عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مطابق روایات اهل‌بیت(ع)، قم آشیانه آل محمد(ص) است. بر این اساس پایگاه اصولگرایی نیز قم است و برای رفع آسیب‌های موجود در این جریان باید به قم رجوع شود.

به گزارش خبرآَنلاین، حجت الاسلام مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع بررسی مبانی اخلاقی اصولگرایی برگزار شد، افزود: اصولگرایی خود را قرائت اصیل از انقلاب می‌داند و انقلاب فلسفه‌ای برای اداره کل حیات دنیوی ماست، نه صرفاً یک گفتمان اجتماعی. با این وجود در حال حاضر اصولگرایی تبدیل به یک صنف و جریان اجتماعی شده که برای دست‌یابی به قدرت با سایر رقبا رقابت می‌کند و این یکی از آسیب‌های جریان اصولگرایی است که اصولگرایی را از فلسفه حیات به یک جریان اجتماعی تنزل داده است.
وی با بیان این‌که اصولگرایی تفکری است که بسیاری از جوانان از ابتدای انقلاب جان خود را برای آن فدا کرده‌اند، تأکید کرد: متأسفانه امروز ماهیت اصولگرایی تغییر کرده و صورت‌بندی ارزشی و اعتقادی آن کم‌رنگ شده و صورت‌بندی اجتماعی و سیاسی پیدا کرده است. لذا باید در بررسی مبانی اخلاقی اصولگرایی، میان اصولگرایی به عنوان جریانی اجتماعی و سیاسی و اصولگرایی به عنوان یک گفتمان فکری-فلسفی، تفکیک قائل شد.
مهاجرنیا خاطر نشان ساخت: در حال حاضر تفکر اصولگرایی و اصلاح طلبی در دو طیف افراطی و معتدل از قم برمی‌خیزد که متأسفانه این فرآیند، سازماندهی شده و مدیریت شده نیست. لذا همان‌گونه که بزرگان جریان اصولگرا نیز معترف‌اند، برای رفع آسیب‌های این جریان باید از ظرفیت فکری موجود در قم و حوزه علمیه استفاده شود.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =