واحد مرکزی خبر نوشت: اسناد و مدارک به دست آمده از فرماندهان گروه (تکفیری- صهیونیستی) داعش پس از به هلاکت رسیدن شان در موصل، از نقش عربستان در حمایت مالی از این گروه و اعزام 150 افسر به موصل از طریق استان مرزی الحسکه سوریه، پرده برداشت.


پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق قطر نوشت: کشته شدن ابوحفصه السعودی یکی از مسئولان تشکیلات (تکفیری- صهیونیستی) داعش هنگام فرار از ساحل غربی موصل، باعث شد تا نقش عربستان سعودی در طولانی کردن مدت زمان جنگ علیه داعش در عراق و هدر رفتن میلیاردها دلار از خزانه دولت این کشور در جنگ، بر ملا شود.

همچنین کشته شدن این مسئول داعشی باعث شد تا راز برکناری یکی از مسئولان بلند پایه امنیتی در عربستان که مخالفت خود را با مسئول دانستن قطر در حمایت مالی از داعش اعلام کرده بود، فاش شود.

اخیرا نیروهای عراقی از کشته شدن 35 فرد مسلح و بازداشت شش نفر دیگر هنگام فرار از ساحل غربی موصل به ساحل شرقی آن خبر دادند و اعلام کردند: افراد به هلاکت رسیده، با خود اسناد و مدارکی مهم و نوارهایی ضبط شده در اختیار داشتند.

به نوشته این روزنامه، این اسناد برملا کننده نقش عربستان سعودی در حمایت مالی از عملیات داعش علیه عراق است. به طوری که سایمون هندرسون مدیر برنامه خلیج (فارس) و سیاست گذاری بخش انرژی در مرکز سیاست های خاور نزدیک واشنگتن، تأکید کرد: داعش از سوی عربستان سعودی به کار گمارده شده تا بار دیگر تسلط خود را بر خاورمیانه احیا کند و در واقع یورش این گروه (داعش) به عراق و سوریه با حمایت عربستان بوده است. همچنین عربستان هزینه نظامی خود را برای جلوگیری از به گفته او بلندپروازی های عراق در تسلط بر منطقه یا ایفای هر گونه نقش منطقه ای افزایش داد به طوری که موفق الربیعی عربستان را مسئول مشکلات و ویرانی های عراق دانست و گفت: ریاض تلاش کرده تا مقابله میان عربستان و ایران را به خاک عراق منتقل کند.

از سوی دیگر، دکتر اشرف العیسوى پژوهشگر در تحقیقی در زمینه سیاست های آمریکا در قبال  منطقه وکشورهای خلیج (فارس) نوشت: آمریکا به عربستان فشار وارد کرده تا حمایت مالی از گروههای مسلح را در عراق متوقف کند چرا  که نفوذ داعش مانع بزرگی بر سر راه ثبات منطقه خواهد بود.

تداوم جنگ علیه دولت عراق از سال دو هزار وسه تا کنون، برای آمریکا، ثابت کرده که حمایتی مستمر از این مسئله (جنگ علیه عراق) وجود داشته و نهایتاً مشخص شد این حمایت از سوی عربستان سعودی بوده است و با وجود هشدارهای رسمی آمریکا از جمله تصویب قانون جاستا (اجراى عدالت  برای حامیان تروریسم»، ریاض حمایت های محرمانه خود از این گروهها را برای تضعیف دولت عراق ادامه داده است.

این تحقیق همچنین بر مسئولیت آمریکا در تشدید نفوذ این گروهها به عنوان واکنشی در قبال اقدام این کشور در اشغال عراق تأکید کرد.

همچنین اسکندر وتوت پژوهشگر مسائل منطقه‌ای گفت: شش ماه قبل از سقوط موصل، این مسئله ثابت شد که دستگاه اطلاعات آمریکا در ناآرامی های استان الانبار درغرب عراق دست داشته است

به طوری که یکی از فرماندهان داعش اذعان کرد: دستگاه اطلاعاتی عربستان در پشت پرده این ناآرامی ها قرار دارد و صد پنجاه میلیون دلار به همراه شصت خودروی شاسی بلند مونتاژ عربستان را به این امر اختصاص داده است.

بنا به گفته این پژوهشگر، رژیم عربستان سعودی بنیانگذار و حامی مالی داعش است و حمایت مالی عربستان از این تشکیلات برای آمریکا ثابت شده است. عربستان، سه میلیارد دلار با نظارت مسئولان بلند پایه، برای هرج و مرج آفرینی در عراق به منظور تجزیه این کشور اختصاص داده است.

 این مسئله با پیگیری یکی از مسئولان بلند پایه امنیتی صورت گرفت و چه بسا همین موضوع باعث شد تا وی ( این مسئول امنیتی سعودی) پس از مخالفت با محکوم کردن قطر در حمایت از تروریسم، از همه سمت هایی که داشته بر کنار شود.

الشرق همچنین نوشت: اسنادی که از نیروهای داعش پس از به هلاکت رسیدن آنها در هنگام فرار از ساحل غربی موصل به دست آمد، ثابت می کند که 150 افسر عربستانی از طریق استان مرزی الحسکه سوریه که تحت کنترل داعش قرار دارد، به فرماندهی شخصی به نام فهد مصباح وارد موصل شده‌اند. همچنین به همراه آنها همگام ورودشان به موصل، یک روزنامه نگار از روزنامه الوطن عربستان بوده است.

چندی بعد هم نیروهای ویژه عراقی یک افسر عربستانی با درجه نظامی سرهنگ از نیروهای سپر جزیره را در سامراء به قتل رساندند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی RO ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    1 1
    دستگاه دپیلماسی ما باید عربستان را لااقل در جهان اسلام رسوا کند.