت 95 که موسسه کاسپین تابلو بانک مرکزی داشته و تو سایت اون بانک هم بوده پول گذاشتم ولی بغد از 10 ماه که نه سود گرفتم و نه اصل پول،بانک مرکزی این هفته دستور داده که 10 درصد از اصل پول و معادل سودی که مقرر شده بود من بگیرم ولی حتی یک ریال هم نگرفتم از اصل 50 میلیون کم کنند و 32 میلیون پل به من بدن،کجای قانون این مطلب را گفته اخه،
  • یگانه A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    27 5
    بله بانک مرکزی کاملا مقصره اگر نظارت درست و دقیق وجود داشت و افراد خاص با سفارشات و حمایتها خود بانک مرکزی اجازه نداشتید بطور علنی دکان دزدی درست کنند گفته می شود این موسسات در دولت قبل اجازه فعالیت گرفته اند پس شما در این 4سال خواب بودید آرمان با عنوان وحدت و البرز ایرانیان چندین سال داره کار میکنه پالان 10ماه البرز ایرانیان به مشکل بر خورده و کسی پاسخگو نیست
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    23 1
    در ايران مسئوليت معني ندارد؟كساني كه براي تأسيس اين موسسات ضمانت كردند بايد جوابگو باشند. ولي مسئول و مسئوليت معني ندارد وقتي وزيري ٣ ميليارد از بيت المال تو جيب زنجاني مي كند ، مسئول چرا جوابگو نيست مگر با پديده شانديز نبود؟ همه اين افراد خودي هستند و بانك مركزي نبايد براي افراد نظام پا پيش بگذارد شما اين افراد و كساني كه پارتي اينان بودند بدهيد دست طلابكارها.
  • سمندون A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    0 8
    دولت به هیچ وجه نباید سود بهتر بگویم نزول این سپرده گذاران را بدهد فقط اصل پول بدهد
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    2 1
    از خبر انلاین انتظار دارم که خبرهایی از این قبیل رو که از مخاطبینش سوال میپرسه رو در مورد تایید کردن کامنت های مخاطبینش یک مقدار دست و دلباز تر عمل کنه و تقریبا همرو بزاره میدونم تاثیری نداره این حرف من چون خیلی وقته میبینم که افرادی بودن که شاکی بودن چرا نظرشون تایید نشده و مثل من گلاییه کردن اما باز هم تاثیری نداشته چون هرچی نگاه میکنم مثلامیبینم تمام کامنتهایگیی که من دادم هیچ کدوم قوانین مربوط به نظر دادن رو که پایین صحفه نوشتید نقص نمیکنه چی بگه ادم علی برکته الله
  • محمد IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    3 0
    افضل توس هم ورشکسته شده؟ چرا کسی به داد سپرده گذاران افضل توس نمی رسه؟ الان یکماهه میریم جلو موسسه ولی یک ریال هم بهمون پرداخت نکردن. تکلیف سپرده گذاران افضل توس چی میشه؟
  • بی نام RO ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    3 0
    عملکرد بانک ملی از سر باز کنی وناچیز است وباعث ناامنی بیشتر در کشور
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    4 0
    تو رو به خدا به داد ما برسید خود من و شوهرم در معرض سکته هستیم افضل توس سپرده های ما را مسدود کرده و هیچ پاسخی هم ندارد مگر میشود افضل توس با بیش از ۲۰۰ شعبه فعالیت کند و بانک مرکزی هیچ نظارتی نداشته باشد پس برای چه بازرس به شعب میفرستاد
  • محمد A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    3 0
    افضل توس رو دریابید چرا کسی در مورد افضل توس چیزی نمیگه ادغامش چ شد با بانک دی دوساله دارن میگن میخواد ادغام بشه توروخدا سریعتر هرکاری میخواین بکنین
  • محمد A1 ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    0 0
    از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار و دولت و شخص رئیس جمهور درخواست میکنم هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف مؤسسه ثامن الایمه ثامن اقدام کنند و با مجوز رسمی مستقل و یا ادغام با بانک و مؤسسه مورد نظرشون، بیشتر از 10 میلیون سپرده گذار را که در مؤسسه ثامن با بیش 600 شعبه در سراسر کشور، سپرده گذاری کرده اند را از بلاتکلیفی و نگرانی و ناراحتی خارج کنند... به خدا صبر مردم حدی داره و ممکنه به جایی برسه که نشه هیچ جور مردم را آرام کرد... در ضمن خبر ادغام مؤسسه افضل توس در بانک دی را به سپرده گذارانش تبریک میگم، امیدوارم سپرده گذاران ثامن و آرمان هم هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند تا نگرانی ها کمتر بشه
  • دلشکسته IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    0 0
    کدوم ادغام برادر ؟ سپرده گذاران افضل توس هم بدبخت شدند
  • بی نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    0 0
    باسلام.خواستم بگم اکثر اونایی که ضامن دیگران میشن اولا خودشون به علت خوش حسابی فکر میکنند دیگران هم مثل خودشون هستند و متاسفانه گول میخورند و ضمانت آدمهای بد حساب رو میپذیرند و حالا هم شما تمام حسابهای ضامنیین را میبندید.و اونا رو از کسب و کار محروم میکنیین و وام گیرنده صاف صاف راه میرند این کار شما باعث شکست بانکها و ضامنین میشه. لا اقل حساب وام گیرنده را محدود کنین نه ضامن متشکرم