ایسنا نوشت: کم‌کم به پایان دوران ماموریت‌شان نزدیک می‌شوند. ماموریتی که شاید برای بعضی‌هاشان چهار سال دیگر تمدید شود. مردان راس ۱۸ وزارت‌خانه دولت اول روحانی فارق از هر جناح‌بندی و خط‌کشی، کارنامه‌ای چهارساله از خود به جا گذاشته‌اند که در پایان راه باید بررسی شود.

برجام؛ میوه وزارت خارجه ظریف

محمدجواد ظریف که با ۲۳۲ رای موافق به وزارت رسید به عنوان شخصی که با تحصیلات مرتبط و سال‌ها سابقه فعالیت در زمینه سیاست خارجی شایستگی حضور در راس دستگاه دیپلماسی کشور را داشت از همان روز اول کار خود ماموریت ویژه‌ای را به عهده گرفت. به سرانجام رساندن مذاکرات پیچیده هسته‌ای که بیش از ۱۰ سال بی‌نتیجه ادامه داشت باری بود که بر دوش ظریف و همکارانش گذاشته شد. بعد از برجام تعامل با اروپا مجددا از سر گرفته شد که حضور حدود ۷۰ مقام خارجی از روسای دولت تا وزرای خارجه در مقطع زمانی کوتاه‌مدتی پس از برجام و حضور روسا و مقاماتی که بیش از ۱۲ سال به ایران سفر نکرده بودند از اثرات آن به حساب می‌آید. از سوی دیگر کم شدن رابطه با عربستان و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس آن هم به دلیل برخی سیاست‌های کلان و همچنین دشمنی این کشورها با ایران، رابطه پر فراز و نشیب با ترکیه که با شروع موضوع سوریه به سمت منفی شدن رفت اما گسسته نشد و کم شدن ارتباط با شرق از جمله نقاط ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در طول چهار سال وزارت ظریف محسوب می‌شود.

علوی؛ اطلاعاتی مهربان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود علوی وزیر همیشه خندان کابینه یازدهم است که مهربانی‌اش زیاد به چهره‌های اطلاعاتی نمی‌خورد اما در طول وزارتش به‌خصوص با تهدیدات گروه‌های تروریستی-تکفیری منطقه، اقدامات موثری صورت گرفته است. البته اقدامات اخیر تروریستی در تهران باعث انتقاداتی به علوی شد که در مقابل فعالیت‌های گسترده وزارت تحت امرش کاهی در مقابل کوه به حساب می آید. علوی با ۲۲۷ رای اعتماد از مجلس وزیر شد.

رحمانی‌فضلی و معضلی به نام انتخابات

هر چقدر نسبت به برگزاری انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی و پنجم خبرگان رهبری (سال ۹۴) از وزارت کشور عبدالرضا رحمانی‌فضلی تعریف شد در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری (سال ۹۶) از او انتقاد صورت گرفت تا انتخابات ۹۶ برای او به یک معضل تبدیل شود. هرچند برگزاری انتخاباتی با این حجم از رقابت و مشارکت نمی‌توانست بدون حرف و حدیث باشد. وزیر اصولگرای کابینه روحانی با ۲۵۶ رای موافق مجلس به وزارت رسید.

دستاوردهای وزارت دفاع دهقان

سردار حسین دهقان که از استادی دانشگاه تا قائم‌مقامی وزارت دفاع را در کارنامه داشت مثل سایر وزرای دفاع‌وپشتیبانی‌نیروهای‌مسلح در این چهار سال تلاش کرد به تقویت بنیه دفاعی کشور و ایجاد دستاوردهای دفاعی جدید بپردازد. او با ۲۶۹ رای موافق مجلس، سیزدهمین وزیر دفاع جمهوری اسلامی شد.

پورمحمدی و وزارت مجهول

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی در دولت احمدی‌نژاد وزیر کشور بود و با ۲۰۱ رای موافق مجلس به وزارت دادگستری دولت روحانی رسید. پورمحمدی وزیر وزارت‌خانه‌ای است که همچنان حوزه فعالیت‌اش برای خیلی‌ها مجهول است. وظیفه اصلی وزارت دادگستری داشتن نقش رابط بین دولت و قوه‌قضاییه است و اگر لایحه‌ قضایی وجود داشته باشد قوه‌قضاییه آن را تنظیم کرده و وزارت دادگستری آن را به مجلس می‌برد.با این حال بهتر شدن وضع تعزیرات و مبارزه با قاچاق و پرونده‌های قاچاق که زیرمجموعه تعزیرات هستند، راه‌اندازی زیرمجموعه‌هایی از جمله معاونت حقوق بشر و بین‌الملل که یکی از وظایف‌اش رسیدگی به زندانی‌های ایرانی خارج از کشور است، ایجاد کمیته مبارزه با فساد و کنوانسیون حقوق کودک که با سازمان ملل ارتباط دارد و گزارش ارائه می‌دهد و همچنین پیگیری لوایح قضایی توسط معاون پارلمانی وزارت‌خانه از جمله فعالیت‌های وزارت دادگستری پورمحمدی محسوب می‌شود.

قراردادهای نفتی زنگنه، بازگشت پرقدرت به اوپک

ژنرال نفتی کابینه هرچند تنها ۱۶۶ رای موافق از مجلس گرفت اما نشان داد که با توجه به سابقه‌اش می‌داند چطور از پس ثروتمندترین وزارت کابینه بر بیاید. بیژن نامدار زنگنه به دلیل خاستگاه اصلاح‌طلبی‌اش با مخالفت‌های زیادی روبرو شد ولی پس گرفتن سهم ایران از اوپک کاری نبود که هر کسی بتواند آن را انجام دهد اما زنگنه توانست.

پیشرفت پارس جنوبی و بهره‌برداری از پنج فاز مهم و برابر شدن سهم ایران با قطر، بهره‌برداری از لایه‌های نفتی پارس جنوبی برای اولین بار و در فاز دوم استفاده از سیستم‌های افت فشار (مثلا در قرارداد توتال در فاز ۱۱ برای اولین بار از سیستم افت فشار استفاده می‌شود که اگر جواب بدهد تعمیم پیدا می‌کند)، ارتقای پالایشگاه‌هایی که مازوت زیادی مصرف می‌کردند و نوسازی و بهسازی آن‌ها با سرمایه‌گذاری خارجی (مثل آبادان با حضور چینی‌ها)، افزایش تولید گاز، استفاده نیروگاه‌ها از گاز طبیعی (که باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود) از اقدامات دیگر وزارت نفت زنگنه است.

چیت‌چیان آب و برق می‌رساند

حمید چیت چیان با ۲۷۲ رای موافق دومین وزیری بود که مجلس رای اعتماد بالایی گرفت. تخصص او و وزارت‌خانه‌اش رساندن آب و برق به خانه‌های ایرانیان است.

نعمت‌زاده؛ پدر کابینه

وزیر ۷۲ ساله برای وزارت‌اش از مجلس ۱۹۹ رای اعتماد گرفت. از جمله انتقاداتی که به محمدرضا نعمت‌زاده مطرح می‌شود سن بالای او برای وزارت است اما پدر کابینه با پنج دوره سابقه وزارت به نوعی پدر صنعت ایران هم محسوب می‌شود و اشراف همه‌جانبه‌ای نسبت به حوزه فعالیت‌اش دارد.

آرامش طیب‌نیا و کاهش تورم

وزیر جوان کابینه با ۲۷۴ رای موافق بالاترین رای اعتماد را در کابینه یازدهم از مجلس گرفت. علی طیب‌نیا آرامش عجیبی دارد که شاید با همین آرامش توانسته تورم بالای ۴۰ درصد ابتدای دولت را به کمتر از ۱۰ درصد برساند. هرچند این کاهش تورم باعث افزایش رکود شد که البته در اقتصاد به خصوص در شرایطی که وزارت اقتصاد و دارایی به طیب‌نیا رسید یعنی شرایط رکود تورمی این اتفاق اجتناب‌ناپذیر بود.

نام آخوندی و هواپیما به هم گره خورد

وقتی نام عباس آخوندی مطرح می‌شود ناخودآگاه نام هواپیما هم به ذهن می‌رسد. آخوندی از مجلس ۱۵۹ رای اعتماد گرفت و نوسازی ناوگان هوایی ایران از جمله اقدامات مهم او به حساب می‌آید که برای این کار خرید هواپیماهایی از غول‌های جهان مثل ایرباس، بویینگ، ای‌تی‌آر با ۲۶۰ قرارداد نهایی (۲۰۰ ایران ایر و ‌۶۰ آسمان) صورت گرفت و ۷۳ تفاهم‌نامه امضا شد.

مهم‌ترین انتقاد به آخوندی در بخش مسکن است که با توجه به فروش تراکم برای سال‌های طولانی و اشباع بازار مسکن از نظر توزیع یک میلیون واحد خالی وجود داشت و با وجود اینکه دولت وام‌های مسکن را افزایش داد، بورس مسکن را فعال کرد و سود تسهیلات را پایین آورد اما مشکلات ناشی از گذشته باعث باقی ماندن رکود در این بخش شد که کارشناسان امید به رونق نسبی در آن دارند.

واعظی؛ وزیر سیاسی در وزارت‌خانه اقتصادی

محمود واعظی که از موسسان حزب اعتدال‌وتوسعه است یکی از سیاسی‌ترین چهره‌های کابینه به حساب می‌آید که با ۲۱۸ رای اعتماد در راس یک وزارت‌خانه اقتصادی یعنی وزارت ارتباطات‌وفناوری‌اطلاعات قرار گرفته است. موضع‌گیری‌ها و فعالیت‌های سیاسی واعظی به‌خصوص در این اواخر موجب انتقاداتی به او شد. او این روزها هم عضو کارگروهی است که در حال بررسی اعضای احتمالی کابینه آینده هستند.مهم‌ترین اقدام وزارت ارتباطات واعظی افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت بود.

حجتی همیشه پرکار

محمود حجتی نجف‌آبادی یعنی کار و کار و کار. او که هشت سال خانه‌نشین بود و به پرورش شترمرغ می‌پرداخت با روی کار آمدن دولت روحانی دوباره به کابینه بازگشت تا مثل همیشه بی‌سروصدا فقط کار کند.

اولین اقدام او راستی‌آزمایی آمارها و ارقام بخش کشاورزی (که به دروغ ا علام می‌شد) و اصلاح و نهایی کردن آن‌ها و برنامه‌ریزی بر اساس این آمار به جای آمارسازی بود. اقدام دوم‌اش اجرای قوانین مصوب مجلس که بلاتکلیف بودند یا ابلاغ نشده بودند و یا ابلاغ می‌شدند و اجرایی نمی‌شدند به حساب می‌آید.

قاضی‌زاده‌هاشمی؛ محبوب‌الوزرا

وزیری که با ۲۶۰ رای به وزارت رسید خیلی زود به یکی از وزرای محبوب کابینه بدل شد. چشم‌پزشک متول در وزارت‌خانه‌اش با طرح تحول سلامت بیشترین خدمت را به مستضعفین کرد تا محبوبیت‌اش در جامعه هم بیشتر شود. هرچند این طرح به خصوص در جامعه پزشکان منتقدانی دارد اما کاهش هزینه‌های درمانی و کم شدن فشار آن بر جامعه باعث شده تا پشتیبانان پر و پا قرصی هم داشته باشد.

ربیعی و یک خروار کار

علی ربیعی در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی علاوه بر یک خروار کاری که بر سرش ریخته با میلیون‌ها ایرانی سر و کار دارد که هر کدام توقعات به‌حق خود را دارند. او که با ۱۶۳ رای وزیر شد هر بخش وزارت‌خانه‌اش را ساماندهی کند مشکلات در بخش دیگر سر بر می‌آورد.

اما با این وجود پوشش بیمه همگانی سلامت که ۱۱ میلیون نفر بدون بیمه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، برگزاری سلسله جلسات هم‌اندیشی برای کودکان کار که باعث شد تعدادی از آن‌ها ساماندهی شوند و تعدادی بازمانده از تحصیل به مدرسه بازگردند، ایجاد سامانه خدمات رفاهی، ثبت‌نام کارگران ساختمانی در تامین اجتماعی، ساماندهی نسخ پزشکی و تصمیمات خاص در شورای عالی بیمه برای پوشش بیمه‌ای برخی داروهای خاص از جمله اقداماتی بوده که ربیعی در وزارت‌خانه شلوغ‌اش انجام داده است.

فرهادی میراث‌خوار سرپرست‌ها

با رای عدم اعتماد مجلس به جعفر میلی‌منفرد بعد از سرپرستی جعفر توفیقی این رضا فرجی‌دانا بود که با ۱۵۹ رای موافق به وزارت علوم، تحقیقات‌وفناوری رسید اما عمر وزارت‌اش به یک سال هم نکشید و وزیر محبوب دانشجویان، مغضوب نمایندگان و توسط مجلس نهم استیضاح و برکنار شد. بعد از او محمدعلی نجفی به سرپرستی وزارت منصوب شد و محمود نیلی‌احمدآبادی و فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی هم نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند تا سرانجام میراث سرپرست‌ها به محمد فرهادی رسید و او با کسب ۱۹۷ رای موافق توانسته تا کنون وزیر علوم باقی بماند.

دانش‌ فانی نشد

برای وزارت آموزش‌وپرورش ابتدا محمدعلی نجفی که هنوز هم میان معلمان محبوب است به مجلس معرفی شد اما نتوانست رای اعتماد بگیرد و این علی‌اصغر فانی بود که با ۱۸۵ رای موافق وزیر شد. دو سال بعد فانی به خاطر برخی انتصابات در وزارت‌خانه‌اش توسط نمایندگان مجلس نهم استیضاح  شد اما دوباره رای اعتماد گرفت تا به کارش ادامه دهد ولی بالاخره اختلافات داخلی در وزارت‌خانه کار دست‌اش داد تا یکی از سه وزیری باشد که در پاییز تغییرات کابینه یازدهم کنار می‌رود. پس از او فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی که نتوانسته بود به وزارت علوم برسد با ۱۵۷ رای موافق سکان وزارت آموزش‌وپرورش یعنی پرجمعیت‌ترین وزارت‌خانه کشور را در دست گرفت.

صالحی‌امیری به جای جنتی پسر

وقتی علی جنتی با ۲۳۴ رای موافق وزیر فرهنگ‌وارشاداسلامی شد خیلی‌ها از تفاوت طرز فکرش با پدرش آیت‌الله احمد جنتی متعجب شدند اما این تنها تفاوت جنتی کوچک با بزرگ نبود بلکه بخش زیادی از کسانی که روی فرهنگ حساسیت و البته با بدنه فرهنگ فاصله داشتند سیاست‌های علی جنتی را نپسندیدند و آن‌قدر فشار آوردند تا در فصل تغییرات کابینه جنتی استعفا دهد. هرچند پا پس کشیدن‌های پی در پی جنتی در مسائل مختلف یکی از عوامل کنار رفتن او بود. بعد از جنتی معاون‌اش سیدعباس صالحی به سرپرستی وزارت ارشاد رسید و سرانجام سیدرضا صالحی‌امیری با کسب ۱۸۰ رای موافق وزیر فرهنگ‌وارشاداسلامی شد. وزیری که زیاد از عمر وزارت‌اش نمی‌گذرد.

سلطانی‌فر؛ فعلا هیچ

وزارت ورزش‌وجوانان از آن وزارت‌خانه‌هایی است که گویا گره‌ای در کارش وجود دارد و شاید به همین دلیل است که رئیس‌جمهور قصد دارد ورزش و جوانان را از هم تفکیک کند. در ابتدای دولت مسعود سلطانی فر، سیدرضا صالحی‌امیری و نصرالله سجادی نتوانستند از مجلس برای وزارت رای اعتماد بگیرند تا محمود گودرزی با ۱۹۹ رای موافق وزیر ورزش‌وجوانان شود. گودرزی وقتی آمد اکثرا با او موافق بودند و وقتی استعفا داد اکثرا از استعفایش استقبال کردند! بعد از گودرزی معاون قهرمانی‌اش یعنی نصرالله سجادی به سرپرستی وزارت ورزش رسید تا سرانجام مسعود سلطانی‌فر با ۱۹۳ رای موافق به وزارت ورزش‌وجوانان برسد.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =