غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین و جلال میرزایی عضو فراکسیون امید در مناظره آنلاین خبرگزاری خبرآنلاین به موضوع جدال های فراکسیونی و عدم پایبندی به اخلاق فراکسیونی در مجلس دهم پرداختند.

خبرآنلاین: گاهی مشاهده می شود بگومگوهایی در بین سه فراکسیون مطرح می شود این اختلافات از کجا نشات می گیرد؟

میرزایی: هنر مطبوعات این است که مباحث را برجسته کنند من نظرم این است که اختلاف نظر طبیعی است و ما به جز بحث ریاست مجلس اشتراکات زیادی داریم. در مقطعی آقای لاهوتی صریح بیان کرد ما افراط و تفریط هایی دیدیم و به همین دلیل فراکسیون اعتدالی را فراهم کردیم در حالی که در مجلس دهم محل افراط و تفریط نیست.

به نظر می رسد برخی به دلیل آنکه نگران بودند اگر با امیدی ها کار کنیم ممکن است شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت کنند و از آنجایی که نمی خواستند به فراکسیون ولایی هم رو بیاورند لذا در فراکسیون مستقلین عضو شدند.

جعفرزاده: من متاسفم این حرف ها را می شنوم و هرگز این گونه نبوده است و اراده ما بر این است که در اجلاسیه دوم مستقل عمل  کنیم.وقتی جواب خوبی ها اینگونه داده می شود.ما همان ابتدای مجلس گفتیم آخرت خود را نمی فروشیم و وقتی اعتقاد داریم یک تصمیم درست است بر آن اصرار می کنیم و اعتقاد داشتیم آقای لاریجانی گزینه مناسبی برای ریاست مجلس است.

در مورد اینکه گفته می شود افراد و تفریط وجود ندارد من سابقه  دو دوره مجلس را دارم و معتقدم در مجلس دهم تندروی شکلش عوض شده است وگرنه باز تندروی وجود دارد گاهی از این طرف و گاهی از آن طرف؛اما آنچه مردم انتظار دارند این است که یک هماهنگی برای رفع مشکلات مردم ایجاد شود. امروز وضعیت این است که سه فراکسیون وجود دارد و ما با وجود اختلافات، وجوه مشترکاتی داریم و باید برای آن کار کنیم شورای عالی فراکسیون ها را تشکیل دادیم اما مورد استقبال اعضای فراکسیون امید قرار نگرفت.

درمورد بحث شفافیت باید بگویم: فراکسیون مستقلین برای ایجاد  شفافیت سایتی را طراحی کرده اند تا در آن اسم و عکس اعضا مشخص خواهد شد.

خبرآنلاین: در زمان انتخابات هیات رئیسه مباحثی مطرح شد و قرار بود انتخابات بر اساس یک تعامل به پیش برود اما به گونه ای دیگر رقم خورد...

میرزایی: در آن مقطع در کمیسیون ویژه قرار بود فراکسیون ها به یک توافقی برسند در آن زمان  فراکسیون امید می خواست لیست خود را برای کرسی های هیات رئیسه مشخص کند که دائما به ما گفتند صبر کنید و نهایتا یک لیستی مشخص شد اما نهایتا به گونه دیگری رفتار شد و با معرفی حاجی بابایی  برای حذف آقای مطهری برنامه ریزی شد. البته موضع آقای جعفرزاده در این مورد شفاف بود اما گزارش هایی که ارائه شد یک مقدار فراکسیون امید را حساس کرد و حتی از آن طرف یعنی فراکسیون ولایی پیشنهاد دادند که بیایید توافق کنیم تا عارف رئیس شود و این یک بی اعتمادی سه جانبه ایجاد کرد.

خبرآنلاین: در مورد طرح هایی که در مجلس مطرح می شود فراکسیون ها متعهد عمل نمی کنند

جعفرزاده : دوستانی که سال اول نمایندگی را پست سر می گذارند به رفتارهای مجلس شناخت کافی ندارند لازم است بگویم اگر کمک فراکسیون ما کمک نمی کرد، سه وزیر رای نمی اورد و در مورد آقای مطهری هم ما بارها اعلام کردیم مطهری خط قرمز است. به نظرم این مشکلی بود که خود آقای مطهری ایجاد کرد.

اینکه بحث شورای نگهبان را مطرح می کنند و به عنوان کسی که چوب خورده این موضوع هستم باید بگویم چنین چیزی نیست. من اعلام می کنم در ابتدای مجلس دهم وقتی فراکسیون ولایت شکل گرفت جلسات اولیه را نمی رفتم و آقای لاریجانی مرا صدا کردند و پرسید چرا در جلسات شرکت نمی کنید گفتم در این فراکسیون افرادی هستند که ما با آنها سنخیتی نداشتیم که او گفت من رئیس جلسه من هستم و شما در این جلسات شرکت کنید.

فکر کنید اگر این جنگ زرگری رئیس مجلس راه نمی افتاد همه می توانستند زیر یک چتر جمع شوند که این اشتباه تاریخی و اصراری که دوستان داشتند بر انتخاب یک رئیس داشتند موجب شد انشقاق ایجاد شد. 

 

مشروح این مناظره طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =