رئیس جمهور سابق در نامه‌ای خطاب به ملت ایران، بازداشت حمید بقایی را اقدامی «غیرقانونی» و «ظلم بزرگ» توصیف کرده و خواستار آزادی فوری وی شده است.

به گزارش خبرآنلاين، او در اين نامه که در سايت دولت بهار منتشر شده، بقايي را «برادر عزیزم»، «یکی از خادمان راستین ملت ایران»، «فردی مومن، انقلابی و فداکار و پاک‌دست و خدوم و باورمند به ارزش های الهی و انسانی» و «مردی کاردان و مردمی» ناميده و خودش را فردي معتقد به آرمان‌های انقلاب و کشور معرفي کرده که همه زندگی و موجودیت خود را برای خدمت به ملت و ارزش های الهی و انسانی وقف کرده و به هیچ جناح قدرت و ثروت و دسته سیاسی وابستگی و دلبستگی نداشته و ندارد و تنها تعهدش به مردم و انقلاب است.

احمدي‎نژاد در ادامه با اعتقاد بر اينکه اعتراض به ظلم، حق قانونی و شرعی و انسانی هر فرد است، تاکيد کرده که او و دوستانش با هر عمل خلاف شرعی مخالفند و اگر حرفی می زنند برای اصلاح وضع است و این حق طبیعی و قانونی هر شهروند است.

رئيس دولت پيشين با اشاره به اينکه برخی می گویند نباید علنی انتقاد کرد که موجب تضعیف است و باید موارد را به طور خصوصی به مقام معظم رهبری منتقل کرد، ادامه داد: اما مگر همه مردم به ایشان دسترسی دارند و آیا می شود مسئولیت نظارت عمومی که وظیفه همگانی است و در اصل هشتم قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است را به دوش ایشان نهاد و دیگران را از مسئولیت هایشان مبری کرد؟

او در ادامه با استناد به اصول 20، 32، 35، 37، 38 و 39 قانون اساسي، مدعي شده که بازداشت بقايي «یک ظلم بزرگ» بوده است.

احمدي‌نژاد به سکوت دستگاه قضا دربرابر آنچه که «فهرست رسانه‎ها و سياسيون از تهمت ها و افترائات براي بقايي» خوانده، اعتراض کرده و در ادامه نامه‎اش نوشته است: اتهام آقای بقایی اجرای مصوبه دولت در تخصیص مجموعاً سیصد میلیون تومان پاداش پایان دوره و پس از 8 سال تلاش بی وقفه و شبانه روزی به هجده نفر از اعضاء دولت بوده است که تمام نهادهای قانونی نظارتی عدم مغایرت آن با قانون را رسماً اعلام کرده اند.

به نوشته وي، بقايي در طول هفت و نیم ماه زندان انفرادی، پنج ماه در اختیار وزارت اطلاعات بوده و بارها مورد بازجویی قرار گرفته است.

احمدي‎نژاد مدعي شده که از بقايي درباره مواردی غیر مرتبط با اتهامات سوال و خواسته شده است که علیه همکاران خودش اتهاماتی وارد نماید و آزادی او را منوط به پذیرش این امر خلاف قانون و خلاف اخلاق کرده اند. بقایی پس از آزادی بارها خواسته است که مشروح بازجویی ها جهت اطلاع مردم منتشر شود. تمام اسناد نهاد و زندگی او را شخم زدند ولی همانگونه که از قبل معلوم بود به دلیل پاکی ایشان موردی یافت نشد.

رئيس دولت پيشين در ادامه موارد ديگري را به بازپرس پرونده نسبت داده و ضمن مظلوم نمايي براي بقايي، نوشته است: چندین بار با ذکر دلیل و مستندات درباره تخلفات و اصرار مسئولین قضایی به بازداشت و محکوم کردن آقای بقایی و هتک حرمت ایشان در افکار عمومی با مقام معظم رهبری مکاتبه و شرایط به اطلاع ایشان رسیده و درخواست آزادی آقای بقایی مطرح گردید. ایشان نیز با ملاحظه انحراف روند رسیدگی از مسیر قانونی دستور نقض قرار بازداشت را صادر کردند.

او با اشاره به شکايتش از اسحاق جهانگيري معاون اول رییس جمهور فعلی و ارجاع آن به بازپرس پرونده بقایی نوشته که اين شکايت علي رغم مستندات مورد ادعاي وي، رد شده است. 

احمدي نژاد با اشاره به بازداشت دو روز پيش بقايي به دليل عدم پرداخت وثيقه 50 ميليارد توماني، پرسيده است: 
در فاصله يک سال و نيم گذشته چه اتفاقی جز ثبت نام آقای بقایی و اینجانب در انتخابات ریاست جمهوری روی داده است؟ اینجانب و همکارانم چه گناهی مرتکب شده ایم که ظاهراً حیثیت و زندگی و مال ما هدر است. آیا ما هیچ حقوقی نداریم ؟ آیا ما مرغ عروسی و عزا هستیم. هرگاه جناح های سیاسی می خواهند درگیر شوند ابتدا با ما برخورد می کنند و اگر صلح کنند باز هم با ما برخورد می کنند و اگر زورشان به دیگری نرسد باز به سراغ ما می آیند.

او در ادامه مدعي شده است: روزی در مجلس موضوعی را مطرح کردیم و رسیدگی هم نشد، آیا همچنان باید چوب آن را بخوریم؟- طی چهار سال دولت دهم از طرف مجلس و قوه قضاییه تحت شدید ترین فشارها بودیم و بارها قیچی شدیم. اینک چهار سال است در کناریم ، چرا باید همچنان تحت فشار باشیم؟

احمدي نژاد با بيان اينکه دنبال پست و مقام و ثروت نبوده و با همه وجود علاقه مند و باورمند به مبانی و ارزش های انقلاب و منافع ملی و آبروی کشور و مردم است، مدعي شد: بدون هیچ استدلالی ما را رد صلاحیت و محدود کردند باز هم سکوت کردیم و سالها بدون منت و شبانه روزی در خدمت کشور، مردم و انقلاب بودیم و خواهیم بود.

او به مقامات قضايي توصیه کرده که خارج از تشریفات مقامات و به عنوان یک فرد عادی و خریدار از بیرون به مجموعه خود نگاهی داشته باشند و تصمیمات اصلاحی به نفع مردم بگيرند.

وي در پايان نامه‎اش نوشته که از رییس قوه قضاییه انتظار دارد که دستور آزادي فوري بقايي را صادر کند.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    8 سال مملکت را شخم زده حالا میگه سالها بدون منت به مردم وکشور خدمت کردیم.
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    96 6
    "روزی در مجلس موضوعی را مطرح کردیم و رسیدگی هم نشد" فقط اينو راست ميگه
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    85 10
    اگر در دادگاه حاضر شويد مطمئن باشيد كه دادگاه، رييس را هم پيش معاونش به زندان خواهد افكند و مظلوم نمايي هاي شما تمام خواهد شد.
  • علی A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    84 3
    فقط آزادی؟ امر دیگه‌ای ندارید قربان؟... مرد حسابی فقط یه فقره از تخلفات تو و بقایی این بود که 16 میلیارد تومان به حساب شخصی خودتون به اسم دانشگاه واریز کردید. اگر فقط به اون مورد رسیدگی شده بود الان زبانت کوتاه بود
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    35 3
    ممنون از انتشار نامه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    62 7
    هر بلایی سر شماها بیاد حقتونه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    67 4
    وقتی به رحیمی و امثالهم 100 تا سکه میدی و بعد دو ماه طرف بعلت اختلاس بازداشت میشه یعنی مشکلی هست جناب پاکدستیان رحیمی.بقائی.داوردی.جوانفکر و... زندان و مجرم. مشائی انحرافی و درخت خودت هم که پاکدستآرزو شده برامون که روز دادگاه تورو ببینیم
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    75 6
    جناب احمدی نژاد سال 88 و محاکمه گروهی روزنامه نگاران و سیاسیون و حکم های آنچنانی یادته و سکوت شما , کهریزک یادته که متهم معاونت در قتل را ریس یک سازمان کردی وِِِِِ... . شعار های ظلم ستیزی شما رنگی ندارد
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    88 3
    پاداش سیصد میلیونی آخر دوره دیگه چیه؟ مگه در این هشت سال حقوق نمیگرفتند؟ مگه اصحاب امام زمان راضی هستند پاداش سیصد میلیونی بگیرند؟ اونم تو اون شرایط بحرانی تحریم که خیلی بیماران بخاطر نداشتن دارو در خطر مرگ بودند
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    74 4
    خود ایشون باید محاکمه بشه
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    22 3
    چی بگم؟؟
  • بی نام RO ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    28 4
    خدایی یک وقت فکر نکنید بعضی ها کینه شتری دارند.
  • علی A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    درودر بر محمود احمدی نژاد عزیز
    • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      9 2
      احمدی نژاد مبارکت باشه علی آقا ؛ مراقب باش یه وقت از دست ندیش ............
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    68 3
    خودتم باید بگیرن
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    6 0
    آقا شما خیرت به کل مردم رسیده ما اگه نخواهیم به ما خدمت کنی چه کسی،رو باید ببینیم؟هشت سال خدمت جنابعالی و خدمات ویرانه،ای
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    9 0
    والله بچه های میراث فرهنگی خیلی هاشون به آقای احمدی نژاد رای داده بودند ولی آقای بقایی که اومد سرکار چه کرد؟ اول یک آسانسور جدا برای خودش درست کرد که یک وقت چشمش به همکارا نیفته بعد هم 5 میلیارد تومان به روایتی هم 8 میلیارد خرج جابجایی سازمان به شیراز کرد که چقدر خانواده ها را از هم جدا کرد و چقدر آسیبهای جدی به سازمان میراث فرهنگی وارد کرد و بعد از سه سال هم بدون نتیجه همه برگشتند تهران با کلی خرج روی دست سازمان و کلی کتاب و اسناد چندساله سازمان که گم شد. ببینید زمان آقای بقایی چقدر در این سازمان میراث حیف و میل شد. این محاکمه ندارد؟
  • علی A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    13 0
    آخه آقای احمدی نژاد چرا بی خودی جاروجنجال می کنی ؟خودت با روش متهم کردن رییس جمهورهای قبلی که ممنوع التصویر وممنوع البیان بودند سر کار اومدی.قبل از شما هر رییس اداره ومدیر کلی مراسم تودیع ومعارفه می شد ولی در زمان شما فقط مراسم معارفه تشکیل می شد.چیزی که عوض داره گله نداره عزیزم
  • ساداتی FI ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    2 3
    کاش به جای این گزارش گزینشی اصل نامه را منتشر می کردید و قضاوت را به عهده مردم می گذاشتید وقتی ریس جمهور قبلی از دست قوه قضائیه شکایت می کند و دستش به جایی نمی رسد وای بحال مردم عادی
  • بی نام GB ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    7 0
    پاداش آخر دوره ؟ به پررویی و بی حیایی احمدی نژاد در تمام عمر مبارکم کسی رو ندیدم جناب احمدی نژاد روزی که مست قدرت چپ و راست وزیر عزل میکردی و به حرف رهبری عزیز وقعی نمی گذاشتی باید فکر اینجا رو هم میکردی . جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بود ؟ ۸ سال کشور رو به فنا دادی مدعی هم هستی ؟ قوه ی قضاییه در بازداشت بقایی احتمالا اشتباه کرده چون اول باید خود احمدی نژاد بازداشت و محاکمه بشه.
  • رضا IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    7 0
    خدا وکیلی یکی تو این مملکت نیست این آقا را از توهمات بیرون بیاره واقعاً ایشان مردم شریف ایران را چه میپندارند.آقا جون هر چی بردی و خوردی نوش جونت ولی بالا غیرتاً دیگه این مردم ول کن.یادمان نرفته اون همه فقر و فساد و......
  • 4 ساله GB ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    6 0
    گفته بقایی رو تحت فشار میذارن که همکاراشو لو بده. معلومه ترسیده لو بره.
  • یاشار A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    10 0
    چیزی که جای سئوال داره اینه که چرا الان میخوان محاکمشون بکنند؟؟؟ در این چند ماه گذشته چه اتفاقی افتاد؟؟؟ خطایی برخلاف میل بعضی ها رخ داده؟؟؟ چرا همون موقع که برخلاف قوانین کشور داشتند مملکتو تارو مار میکردند کسی محاکمشون نمی کرد؟؟؟
  • محمد DE ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    6 2
    به امید محاکمه احمدی نژاد
  • بی نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    9 0
    کاش دادگاه علنی باشه و اقوام بعضی ها که الان رییس هستند هم محاکمه بشن و بعضی ها نگن اعلام جنگ میکنم
  • علی IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    4 9
    حتما حقوق های نجومی وبخور بخور این دولت رافراموش کردیدیک طرح دولت رانام ببر بی نام
  • بی نام CA ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    2 1
    خواستار دادگاه علنی شما و دیگر یارانتان برای آن هشت سال و پخش مسقیم و بدون سانسور آن دادگاه با حضور هییت منصفه و خبرنگاران همه رسانه ها هستم. پس از آنهم به می بایست به پرسشهای دوران شهرداری تهران و استانداری اردبیل پاسخ دهید. ایشان کم خدمت نکرده اند
  • بی نام CA ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    7 1
    بنده خدا ترسیده چون نفر بعدی خودش هست
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    5 1
    ما مردم که ازتون نمی گذریم خدا ازتون نگذره
  • عدل IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    2 0
    معلومه دوستان خیلی خوشحالید که بقایی رو قوه قضاییه گرفته و دنبال عدالتید برای احمدی نژاد یادتونه که چقدر هم خوشحال بودید برا رد صلاحیتش دارای صبر باشید و یادتون بمونه من که یادم نرفته همون شما ها که به قوه قضاییه برای کهریزک چیا که نگفتید و برا شورا نگهبان برای معین حالا داستان ادامه داره چرخش کردید به عناصر مفسد نظام و تبریک میگید به عدالت و رد صلاحیت بازم یادتون باشه چندی نگذرد که ببینمتان.