«خبرجنوب» نوشت: مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس نسبت به شیوع مصرف ماده مخدر «گل» در بین نوجوانان و جوانان فارس هشدار داد.

محكم گفت: «گل» يك ماده مخدر از خانواده حشيش است كه به علت دستكاريهاي ژنتيكي در كشورهاي صنعتي اصلاح شده و از نظر تاثيرات منفي بسيار قوي تر از حشيش و فرآورده هاي آن است.
وي ادامه داد: متاسفانه جوانان و نوجوانان هنگام برخورد با ماده مخدر «گل» تصور ميكنند كه ماده اي اعتيادآور نيست و آثار مخرب و عوارض تخريبي ندارد. در حالي كه آثار منفي اين ماده 3 برابر قوي تر از حشيش و فرآوردههاي آن مي باشد.
محكم گفت: با وجود تصورات غلط نوجوانان اين ماده از لحاظ اعتيادآوري قدرتي چند برابري نسبت به حشيش و فرآورده هاي آن دارد و به دليل دستكاري ژنتيكي اين مخدر، آثار تخريبي آن بر روي سلولهاي مغزي بيشتر است.
اين مسئول بهزيستي فارس عنوان كرد: متاسفانه «گل» مستقيما روي سلول هاي عصبي تاثير مي گذارد و در ساختار عصبي غلاف ميلين سلول عصبي را تخريب مي كند و باعث مي شود كه عوارض مغزي جبران ناپذيري داشته باشد و به عبارتي مصرف طولاني مدت آن تخريب سلولهاي عصبي و مغزي را در بر دارد.
محكم گفت: اين ماده مخدر وابستگي شديد به همراه دارد و درمان آن بسيار سخت است و معمولاً جوانان فكر ميكنند كه با يك، دو و يا سه بار مصرف گل اتفاقي براي آنها نمي افتد و معتاد نمي شوند.
اين مسئول بهزيستي فارس افزود: بيقراري، اضطراب و افسردگي از علايمي است كه پس از چند بار مصرف گل و وابستگي به آن بروز ميكند و فرد دوباره مجبور به ادامه استفاده از اين ماده خطرناك مي شود.
محكم عنوان كرد: امسال مراجعات زيادي به مراكز خود معرف و درماني تحت نظارت بهزستي استان در خصوص مصرف گل و اعتياد به آن داشته ايم. گزارش هاي موجود در خصوص شيوع آن نگران كننده است و نوجوانان دبيرستاني بايد در اين مورد هوشيار بوده و فريب سودجويان و يا حتي دوستان خود را كه اين ماده مخدر را به دليل گياه بودن بي ضرر قلمداد مي كنند نخورند.
اين مسئول بهزيستي فارس گفت: نوجوانان نبايد يادشان برود كه مواد مخدر تركيبي، آسيبزايي بيشتري دارد و هيچ نوع ماده مخدري كه در ميهماني هاي دوستانه به آن ها تعارف ميشود را نبايد مصرف كنند.
محكم عنوان كرد: 60 درصد معتادان از طريق تعارف دوستان به اين وضع دچار شدهاند. جدي گرفتن اين قضيه از سوي جوانان و نوجوانان بسيار ضروري است و بايد به فرزندان و دانش آموزانمان اول قاطعيت «نه» گفتن را آموزش دهيم و دوم مهارت دوستيابي. كنترل رفت و آمد و تعاملات فرزندان و دوستي والدين با آن ها نيز مي تواند زمينه ابتلا به اعتياد را در آنها كاهش دهد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =